کارگران و مستمری بگیران قربانی سیاست غلط اقتصادی رئیس جمهور هستند

کارگران و مستمری بگیران قربانی سیاست غلط اقتصادی رئیس جمهور هستند

امسال دولت برای پایین نگه داشتن دستمزد کارگران زحمت کشید و سرانجام در آخرین روز سال 1401 با تصویب افزایش 27 درصدی حداقل دستمزد کارگران به آرزوی خود رسیدند! رقمی که در شورای عالی کار برای حقوق کارگران نه تنها با اندازه حداقل سبد معیشتی بلکه با نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی مطرح شد.

نتیجه جلسات دستمزد شورای عالی کار بیش از هر زمان دیگری ترکیب ضد کارگری شورای عالی کار را تایید کرد، ترکیبی که با قرار دادن گروه کارگری در یک سو و گروه کارفرمایی و دولتی از سوی دیگر، این امکان را کاهش داد. سه جانبه گرایی به صفر در چنین ترکیبی رای اصلی با گروه دولت است و از آنجایی که دولت خود کارفرمای بزرگی است، در جلسات شورای عالی کار در کنار کارفرما و علیه کارگران است.

افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران در شرایطی که نرخ رسمی تورم اسفند سال گذشته حدود 47 درصد و تورم نقطه به نقطه 64 درصد بود. زمانی که نرخ دلار به بالای 50 هزار تومان و سکه نزدیک به 30 میلیون تومان رسیده که نشان از کاهش ارزش دارد، دستمزدها در سال های اخیر به پایین ترین سطح خود رسیده است. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان بین آمار رسمی و آنچه در واقعیت احساس می شود تفاوت معناداری وجود دارد.

عبدالله بلواسی (فعال مستقل کارگری) با انتقاد از مصوبه دستمزد شورای عالی کار و افزایش 27 درصدی دستمزد 1402 کارگر گفت: نرخ تورم ارائه شده توسط بانک مرکزی – ارگان رسمی – برای 12 ماه منتهی به اسفند 1401. ، بیش از 46 درصد است در حالی که تورم خود را بر روی توده حقوق بگیران و کارگران نشان داده است. به عبارتی تورم در برخی کالاهای خانگی به ۱۰۰ درصد و بیشتر رسیده است. با چنین تورمی، شورای عالی کار و ترکیب ضد کارگری آن، دستمزد را تنها ۲۷ درصد تعیین کرده است!

بلواسی ادامه داد: متأسفانه باید بگوییم که اینها فقط آمار و ارقام بیهوده نیست، بلکه مصائب خانواده های کارگری و درآمدزایی است.

این فعال مستقل کارگری به سیاست های کلان منجر به گرانی و تورم اشاره کرد و گفت: گرانی باعث بیکاری می شود و عواقب بیکاری و بی پولی خانواده به معنای اختلافات خانوادگی، فساد، طلاق، اعتیاد و … است. در سال 1402 کارگران، مستمری بگیران و حقوق بگیران قربانیان اصلی سیاست های غلط اقتصادی خواهند بود و باید نگران این وضعیت باشیم.

وی تصریح کرد: قیمت های سرسام آور و باورنکردنی هر روز بیشتر از روز قبل در توده های کارگران مشهود است. در صورت حفظ قیمت، سال آینده گروهی از جامعه نمی توانند نان بخرند.

این فعال کارگری گفت: متاسفانه دولت شریک نابسامانی و فساد بازار است و در چنین شرایطی نتیجه جلسات به اصطلاح سه جانبه شورای عالی کار چیزی جز فقیرسازی عمدی کارگران و دستمزدها نیست. کسب کنندگان.”

بلواسی افزود: در حالی که تمامی آمار و ارقام تورم و گرانی را بالای 100 درصد نشان می دهد و طبق اعلام سازمان رسمی، تورم نقطه به نقطه اقلام مورد نیاز خانوارها بیش از 64 درصد است، تعیین افزایش 27 درصدی دستمزد توسط دولت شورای عالی کار یکی دیگر از سوابق اسفناک پروتکل است، این ترکیب شورای عالی کار است. دستمزد 1402 توسط دولت بر کارگران و کارگران مزدبگیر تحمیل شده است.

وی افزود: دولت ها و سیاستمدارانی که کسری بودجه خود را با کاهش عمدی قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی، با تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های کوچک جبران می کنند، ایران را به یک کشور عمده واردکننده تبدیل کرده اند و رانت خواران مانند اقتصاد ایران را می مکند. زالوها.و هر روز به تعداد زیادی از افراد بیکار اضافه می شود. در چنین شرایطی، دستمزد کارگران هر ساله دچار افت می شود و کارگران هر سال نسبت به سال قبل از تامین نیازهای اولیه خود ناتوان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید