کدام مستاجران وام سپرده مسکن 1402 می گیرند؟

کدام مستاجران وام سپرده مسکن 1402 می گیرند؟

وام سپرده مسکن به اعضای خانواده پرداخت می شود، اما تحت شرایطی زنان مجرد بالای 35 سال و مردان مجرد بالای 45 سال می توانند برای آن درخواست دهند. ارائه اجاره نامه رسمی مهم ترین شرط مستاجران برای اخذ اعتبار است

وام سپرده مسکن 1402 تقریباً با شرایط سال قبل پرداخت می شود، با این تفاوت که سامانه رایگان ثبت اجاره مسکن می تواند مشکل اصلی بسیاری از متقاضیان را حل کند و به متقاضیان بیشتری فرصت دریافت وام بدهد.

بانک ها سال گذشته در مجموع 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات سپرده مسکن به 224 هزار و 460 نفر پرداخت کردند. یعنی هر نفر به طور متوسط ​​58 میلیون تومان وام و سپرده مسکن دریافت کرده است. برای این طرح حدود 23 هزار میلیارد تومان منابع بانکی تخصیص یافت و سال گذشته دست نخورده باقی ماند. گفته می شود تعیین سهمیه استانی ایده دیگری برای تسهیل پرداخت وام مسکن در سال جدید است.

حداقل تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت ودیعه مسکن که بیشتر به وام مستاجر معروف است ادامه دارد. بخشنامه این وام نیز اعلام شد تا اخبار و شایعات رنگ واقعیت به خود بگیرد. بانک مرکزی می گوید سال گذشته 253 هزار و 211 نفر شکایت کردند و از این تعداد، بانک ها به 224 هزار و 460 نفر بالغ بر 13 هزار میلیارد تومان وام پرداخت کردند. یعنی هر نامزد به طور میانگین 58 میلیون تومان دریافت کرده است.

مبلغ وام و سپرده مسکن در سال 1402 برای مستاجران ساکن تهران 100 میلیون تومان خواهد بود. به متقاضیانی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند 70 میلیون تومان وام می دهند. در کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز. در طرح وام و سپرده مسکن، کرمانشاه با وجود جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، یک کلان شهر محسوب می شود. میزان وام و سپرده مسکن در سایر شهرهای کشور 40 میلیون تومان است.

وام سپرده مسکن به اعضای خانواده پرداخت می شود، اما تحت شرایطی زنان مجرد بالای 35 سال و مردان مجرد بالای 45 سال می توانند برای آن درخواست دهند. ارائه اجاره نامه رسمی مهم ترین شرط اخذ وام سپرده مسکن است. هر کس وام دریافت می کند باید ظرف پنج سال آن را پس بدهد. بر اساس این بخشنامه، متقاضیان باید دارای قرارداد رسمی اجاره یا اجاره باشند که در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت شده است. به این معنی که پرداخت تسهیلات به قراردادهای منعقده از 1 فروردین 1401 به بعد با رعایت کد رهگیری الزامی است و متقاضی و مالک باید اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و مسکن ثبت کرده باشند.

مستاجرانی که در سال های اخیر توانسته اند ودیعه مسکن بگیرند نمی توانند دوباره در صف دریافت وام بایستند. همچنین بانک ها قبل از پرداخت تسهیلات از سامانه صمت بانک مرکزی استعلام می کنند تا متقاضی و همسرش تسهیلات جاری در حوزه مسکن از قبیل تسهیلات ساخت، خرید، نظافت و سپرده مسکن نداشته باشند. درخواست این گونه داوطلبان رد خواهد شد. در زمان ثبت نام، متقاضی و همسرش نباید دارای ملک و یا زمین مسکونی باشند. اگر تاریخچه مالکیت آنها در هر زمان پیدا شود، از روند پرداخت سایت حذف خواهند شد.

طبق قانون حتی اگر پس از دریافت تسهیلات مشخص شود که اینطور نیست، متقاضی ملزم به استرداد تسهیلات دریافتی و جبران خسارت و پرداخت جریمه خواهد بود. برای اینکه به بانک ثابت کنید پنج سال در شهر مورد نظر زندگی کرده اید، باید یکی از مدارک زیر را ارائه دهید: شناسنامه متقاضی، همسر و فرزندان، پروانه کسب، سابقه پرداخت بیمه درمانی، سوابق استخدامی از موسسات دولتی، تحصیلات فرزندان. گواهی ارائه در محل پرداخت بازنشستگان و مستمری بگیران.

از جمله شکایات متقاضیان سپرده خانگی در سال گذشته قوانین و مطالبات عجیب سیستم بانکی بود. به عنوان مثال، گزارش هایی مبنی بر درخواست دو سند اجاره از مستاجران وجود دارد، یکی برای سال درخواست وام و دیگری برای سال قبل. سال گذشته این بانک در توجیه درخواست خود اعلام کرد که این قانون بوده و تا ارائه هر دو اجاره نامه از پرداخت تسهیلات خودداری کرده است. در کنار این موارد، گزارش هایی از سوء استفاده از سپرده های مسکن نیز به گوش می رسد. به عنوان مثال، برخی از متقاضیان برای دریافت اجاره نامه های جعلی برای خود یا اعضای خانواده خود از میانبر استفاده کردند و به صف متقاضیان دریافت وام مستاجر پیوستند. جالب اینکه توانستند نظام و قانون را دور بزنند و از بانک وام بگیرند!
بانک هایی که وام مسکن می دهند

19 بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اختیار نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایرانزمین، موسسه اعتباری خاورمیانه و ملل در حال پرداخت است. تسهیلات سپرده گذاری آپارتمان گنجانده شده است.

بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در زمینه ساخت و ساز مسکونی معمولا بیشترین بار را به دوش می کشد. سهمیه تعیین شده برای این بانک در طرح ساخت مسکن در سال گذشته هفت هزار میلیارد تومان بوده است. اگر زودتر بتوانید مدارک خود را مرتب کنید، احتمال دریافت وام از بانک مسکن زیاد است، اما شاید عده ای ترجیح می دهند شانس خود را در جای دیگری امتحان کنند، جایی که صف آرامی وجود دارد، دقیقا به خاطر همین محبوبیت زیاد. در هر صورت بهتر است برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن 1402 درخواست خود را در بانک و شعبه ای که در آن حساب دارید ثبت کنید.

کدام مستاجران وام سپرده مسکن 1402 می گیرند؟

پرداخت وام مسکن با سود 18 درصد برای ساکنان تهران تقریباً ماهانه دو میلیون و 540 هزار تومان خواهد بود.

این قانون سقف 40 هزار میلیارد تومانی وام سپرده مسکن را تعیین کرده و به بانک‌ها می‌گوید که تا رسیدن به این سقف باید به پرداخت وام به مستاجران ادامه دهند. آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک ها سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را به متقاضیان پرداخت کرده اند و از 27 هزار میلیارد تومان باقی مانده خبری نیست. ظاهراً یا تقاضای اعتبار ضعیف بوده و یا بانک ها آنقدر سختگیر بوده اند که تعداد زیادی از مستاجران نسبت به اخذ اعتبار بی توجه بوده اند.

پرداخت سپرده مسکن از سال گذشته با تعیین سهمیه ای برای هر بانک برای نظارت بر روند پرداخت و جلوگیری از اجتناب بانک ها از پرداخت وام آغاز شد. بانک مرکزی گفت: اگر بانک یا موسسه اعتباری بدون توجیه بانکی تسهیلات خاصی را تا سقف سهمیه ارائه نکند مشمول جریمه مالیاتی می شود. در سال های گذشته، یک بار بانک ها اعلام کردند که منابع آنها تمام شده و دیگر نمی توانند به مستاجران وام بدهند. ظاهراً این مکانیسم هم خیلی خوب کار نمی کرد. بنابراین امکان پرداخت تسهیلات سپرده مسکن با سهمیه استانی در سال جاری وجود دارد تا لنز نظارتی نه تنها بر روی اسامی بانک ها، بلکه بر روی استان ها نیز دیده شود و بانک ها در مقابل بانک مرکزی مسئول هستند. به عنوان یک نهاد نظارتی
اقساط وام مسکن

نرخ وام مستاجر قابل بحث است. در بخشنامه سال 2019 آمده بود که وام های حمایت از سپرده مسکن با سود 13 درصد به مستاجران پرداخت می شود. اکثر منابع خبری از همین موضوع خبر می دهند و برخی پرداخت های ماهانه را با نرخ یکسان 13 درصد محاسبه می کنند، اما استعلام میدانی از مستاجران و متقاضیان نشان می دهد سال گذشته بانک ها از آنها خواسته اند وام را با سود 18 درصد بازپرداخت کنند. خبر بد این است که نرخ سود وام های بانکی در سال جاری به 23 درصد افزایش یافته و مشخص نیست بانک ها چگونه با متقاضیان سپرده خانگی برخورد خواهند کرد.

پرداخت ودیعه مسکن با سود 18 درصد برای افرادی که موفق به دریافت وام در تهران شوند ماهانه دو میلیون و 540 هزار تومان خواهد بود. این دسته از متقاضیان علاوه بر اصل تسهیلات دریافتی، سود 52 میلیون و 360 هزار تومانی را نیز به بانک برمی گردانند.

اقساط سپرده مسکن 70 میلیون تومانی وام با سود 18 درصدی ماهانه یک میلیون و 777 هزار تومان خواهد بود. متقاضیانی که موفق به دریافت این وام می شوند، در پایان سال پنجم علاوه بر اصل مبلغ، 36 میلیون و 652 هزار تومان اضافه به عنوان سود به بانک پرداخت می کنند.

اقساط سپرده مسکن 40 میلیون تومانی وام با سود 18 درصد حدود 1.16 میلیون تومان در ماه خواهد بود. بانک علاوه بر اصل وام، حدود 21 میلیون تومان نیز به عنوان سود از این دسته از متقاضیان دریافت خواهد کرد. باید این مبلغ را به اجاره ماهانه خانه اضافه کنید. فکر می کنید بتوانید به آن رسیدگی کنید؟

ثبت وام مسکن

ثبت نام وام و سپرده مسکن به صورت اینترنتی به نشانی saman.mrud.ir انجام می شود و متقاضی پس از تایید مدارک و تعیین شعبه باید به شعبه مراجعه و نسبت به ارائه پرونده اقدام کند. متقاضی باید از لحظه ارسال پیامک تاییدیه حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری مدارک خود را تکمیل و درخواست های خود را از بانک ضامن ارائه کند در غیر این صورت بانک درخواست وی را در سامانه رد می کند.

ثبت نام وام و سپرده مسکن تا مرحله تعیین شعبه به صورت غیرحضوری انجام می شود. وقتی اعلام کردند مدارک خود را به بانک بدهید، آنجاست که کار سخت شروع می شود. جایی که باید ضمانت ارائه کنید. اگر امسال قصد دریافت ودیعه مسکن را دارید، از قبل باید به دنبال مدارک باشید. به عنوان مثال متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باید دارای قرارداد رسمی اجاره یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک باشند. داشتن کد رهگیری الزامی است و تسهیلات به قراردادهای منعقده از تاریخ اول فروردین 1401 به بعد ارائه می شود.

وام سپرده مسکن به مستاجر پرداخت می شود. بنابراین به وی متقاضی می گویند اما موجر نیز موظف است اطلاعات محل سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان وارد کند. چنانچه متقاضی ظرف 15 روز کاری از تاریخ ورود به شعب، مدارک و ضامن های خود را تکمیل نکند، بانک یا موسسه اعتباری حق پذیرش درخواست وی را خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید