کاهش نرخ تورم ماهانه / آمار منتشر شده حکایت از اثربخشی حذف ارز از 4200 تومان دارد.


ساعت: 11:23
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892071

گزارش مرکز آمار ایران از تورم مرداد ماه دیروز منتشر شد که بر اساس آن پس از حذف ارز 4200 تومانی برخی کالاها و جایگزینی واریز مستقیم یارانه به حساب مردم، رصد رفتار تورمی جامعه، نوید کاهش را می دهد. در تورم ماهانه و بی ثباتی آن در اقتصاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در تورم ماهانه مرداد ماه نشان می دهد که پس از حذف رانت های ناشی از حذف ارز 4200 تومانی در برخی کالاها و جایگزینی واریز مستقیم یارانه ها به حساب مردم، مشاهده رفتار تورم ماهانه کشور بیش از هر زمان دیگری در اقتصاد خودنمایی کرده و برخلاف ادعای مسئولان دولت دوازدهم، طرح توجیهی دولت برای یارانه ها در تداوم و حتی تشدید تورم ناشی از حذف ترجیحی مورد انتقاد قرار گرفته است. ارزآوری و گسترش تورم ناشی از اصلاح یارانه سایر کالاها، در مقابل این ادعاها، دولت سیزدهم معتقد بود که این روند موقتی و کوتاه مدت بوده و به سایر حوزه ها سرایت نمی کند و با عادلانه شدن یارانه ها این مشکلات حل می شود.

بیشتر بخوانید:
تورم در کشور تحت کنترل است/ رشد ۲۲ درصدی حجم صادرات کشور در ۴ ماه گذشته

در این شرایط، گزارش های تورم ماهانه مرکز آمار عملاً برنده و بازنده دعوای کارشناسی دولت و اپوزیسیون را مشخص می کند. چون تداوم تورم ماهانه رقم دو رقمی، ادعای مخالفان مبنی بر افزایش شدید تورم با اجرای طرح را ثابت می کند و در مقابل بازگشت این شاخص به محدوده نوسانات قبل از اجرای طرح، صحت وعده دولت مبنی بر افزایش تورم را ثابت می کند. طرح موقت و گذرا است. به همین دلیل رصد وضعیت تورم در ماه های پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی (از تیرماه به بعد) بیش از سایر گزارش ها اهمیت پیدا کرده است. اکنون با انتشار گزارش تورم مردادماه، دومین شاهد پس از گزارش تیرماه در تایید و رد نظرات دو طرف در این مناقشه به ثبت رسیده است.


تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موقتی خواهد بود

یک ماه پیش با انتشار گزارش تورم تیرماه، اولین نشانه های موقتی بودن تورم ناشی از اصلاح یارانه ها مشخص شد. این را گزارش یک ماه پیش مرکز آمار نشان داد تورم ماهانه پس از رسیدن به رکود تاریخی 12.2 درصدی در ژوئن، به 4.6 درصد کاهش یافت. کاهش تورم ماهانه تیرماه، حدود یک سوم ماه از اجرای این طرح (خرداد)، اولین شوک برای مخالفان دولت بود. اکنون با انتشار گزارش تورم مردادماه، سطح کارشناسی دو طرف مشخص شده است. ادامه روند نزولی تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی و رسیدن به 2 درصد صحت پیش بینی دولت مبنی بر موقتی بودن تورم ناشی از حذف رانت ارزی و نادرست بودن ادعای مخالفان مبنی بر «تورم» را ثابت کرد. به رشد خود ادامه خواهد داد.” اگرچه کاهش تورم محدود به شاخص ماهانه نبود، بلکه شاخص نقطه به نقطه نیز سیر نزولی به خود گرفت، اما این تنها مناقشه دولت و مخالفان بر روی آثار تورمی این طرح نبود. مخالفان همچنین معتقد بودند که تورم ناشی از لغو رانت ارزی به همه کالاها سرایت خواهد کرد.

5c60434e 75ea 4d7a 834d 19f1d9c0d5cc خبر خاکستری


تورم در محصولات غذایی پایدارتر است

از آنجایی که اکثر کالاهای مشمول ارز 4200 تومانی در گروه مواد غذایی قرار داشتند، تاثیر حذف رانت ارزی تقریبا به طور کامل در کالاهای این بخش نمایان شد. با این حال، گزارش تورم تیر و مرداد نشان داد تورم ماهانه غیرخوراکی ها همچنان در محدوده زیر 5 درصد قرار داشتند، بنابراین تورم ماهانه غیرخوراکی از 4.4 درصد در ژوئن به 3.8 درصد در جولای و 2.4 درصد در ماه اوت افزایش یافت. کاهش تورم ماهانه در اقلام خوراکی و غیر خوراکی مشاهده شد. به طوری که تورم ماهانه مواد غذایی که عامل اصلی تورم بودند، از 25.4 درصد در خرداد (ماه اجرای طرح) به 5.7 درصد در تیرماه و 1.4 درصد در مرداد ماه کاهش یافت. همچنین اقلام غیرخوراکی از 4.4 درصد در خرداد به 3.8 درصد در تیر و 2.4 درصد در مرداد کاهش یافت.

30ccef9a 9c03 4cc7 8caa f1d035486b82 خبر خاکستری

نکته مهم دیگر این است که این نوسان ادامه دارد تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی در کانال زیر 5 درصد نیز ناقض دومین ادعای مخالفان دولت مبنی بر گسترش تورم ناشی از اصلاح یارانه های غیرخوراکی است. در نتیجه مشخص شد که در این مورد نیز مانند مورد اول حق با دولت بوده و تورم ناشی از پروژه به سایر کالاها سرایت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف کننده مرداد 1401

دیدگاهتان را بنویسید