کاهش 3.5 درصدی تورم در آبان 1400

ساعت: 22:44
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786503

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم، روند رشد با این نرخ در آبان ماه متوقف شد و شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز آمار ایران، گزارش مرکز آمار از نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالانه کشور مربوط به آبان ماه 1400 نشان می‌دهد که طی مدت مذکور افزایش سطح عمومی قیمت‌ها کاهشی بوده است. .

کاهش 3.5 درصدی تورم نقطه ای

بر اساس این گزارش، تورم نقطه ای در آبان ماه 35.7 درصد بوده که نسبت به نوامبر سال گذشته 3.5 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم نقطه تغییر قیمت یک ماهه را نسبت به ماه قبل نشان می دهد، به طوری که در آبان ماه امسال خانوارهای کشور به طور متوسط ​​35.7 درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته برای خرید همین مجموعه کالاها و خدمات هزینه کرده اند.

بر اساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با 14.1 واحد کاهش به 46.4 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 1.8 واحد درصد افزایش به 46.4 درصد رسید. 2.7 درصد است.

تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 35.3 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 3.1 واحد درصد کاهش داشته است. این نسبت برای خانوارهای روستایی 37.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 6.5 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه آبان 2.5 درصد بود.

تورم ماهانه درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه قبل است. تورم ماهانه در آبان 2.5 به 2.5 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 1.5 واحد درصد کاهش داشت.

تورم ماهانه گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۷ درصد است.

بر اساس این گزارش، تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.4 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.8 واحد درصد کاهش نشان می دهد. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه در آبان ماه یک واحد درصد کاهش یافت

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین شاخص قیمت برای یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به مدت مشابه قبل است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آبان ماه 88 به 44.4 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 1.0 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 43.6 درصد و 3.8 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1.1 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.8 درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت در ماه نوامبر

در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، زعفران و سس گوجه فرنگی)، گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، فلفل) بوده است. و سیب زمینی). ) و گروه «انواع گوشت» (مرغ، کالباس).

در گروه اصلی «کالاها و خدمات غیرخوراکی» گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو و لاستیک خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «هتل و رستوران» (غذاهای ارائه شده در رستوران ها) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت به دهک هزینه کل کشور در این ماه

دامنه تغییرات تورم سالانه در آبان 1400 برای دهک های مختلف، قیمتی از 44 درصد برای دهک هشتم تا 2.1 درصد برای دهک دوم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید