«کاروانسرای نصرت آباد» مرکز مهمی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است


ساعت: 13:30
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911692

کاروانسرای نصرت آباد یک جاذبه مهم برای گردشگران داخلی و خارجی است که قدمت آن به دوره صفویه می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، «نصرت آباد» تنها کاروانسرای سیستان و بلوچستان است که در چهار کیلومتری شمال غربی جاده زاهدان به بم و در دامنه جنوبی کویر لوت قرار دارد.

قدمت بنای تاریخی این کاروانسرا به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجاریه می رسد. بنای مهم و با ارزشی به مساحت هفت هزار متر مربع است که هدف آن تامین اسکان، امنیت و راهنمایی مسافران و کاروان های تجاری است.

ضرورت احیای کاروانسرای نصرت آباد

محمدرضا واعظی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ارائه و بیان ظرفیت های بالقوه کاروانسرای نصرت آباد از تلاش این اداره کل برای مرمت و احیای این بنای شاخص خبر داد. .

وی افزود: کاروانسرای نصرت آباد در مسیر جاده ترانزیتی زاهدان – بم قرار دارد و تنها کاروانسرا از نوع چهار ایوانی استان محسوب می شود که در تاریخ 6 مرداد ماه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 2002 با شماره 9557 .

واعظی تصریح کرد: این اثر ماندگار همچون نگینی در دامنه جنوبی کویر لوت است که از دوران طلایی تأسیس کاروانسراها در دوره صفویه به یادگار مانده و نشان از رونق تجارت و توسعه اقتصادی – اجتماعی این سرزمین در طول تاریخ دارد. دوره ها

رئیس اداره میراث فرهنگی زاهدان اذعان داشت: این اثر ارزشمند به دلیل همجواری با میراث جهانی کویر لوت، این قابلیت را دارد که نقش کلیدی در ارتباط با شهداد و نهبندان داشته باشد چرا که دارای پیشینه ای پرافتخار و پرافتخار است. با ایجاد زیرساخت های لازم به یکی از مراکز مهم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می شود.

وی با اشاره به مشارکت سازنده دستگاه هایی مانند شهرداری نصرت آباد در آماده سازی جاده دسترسی و ایجاد سد حفاظتی اطراف بنا پس از بارندگی شدید تابستان سال گذشته گفت: طی سالیان گذشته عوامل طبیعی فرسایش گسترده ای را بر این اثر تاریخی تحمیل کرده است. . بنا به مساحت هفت هزار متر مربع علیرغم سه فصل بازسازی شده است.

واعظی خاطرنشان کرد: احداث دیوار حصار و برج و همچنین بازسازی حصار و مرمت بخشی از اتاق ها و حجره ها، مرمت کامل آن مستلزم اعطای وام به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان است. ، که در صورت اجرا با توجه ویژه به ترتیب کار این بخش قرار می گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید