کارهای عقب مانده «آموزش و پرورش» با انقلاب اسلامی به پایان رسید/ رشد سریع کیفیت آموزش یزد


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807324

با نگاهی به کیفیت آموزش در استان یزد می توان به امکانات انقلاب اسلامی در عرصه آموزش پی برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا؛ مردم یزد از جمله استان های شاخصی بودند که پس از استان های قم و تبریز در فروردین 57 به امامت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بدون توجه به جانش برای سرافرازی ایران و برافراشتن پرچم اسلام به خیابان ها آمدند. .

این مردم پرتلاش پس از انقلاب اسلامی و جنگ 8 ساله تحمیلی به کشورمان دست از تلاش برنداشتند و در مسیری دیگر به جهاد خود ادامه دادند که قابل انکار است.

امروز چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است و استان یزد مفتخر است که در بسیاری از عرصه ها پیشتاز بوده و به نماد پیشرفت و توسعه تبدیل شده است و اکنون یزد اولین شهر ایرانی است که در بسیاری از صنایع و معادن در جهان ثبت شده است. ، علم، اقتصاد و کشاورزی، مقام های برتر کشور را کسب کرد.


fa45e638 d5fa 4534 a9b9 8a3af2da850d خبر خاکستری

در سلسله گزارش هایی قصد داریم به بررسی ویژگی های این استان در زمینه صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، آموزشی و … بپردازیم. امروز در این سری از این مجموعه گزارش ها به بررسی وضعیت آموزش و پرورش و افتخارات استان در این حوزه می پردازد.

یزد همواره یکی از استان های پیشرو در زمینه آموزش بوده است، بنابراین معیارها و شاخص های سنجش این معضل به طور مداوم به روز می شود و همواره تلاش کرده ایم وضعیت آموزش و پرورش استان یزد نسبت به سال گذشته بهتر و بهتر شود.


* 275 هزار دانش آموز از استان یزد در بیش از 2 هزار مدرسه تحصیل می کنند

با بررسی نمرات، کیفیت آموزش، دسترسی به مدرسه، کادر مجرب و در نهایت موفقیت دانش‌آموزان یزدی در تحصیل و رضایت والدین از تحصیلات فرزندشان، می‌توان متوجه شد که امروز با دوران قبل از انقلاب در آموزش و پرورش چه می‌گذرد. مقایسه


8e248435 e015 4ab7 8cb9 57677591fced خبر خاکستری

بررسی آخرین آمار از وضعیت آموزش و پرورش استان یزد نشان می دهد 275 هزار و 722 دانش آموز مقاطع مختلف در 2 هزار و 271 مدرسه فعال تحصیل می کنند که از این تعداد 1611 مدرسه دولتی و 660 مدرسه غیردولتی است. که تقریبا 20 درصد مدارس استان را تشکیل می دهد، به عبارتی 80 درصد مدارس استان یزد با هزینه دولت اداره می شود.

نمای مدارس استان یزد نیز قابل توجه است، 14 مدرسه استعدادهای درخشان با 2509 دانش آموز استعدادهای درخشان با 98 کلاس درس و در حال حاضر 35 مدرسه شاهد، 1324 مدرسه عادی و 39 مدرسه غیرانتفاعی، 35 مدرسه عشایری، 21 مدرسه قرآنی وجود دارد. مدارس، 5 مدرسه ورزشی، 24 مدرسه نمونه دولتی و 34 مدرسه تابعه در این استان.


eb3fef8a fc8b 46ae 8f6f 49e5a6ad76c0 خبر خاکستری

استان یزد با دانش آموزان ممتاز فاصله چندانی ندارد و در حال حاضر 1325 مدرسه ممتاز فعال دارد.


* 26 درصد مدارس استان یزد در مناطق روستایی است

زمانی دسترسی به مدرسه به شهرها محدود می شد و بسیاری از روستاییان مجبور بودند خانه های خود را ترک کرده و مهاجرت کنند تا فرزندان خود را آموزش دهند و امکان دسترسی به مدرسه را برای فرزندان خود فراهم کنند، اما امروزه 26 درصد مدارس استان یزد روستایی است. 1208 دانشجو پذیرفته اند.

با نگاهی به جایگاه دوره دوم متوسطه به عنوان یکی از پایه های حساس در فرآیند یادگیری دانش آموزان، در سال 1400 تعداد 27 هزار و 321 دانش آموز در رشته های نظری مانند ادبیات و علوم انسانی، ریاضی، فیزیک، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی به تحصیل می پردازند. .


32a4cfde 53ea 4fad 8d5f adce83b50cd1 خبر خاکستری

هشت هزار و 243 دانش آموز از استان یزد در مراکز فنی و حرفه ای و 8 هزار و 766 دانش آموز در مراکز کار و دانش به تحصیل و کسب مهارت می پردازند.


* بیش از 162 هزار معلم; راهنمای تحصیلی دانش آموزان یزدی

در مجموع 162 هزار و 237 معلم در مدارس استان یزد آموزش دانش آموزان را بر عهده دارند که از این تعداد 1019 نفر رسمی و توافقی، 890 نفر حق التدریس، 252 نفر سرباز معلم و 164 نفر مجری هستند.

در مجموع ۱۳ هزار و ۹۱۲ نفر از مسئولان و کارکنان پیمانی در آموزش و پرورش استان یزد فعال هستند که از این تعداد تنها ۲ هزار و ۶۱۲ نفر در بخش‌های اداری و بقیه در بخش‌های مختلف این نهاد مشغول به کار هستند.

* «آموزش و پرورش» در دوره پهلوی معنی نداشت

این در حالی است که در کتاب 53 سال از دوران پهلوی دربار آمده است: علینقی علیهانی، وزیر اقتصاد دوره پهلوی، درباره وضعیت آموزش و پرورش در دهه 40 (یعنی چهارده سال پس از سلطنت پهلوی) گفت: اما علیرغم تمام تلاش هایی که برای آموزش ابتدایی در دهه 40 انجام شد، آموزش فنی همچنان عقب است. مثلاً در اواخر دهه 50، مدت ها بعد از دوره ای که گفتم، سالانه 90 هزار کارآموز فنی در ایران و 900 هزار نفر در ترکیه داشتیم. این ده برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته است که اصلا قابل مقایسه نبود.»


507156a4 362b 4d95 89e0 bba428b4953f خبر خاکستری


محمدرضا پهلوی در تشریح وضعیت آموزش و پرورش آن زمان اذعان داشت: «در سال 1342 بین 16 تا 24 درصد بچه ها در استان ها به مدرسه می رفتند و بقیه بی سواد می ماندند. این در حالی است که در شهرها 74 درصد کودکان به مدرسه رفته اند. قانون آموزش اجباری در سال 1322 تصویب شد، اما به دلیل کمبود تجهیزات اداری تکه تکه شد. در سطح ملی 85 درصد مردم بی سواد بودند».


* 28 سال درخشش استان یزد در کنکور سراسری

البته وضعیت بد آموزش و پرورش استان یزد در کنار ارتقای کیفی، محور عملکرد مطلوب این استان در آموزش و پرورش است و این را می توان در برتری 28 ساله استان یزد در پذیرش سراسری آزمون

سید علی کرموز معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به برتری سه دهه استان یزد در کنکور سراسری اظهار داشت: آزار و اذیت شدید معلمان و مدیران مدارس دانش آموزان با برنامه ریزی درسی، انجام امور آموزشی و آموزشی. کلاس های فوق برنامه توسط معلمان فوق تخصصی در سه حوزه علوم انسانی، ریاضی، فیزیک و علوم تجربی از مولفه های موفقیت استان یزد در کنکور سراسری است.

این کارورز، مشاوره تحصیلی به دانش آموزان و والدین را یکی دیگر از عوامل موفقیت یزد در کنکور عنوان کرد و افزود: توجه به دانش آموزان برتر برای ایجاد حس انگیزه یکی از موضوعات مهمی است که کمتر می توان به آن پرداخت اما در استان تجلیل از دانش آموزان برتر یزد در عرصه های مختلف علمی و آموزشی یکی از سیاست هایی بود که توانست زمینه ساز موفقیت دانش آموزان شود.


6c155f30 9089 42c2 9161 cb6e1fc3cd80 خبر خاکستری

* توسعه آموزش و پرورش استان یزد مورد توجه مسئولان

وی افزود: نظر ویژه مسئولان استان یزد در مورد موفقیت دانش آموزان در کنکور قابل انکار نیست چرا که تحولات آموزشی در استان بر عهده مسئولان استانی است که خوشبختانه تاکنون حمایت های خوبی داشته اند.

کرموز گفت: تحلیل نظام حوزه های آموزشی استان در حوزه معاونت های آموزشی و همکاران گروه های آموزشی در حوزه متوسطه نیز یکی از مسیرهای موفق طی شده برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور تیم هاست. و توصیه های لازم را در این زمینه انجام دهد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یزد گفت: توجه عمیق معلمان به محتوای کتاب های درسی در مدارس و تحلیل سوالات کنکور از جمله مواردی است که بیشتر به آموزش و پرورش استان یزد پرداخته و توانسته بازخورد خوبی در این زمینه داشته باشد. توجه.


914612c9 fb6a 4411 80d1 fd6281ef549b خبر خاکستری

وی اذعان داشت: استان یزد در زمینه آموزش فنی و حرفه ای و مهارت های آن تاکنون خوش درخشیده است، بنابراین استان یزد در توسعه آموزش فنی و حرفه ای بر اساس دستورالعمل سالانه کشور برای توسعه آموزش فنی و حرفه ای کشور از دهم به دوم کشور موفق شد بالاترین نرخ رشد پذیرش دانشجو را در بین مراکز فنی حرفه ای کشور به دست آورد و مورد تمجید وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.


با نگاهی منصفانه به وضعیت آموزش و پرورش در دوران انقلاب اسلامی و مقایسه آن با قبل از انقلاب که حتی دسترسی به مدرسه و تحصیل برای بسیاری از مردم عادی امکان پذیر نبود، نمی توان تردید داشت که انقلاب اسلامی دوران افتخار است و هیچ چیز نیست. دیگر . .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید