کدام نماینده مستاجر است؟

کدام نماینده مستاجر است؟

روز جدید احمد امیرآبادی فراهانی، یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی در اظهارنظری گفت: نماینده ای داریم که می گوید صاحب خانه اجاره را دو برابر کرده و برای پرداخت اجاره بها مشکل دارد!

دیروز احمد امیرآبادی فراهانی، یکی از اعضای هیئت رئیسه شورای اسلامی در اظهارنظری گفت: نماینده ای داریم که می گوید صاحبخانه اجاره اش را دو برابر کرده و در پرداخت اجاره بها مشکل دارد! وی درباره حقوق نمایندگان مجلس گفت: به کارمندانی که به اجبار از شهر به تهران منتقل می شوند خانه نهادی تعلق می گیرد اما چنین شرایطی برای نمایندگان مجلس وجود ندارد. که در سال اول مجلس یازدهم به نمایندگان دادند، وام است و ماهیانه از حقوق نماینده کسر می شود.» غیر منطقی و واقعا غیر قابل باور به نظر می رسید. اما آیا واقعا حقوق نمایندگان مجلس آنقدر کم است که حتی توان پرداخت اجاره بهای خود را ندارند؟ حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ درآمد نمایندگان مجلس را از کدام سایت یا از کدام منبع می توان دریافت کرد؟ اسم نماینده ای که نمی تواند اجاره خانه اش را بدهد چیست؟ چرا این نمایندگان مردم قبل از ورود به مجلس کمپین های گسترده انجام می دهند، هزینه های کلان می کنند و در واقع خود را می سوزانند تا وارد مجلس شوند؟ به سراغ «داریوش قنبری» نماینده دوره هشتم شورای اسلامی رفتیم تا با استفاده از تجربیات او از دوران نمایندگی، حرف هایی را که درباره مشکلات مالی برخی نمایندگان مجلس مطرح می شود، متوجه شویم. قنبری درباره انواع دریافتی های نمایندگان با ما صحبت می کند و معتقد است که حقوق نمایندگان بیش از آن است که آنها را در زندگی دچار مشکل کند. ضمنا مخالف دادن وام در مقابل وثیقه مسکن و… است. زیرا نمایندگان علاوه بر حق الوکاله، حق الوکاله نیز دریافت می کنند که شامل مسکن، ایاب و ذهاب و… می شود.

چند درصد از کارمندان دولت مسکن سازمانی دریافت می کنند؟

داریوش قنبری می گوید: «نمایندگان در ابتدای دوره مبلغی را به عنوان سپرده مسکن دریافت می کنند و عجیب است که مبالغی تحت عنوان وام مسکن دریافت می کنند. اما این وام به این معنا نیست که یک فرد عادی وام بگیرد و ضامن داشته باشد و غیره. از طرفی این وام به صورت قرض الحسنه است و سودی دریافت نمی شود و همانطور که گفتم در ابتدای دوره نمایندگان کارمزد مسکن داده می شود و نباید هر سال تغییر کند. تورم.» قنبری در رابطه با آقای امیرآبادی با بیان اینکه کارکنان دولت مسکن نهادی دریافت می کنند، اظهار داشت: ابتدا باید بگویند چند درصد از این کارمندان مسکن نهادی دریافت می کنند؟ تا آنجایی که من می دانم خانه های نهادی مانند گذشته در اختیار کارمندان دولت قرار نمی گیرد و به نظر من درست نیست که نمایندگان برای تصمیم گیری و گذران زندگی خود بیایند و از اقشار و کارگروه های دیگر غافل شوند. »

هیچکس از اعداد و ارقام دریافتی نمایندگان خبر ندارد!

این نماینده سابق مجلس می گوید که از میزان فعلی دریافتی نمایندگان اطلاع چندانی ندارد، اما می داند که نمایندگان حقوق و حق نمایندگی دریافت می کنند که در دو فیش مجزا و مجزا است. و با توجه به محرمانه بودن آن، هیچکس از ارقام و اعداد به دست آمده توسط نمایندگان اطلاعی ندارد. به گفته وی: علیرغم بحث شفاف سازی، هرچند برخی دستگاه های دولتی در دولت قبل اطلاعات حقوقی کارکنان خود را در سایت های خود منتشر کردند، اما مجلس این کار را نکرد و نیامد که بگوید درآمد ماهانه یک نماینده چقدر است. و من نمایندگانی را ندیدم که آن را اعلام کنند.»

مبلغی که نمایندگان دریافت می کنند بیشتر از کارمندان دولت است

قنبری می افزاید: «تا جایی که من حدس می زنم، مجموع درآمد نمایندگان بیشتر از کارمندان دولت است و شاید چندین برابر یک فرد با مدرک مشابه در یک سازمان دولتی، یک نماینده و می توانم بگویم. با توجه به سوابق نمایندگی و اطلاعات پراکنده ای که به من می رسد می توانم بگویم که درآمد نمایندگان قطعا بیشتر و شاید چندین برابر سایر کارمندان است، این درآمد هم حقوق و هم درآمدی است که تحت عنوان دریافت می کنند. هزینه های نمایندگی این معاون سابق توضیح می دهد که «به طور کلی و با توجه به اینکه در شرایط کنونی درآمد نمایندگان مردم از کارکنان سایر نهادها بیشتر است، منطقی نیست که بیایم و مبلغ دیگری را برای نمایندگان مردم تحت عنوان در نظر بگیریم. از هزینه های مسکن . و اگر نماینده مدعی مشکلات معیشتی است، این مشکل برای بقیه افراد جامعه هم وجود دارد، چه کارمند سایر نهادها، چه کارگران و ….

درآمد نمایندگان چندین برابر حداقل دستمزد است

قنبری می‌گوید: «جالب است اگر اعدادی را که نمایندگان به حداقل دستمزد می‌رسند مقایسه کنید، چند برابر حداقل دستمزد است.» منطقی نیست که آنها چیز خاصی را برای خود در نظر بگیرند که سایر افراد هم‌دستم. مدرک نمی تواند دریافت کند و سخنان آقای امیرآبادی توجیهی جز توجیه ندارد و این درآمد اضافی و امتیازات ویژه توجیه منطقی ندارد.» قنبری به نمایندگان توضیح داد. معمولاً تا حدودی مشابه حقوق و مزایای سایر کارمندان دولت است و هزینه های دیگری را تحت عنوان هزینه های نمایندگی دریافت می کنند که شامل اجاره خانه، هزینه رفت و آمد و غیره می شود.

نمایندگان باید فیش های خود را روشن کنند

از آقای قنبری می پرسیم که آیا نمایندگان مجلس به جز حقوق و مزایا درآمد دیگری هم می توانند داشته باشند، پاسخ می دهد: «در گذشته درآمد دیگری نداشتم و الان هم نمی دانم، چون حداقل در سایت اعلام نمی کنند چقدر است. نمایندگان مجلس می گیرند.” به همین دلیل در دریافتی های نمایندگان تردید زیادی وجود دارد و این با شأن نماینده سازگار نیست. شفاف سازی باید از خود مجلس شروع شود و اولین گام شفاف سازی این است که نمایندگان مجلس میزان و میزان درآمد خود را اعلام کنند و به صورت آنلاین در اختیار مردم قرار دهند تا بدانند حقوق وکلای خود چقدر است و کمک هزینه آنها چقدر است. استانداردها هستند. آیا سایر اقشار جامعه موافق هستند؟» گنبری می گوید: برخی برای رسیدن به کرسی نمایندگی در مجلس هزینه های نجومی می پردازند که با درآمد قانونی نمایندگان همخوانی ندارد، این موضوع در گذشته مطرح بوده و حتی قوانینی نیز مطرح شده است. تصویب شد تا از این هزینه های نجومی جلوگیری شود و مقرر شد منابع تامین مالی هزینه های نمایندگان شفاف باشد، البته به نظر من این قانون به درستی اجرا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید