دولت مسکن را فراموش کرد مستاجران به رحمت خدا سپرده شدند

دولت مسکن را فراموش کرد  مستاجران به رحمت خدا سپرده شدند

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت برنامه ای برای حمایت از مستاجران ندارد، گفت: هر بنگاه املاک و مشاوری انواع قیمت اجاره را تعیین می کند و خودسرانه قیمت ها را افزایش می دهد. تعیین اجاره بها قانون و فرمولی ندارد و این قسمت از بازار مسکن یعنی. اجاره نامه بدون مالک باقی ماند.

محمدرضا رضایی کوچی درباره اقدامات دولت سیزدهم برای کمک به مستاجران، با توجه به اینکه امسال تاثیر عواملی مانند افزایش تورم، افزایش قیمت ملک، کاهش قدرت و توان پرداخت مردم و افزایش تقاضا در بازار مسکن را شاهد بودیم. شرایط کاهش عرضه مسکن در بازار اجاره وی گفت: واقعیت این است که مسکن در کشور ما بسیار گران شده است و امروز بیش از 70 درصد سبد خانوار به هزینه مسکن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه امروزه در ایران مسکن لوکس ترین کالا محسوب می شود، ادامه داد: مسکن گران ترین کالایی است که مردم در طول عمر خود موفق به خرید آن می شوند. زمانی که تولید به شدت کاهش می یابد، عرضه کم می شود و تقاضا افزایش می یابد و در نهایت قیمت مسکن افزایش می یابد و رویکرد مجلس برای تصویب قانون جهش مسکن و ساخت 4 میلیون واحد مسکونی برای حل این مشکل بود تا تولید افزایش یابد و با افزایش عرضه، قیمت ها کنترل شود. ، که متاسفانه محقق نشد.

رئیس کمیته ساختمان مجلس تاکید کرد: چون بانک ها همکاری نکردند در اجرای قانون جهش تولید مسکن اتفاقی نیفتاد و شرایطی که ایجاد کردند به گونه ای نیست که متقاضی بدون مسکن بتواند صاحب خانه شود. در قانون جهش مسکن، صندوق ملی مسکن را ایجاد کردیم تا همه منابع مربوط به مسکن را در آن صندوق تجمیع کند و در نهایت نرخ وام مسکن بانکی را پایین بیاورد و نرخ مسکن را به 10 تا 12 درصد افزایش دهد تا متقاضی بتواند 40 درصد از حقوق خود را اختصاص دهد. برای سهم مسکن اما اکنون درصد تسهیلات مسکن 21 تا 23 درصد است.

رضایی کوچی در خصوص مانده صندوق نیز گفت: در حال حاضر موجودی صندوق حدود 4 هزار میلیارد تومان است در حالی که در پایان سال گذشته بانک ها باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بخش مسکن تخصیص می دادند. کمک های دولتی به صندوق ارسال شد و صندوق برای برگشت اقساط مسکن مهر شد، اما این اتفاقات نیفتاد و این رقم مانده صندوق کمکی به بخش مسکن در کشور نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه قرار بود شورای عالی مسکن هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه دهد اما اراده ای برای اجرای این اقدامات وجود نداشت، گفت: مسکن فراموش شده و از دست رفته است و طبیعی است که قیمت مسکن در ایران افزایش پیدا کند چرا که تولید به شدت کاهش یافته است. وی همچنین دریافت که انتظارات مجلس در خصوص حجم تولید مسکن به جا نبوده و محقق نشد.

رئیس کمیته ساخت و ساز مجلس تاکید کرد: طبیعی است که در این شرایط اجاره بها افزایش می یابد زیرا اجاره بها تابعی از قیمت خانه است.

رضایی کوچی درباره اقدام دولت برای حمایت از مستاجران گفت: دولت هیچ اقدامی برای حمایت از مستاجران انجام نداد. دولت باید بانک ها را موظف می کرد که مبادی مسکن را پرداخت کنند و شرایط ساخت مسکن تعاونی را فراهم کنند و با عرضه و تسویه زمین به بخش خصوصی آن را به میدان بیاورند، اما این اقدامات را انجام نداد.

وی تاکید کرد: دولت هیچ برنامه ای برای مستاجران ندارد و فعلا مستاجران در رحمت خدا هستند و هر بنگاه املاک و مشاوری هر قیمتی برای اجاره تعیین می کند و خودسرانه قیمت ها را افزایش می دهد و هیچ قانون و فرمولی برای تعیین اجاره بها وجود ندارد و این قسمت از بازار مسکن، یعنی اجاره، بدون مالک مانده و هیچ متولی یا اداره خاصی برای رسیدگی به وضعیت مستاجران وجود ندارد.

رئیس کمیسیون ساختمان مجلس درباره وام سپرده مستاجر گفت: وام سپرده جوابگوی مستاجران رهن و اجاره نیست و مبلغی حدود 150 میلیون تومان کمکی به مستاجران نمی کند و بانک ها همان مبلغ محدود را پرداخت نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید