کارت واکسن جعلی فقط 500 هزار تن

کارت واکسن جعلی فقط 500 هزار تن

روز جدید : در گفت و گو با یکی از این فروشندگان، بررسی ها نشان می دهد که کارت های دیجیتال دو دوز واکسن تنها 500 هزار تن است و مبلغ آن پس از دانلود کارت دیجیتال با بارکد از صفحه اصلی وزارت بهداشت اخذ می شود. اگر کاندیدای روی کارت یک دوز واکسن تزریق کند و دوز دوم را نخواهد، نیمی از مبلغ را پرداخت می کند، یعنی. 250000 جلد. برای ثبت اطلاعات کافی است کارت ملی، سال تولد و شماره تماس ارائه دهید، نوع واکسن نیز اختیاری است؛ به این معنی که متقاضی می تواند هر واکسنی را که مایل است اعلام کند و در نقشه دیجیتال درج می شود.

تاریخچه فروش کارت دیجیتال واکسن کرونا ابعاد جدیدی به خود گرفته است. اگرچه وزارت بهداشت برای رسیدگی به این موضوع اصرار دارد، اما بررسی ها نشان می دهد که این گروه های انتفاعی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. افرادی هستند که اغلب با راه اندازی صفحاتی به نام «کووید-۱۹» یا «کارت دیجیتال» یا «صدور کارت واکسن تاج با تایید وزارت بهداشت» و صدور کارت دیجیتال در ازای دریافت هزینه، کسب و کار جدیدی را در فضای مجازی راه اندازی می کنند. واکسن می زنند؛ کارت هایی که کاملا معتبر و معرف بوده و نشان دهنده دسترسی متخلفان به شبکه اصلی ثبت اطلاعات وزارت بهداشت باشد.

بررسی های انجام شده در گفت و گو با یکی از این فروشندگان نشان می دهد که کارت های دیجیتال 2 دوز واکسن تنها 500 هزار تن است و مبلغ آن پس از دانلود بارکد دیجیتال از صفحه اصلی وزارت بهداشت اخذ می شود.

اگر کاندیدای روی کارت یک دوز واکسن تزریق کند و دوز دوم را نخواهد، نیمی از مبلغ را پرداخت می کند، یعنی. 250000 جلد.

برای ثبت اطلاعات کافی است کارت ملی، سال تولد و شماره تماس ارائه دهید، نوع واکسن نیز اختیاری است؛ به این معنی که متقاضی می تواند هر واکسنی را که مایل است اعلام کند و در نقشه دیجیتال درج می شود.

فعالیت این افراد در فضای مجازی کاملاً سازماندهی شده است. یعنی با دسترسی به یکی از این صفحات می توانید به راحتی به سایر افراد فعال در این زمینه دسترسی داشته باشید. صفحاتی که اغلب خصوصی هستند و تمامی اطلاعات در بخش ارتباطات و به افراد شخصی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.

با این حال، گاهی اوقات کلاهبرداری وجود دارد. پول گرفته می شود اما کارتی صادر نمی شود. مخاطبان این برندگان همان مخالفان واکسن هستند که ممکن است برای سفر یا رفت و آمد به محل کار به کارت واکسن نیاز داشته باشند.

تا امروز 122 میلیون و 998 هزار و 520 دوز واکسن تزریق شده است و در حال حاضر بر اساس اعلام اخیر مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت، 23 مورد نسبت به آن واکسن بی‌اهمیت است.

علیرضا رحیمونیا روز شنبه در نشست خبری با تایید این تخلفات، گفت: یکی از آنها با کمک یک خبرگزاری شناسایی شده است.
همه اینها در حالی است که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، حدود 8 میلیون نفر از گروه هدف واکسینه نشده اند.

متخلفین چه کسانی هستند؟

گزارشی از پشت صحنه 4 ژانویه با عنوان «میلیاردها درآمد واکسیناسیون» بود که تجارت بزرگی را با فروش واکسن های عروق کرونر (داخلی و خارجی) برای فروش محصولات خود راه اندازی کرد.

حتی گفته می شود برخی به شرکت کنندگان در تجمعات واکسیناسیون پول می دهند تا محصولات گیاهی خود را علیه واکسیناسیون تبلیغ کنند.

خرده فروشان کرونا شبکه بزرگی را تشکیل می دهند اما به گفته مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، فروش واکسن واکسن کرونا در دست واکسیناتورها نیست.

وی گفت: به طور قطع نمی توان گفت که مربوط به واکسن ها است، به احتمال زیاد این اقدامات توسط دلالانی که از شرایط فعلی سوء استفاده می کنند، انجام شود. این در حالی است که در گروه های واکسن نیز شاهد تبلیغات این برندگان هستیم که می توانند در ازای دریافت پول برای این افراد کارت واکسن صادر کنند.

وی گفت: برخی از کارت هایی که برای افراد واکسینه نشده صادر می شود، کارت اصلی و مربوط به سامانه صدور کارت دیجیتالی واکسن است و به نظر می رسد افرادی از وزارت بهداشت مرتکب چنین تخلفاتی می شوند. به طور جدی در این حادثه دخیل بوده و پیگیری ها ادامه دارد. وی ادامه داد: قطعا با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

یک مقام وزارت بهداشت روز شنبه شناسایی 23 نفر از افرادی که کارت واکسن دریافت کرده بودند غیرقانونی دانست، اما اعلام کرد که ارائه اطلاعات بیشتر در مورد متخلفان موضوع تحقیقات است: «برخی از این افراد به این سامانه دسترسی دارند. با آنها برخورد خواهد شد.»

موضوع فروش کارت واکسن از اواسط آذرماه در حالی مطرح شد که رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اعلام کرد وزارت بهداشت در حال بررسی تمامی تخلفات احتمالی در فروش کارت واکسن کرونا است. .

به گفته علی شریفی زرچی، برخی افراد در شبکه های اجتماعی در ازای دریافت وجه از افراد، فروش کارت دیجیتال واکسن بدون واکسن به وزارت بهداشت را تبلیغ کرده اند.

مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با بررسی جدی تمامی الگوهای احتمالی تخلف از جمله ثبت دو واکسن آسترازنکا به ازای هر نفر در روز، فهرستی از کاربرانی که چنین مواردی را ثبت کرده اند به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارائه می کند.

دسترسی به ثبت واکسن نیز برای پرسنل رسمی صحی محدود خواهد شد. در کلیه مواردی که تخلف محرز شود، با برداشت دائمی کارت دیجیتال واکسن، متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

پیشنهادات مالی برای واکسیناتورها

مخالفان واکسن برای اجتناب از تزریق واکسن به هر وسیله ای متوسل می شوند.

یکی از واکسیناتورها می گوید که هر روز تعدادی از مردم می آیند که نمی خواهند واکسن کراون را دریافت کنند، اما به آن نیاز دارند و پیشنهاد می کنند که کارت واکسن را بدون تزریق واکسن پرداخت کنند.

وی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، گفت: برخی می گویند 200 هزار تن می دهیم، فقط کارت واکسن بدهید. این پیشنهادات داده شده اما ما قبول نمی کنیم. شاید این اتفاق افتاده باشد که قطعاً ساعت شلوغی بوده است».

به گفته وی تا زمانی که فرد واکسن را دریافت نکند، کارت واکسن صادر نمی شود. حتی می توان اطلاعات او را ثبت کرد اما وقتی نمی خواهد واکسینه شود اطلاعاتش باطل می شود.

واکسیناتور می گوید الان با سود عده ای کنترل خیلی بیشتر شده و این گونه تخلفات کمتر دیده می شود. اخیرا زمزمه هایی مبنی بر صدور کارت واکسن در پایگاه های واکسیناسیون به گوش می رسد و زمانی که افراد برای واکسیناسیون مراجعه می کنند، پس از ثبت اطلاعات و داده ها، بدون خروج از واکسن و خروج از محل، کارت ملی و کارت واکسن را دریافت می کنند.

رحیمونیا همچنین توضیح می دهد: کارت ملی افراد پس از واکسیناسیون صادر می شود و چون واکسن به نوبت تزریق می شود عملاً امکان تخلف وجود ندارد و چنین اقدامی امکان پذیر نیست.

وی گفت: نگرانی زیادی در مورد کارت های مهر شده وجود ندارد زیرا در سامانه وجود ندارد و در صورت درخواست، جعلی بودن آنها شناسایی می شود. بیشترین نظارت و بررسی توسط ما و نهادهای نظارتی در خصوص اقداماتی است که منجر به ثبت کارت واکسن در سامانه صدور کارت دیجیتال می شود. در مراکز واکسیناسیون مشکلی از این بابت نداریم و افراد پس از تزریق کارت واکسیناسیون را دریافت می کنند. برخی از سودها توسط افرادی که کارت واکسن صادر می کنند از طریق تبلیغات و در ازای دریافت پول به دست می آید و برای شناسایی آنها اقدام می شود.

در پایان شهریور ماه در گزارشی کارت واکسن یک تا پنج میلیون جلدی علیه آسترازنکا را صادر کردیم. این گزارش حاکی از آن است که گروهی از متخلفان و دلالان با ورود به سامانه های وزارت بهداشت، با اخذ این مبالغ، اطلاعات مربوط به واکسیناسیون افراد را تغییر می دهند. اکثر متقاضیان افرادی بودند که می خواستند کشور را ترک کنند اما با سینوفارم واکسینه شده بودند.

در عین حال کارکنان وزارت بهداشت بدون انکار اصل موضوع، تغییر نوع و برند واکسن تزریقی برای صدور کارت های بین المللی را تخلف و جرم اعلام کردند.

از سوی دیگر اعلام شد که تمامی دسترسی ها به اطلاعات واکسن محدود به بانک های اطلاعاتی و افراد است و به راحتی می توان ردیابی کرد که کدام پایگاه و دانشگاه علوم پزشکی تغییراتی در نوع واکسن تزریقی داشته است. با تکرار تاریخچه دسترسی مجرمان به سیستم های ثبت اطلاعات واکسن وزارت بهداشت، نظارت بر این بخش به نظارت جدی تری نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید