کارکنان پدافند عملیات والفجر 8 دغدغه ای جز مبارزه نداشتند


ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900400

مشاور رئیس کل ارتش آمادگی و پشتیبانی کافی را از نقاط قوت فرماندهی شهید بابایی در عملیات والفجر 8 برشمرد و گفت: در این عملیات، کارکنان پدافند دغدغه دیگری جز نبرد نداشتند و نداشتیم. یک سایت غیر عملیاتی در این عملیات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همایش تخصصی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس با حضور سرلشکر سید یحیی صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا، سرلشکر عراقی، سرلشکر زاهدی معاون امور ویژه حاتم الانبیاء قرارگاه امیر بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش، امیر غلامی مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش، سرلشکر قربانی و جمعی از فرماندهان صبح امروز در پژوهشگاه دفاع مقدس برگزار شد.

سردار یعقوب زاهدی معاون امور ویژه قرارگاه حاتم الانبیاء و آخرین فرمانده توپخانه سپاه در دفاع مقدس طی سخنانی در این همایش گفت: عملیات والفجر 8 عملیاتی بود که تمامی رده ها بیشترین استفاده را از ما کردند. علم و فناوری عالی، چون قبلاً عملیات در این منطقه انجام نشده بود و از آنجایی که ما باید از رودخانه عبور می کردیم، این عملیات بسیار پیچیده بود.

وی ادامه داد: استفاده از تجهیزات و نیروهای متخصص در این عملیات از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و توپخانه نقش اساسی در پیشروی نیروها داشت، اما با توجه به ویژگی های منطقه و اینکه در فصل زمستان این مناطق دچار سیل می شدند و جایی نبود. عبور از کنار جاده نبود، این ویژگی عبور نیرو و استقرار توپخانه کار بسیار پیچیده و دشواری بود، به همین دلیل با خلاقیت، سنگرهای پیش ساخته توسط جهاد ساخته شد و همچنین سایت هایی به ابعاد 20×200 متر در نخلستان ها فراهم کردیم. استقرار توپخانه

سردار زهدی احداث 30 کیلومتر راه جدید و تعمیر 15 کیلومتر راه دیگر و ساخت 20 سایت توپخانه را از دیگر اقدامات انجام شده در عملیات والفجر 8 اعلام کرد و گفت: استفاده از موقعیت جغرافیایی و همچنین موقعیت جغرافیایی ساخت برج های دیده بانی مرتفع، ساخت سنگرهای زیرزمینی، استفاده از پهپاد برای عکاسی برای اولین بار در سال 1967 و استقرار نیمی از نیروی آتش نشانی در موقعیت های عقب برای کاهش خسارات و تلفات از دیگر ابداعات در این زمینه بود. عمل.

امیر براتعلی غلامی مشاور فرمانده کل ارتش و از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس نیز به جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دشمن از جنگنده میراژ فرانسوی استفاده کرد. و سوخو 25 در عملیات والفجر 8 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. اما با خلاقیت و ابتکار پدافند هوایی ارتش 72 فروند جنگنده پیشرفته دشمن سرنگون شد.

وی ادامه داد: شهید بابایی در این عملیات معاون عملیات هوانیروز و فرمانده پایگاه هوانیروز در عملیات والفجر 8 بود و توانست با خلاقیت و ابتکار خود شرایط را برای موفقیت پدافند هوایی ایجاد کند.

مشاور فرمانده نیروی زمینی ارتش آمادگی و پشتیبانی مناسب را از نقاط قوت فرماندهی شهید بابایی در این عملیات برشمرد و گفت: در این عملیات کارکنان پدافند دغدغه دیگری جز نبرد نداشتند و حتی یک نفر هم نداشتیم. -سایت کاربردی در این عملیات.”

امیر غلامی گفت: فرمانده میدانی برای اولین بار در عملیات والفجر 8 هر تغییری را که لازم بداند در محل سایت ها انجام داد و در این عملیات از اختفای علمی حداکثر استفاده شد و در این عملیات ، چهار سایت تقلب علمی همزمان با سایت اصلی داشتیم که از نظر تاسیس و گرما هیچ تفاوتی با سایت اصلی نداشت.

وی ادامه داد: در این عملیات به هیچ وجه به دشمن اجازه شناسایی اشیاء ما را ندادیم و با چشمان باز تیراندازی کردیم.

مشاور رئیس کل ارتش، حرکت تجهیزات در شب و استفاده از ابتکار و خلاقیت را از مهمترین عوامل موفقیت پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر 8 اعلام کرد و گفت: موفقیت این عملیات منجر شد. مقام معظم رهبری اثربخشی پدافند هوایی ارتش را معجزه پدافند هوایی در جریان عملیات والفجر 8 نامیدند.

دیدگاهتان را بنویسید