کمبود مستاجر در بازار مرغ/ آشفتگی بازار رو به پایان است


ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839174

بازار طیور با اجرای طرح اقتصادی به ثبات می رسد و رانت خواران از تلاطم این بازار خارج می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، نوسانات بازار طیور در سال‌های اخیر به حدی بوده است که تکانه‌های قیمتی و مشکلاتی از جمله کمبود مواد اولیه برای دام‌ها مشکلات زیادی از جمله برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده است چرا که زیان‌دهنده اصلی آن بوده است. در این بازار

هدف ارز ترجیحی این بود که کالاهای مورد نیاز را با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده برساند، اما متأسفانه در سال های گذشته شاهد هستیم که ارز از مسیر اصلی منحرف شده است، بنابراین دلالان، رانت خواران و قاچاقچیان به عنوان بازیگران اصلی در ارز چهار هزار تومانی و 200 تومانی برای تقویت جیب خود داشتند.

سالانه 21 میلیون تن مواد اولیه دام در کشور مصرف می شود که 90 درصد مواد اولیه آن از طریق واردات و 10 درصد به بازار داخلی عرضه می شود.حل مشکلات تولیدکنندگان با تامین خوراک طیور.


e8a42738 895a 41cd 9ffd 38db60b634ba خبر خاکستری



انباشت و قاچاق مواد اولیه

متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم که مواد اولیه به جای رسیدن به دست تولیدکنندگان، تبدیل به گنجینه ای برای انباشت و قاچاق شده و در نتیجه بازار مرغ متلاطم شده است، رایگان و با قیمت چند برابری.

اگرچه سیستم توزیع مواد اولیه وجود داشت، اما به گفته بسیاری از تولیدکنندگان این مقدار مواد اولیه کافی نبود و بخشی از مواد اولیه از بازار سیاه تهیه می‌شد که ضرر تولیدکنندگان و گرانی را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشت.

اکنون در یک عملیات بزرگ اقتصادی، دولت سیزدهم اقدام به خشکاندن ریشه رانت و فساد در آن ارز کرده و با اعطای یارانه مستقیم به مردم، دست جویندگان بازار و یکی از کالاها را کوتاه کرده است. در این طرح مرغ است. قطعا سامان را در این بازار خواهیم دید.


2524b8aa 1ff1 4835 a2c7 9f1bfe14a79b خبر خاکستری



برای تهیه مواد نیاز به حمایت داریم

صارمی مالک یک مرغداری در لرستان به سفیرافلاک گفت: تاکنون بسیاری از مرغداری ها در تامین مواد اولیه طیور دچار مشکل شده اند که بخشی از آنها را از طریق سامانه های دولتی و بقیه را از بازار آزاد تهیه کردیم. نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار طی چند سال گذشته.

وی افزود: برخی اوقات میزان نهاده ای که تاکنون به ما داده شده جوابگو نبوده و مجبور بوده ایم مرغ را با قیمتی چند برابر بازار آزاد خریداری کنیم و دلالان و سودجویان از این وضعیت سوء استفاده زیادی کرده اند.

مرغدار لرستانی با اشاره به برنامه اقتصادی دولت گفت: به نظر می رسد اجرای این طرح ممکن است دست دلالان طیور را کوتاه کند اما انتظار داریم حمایت های لازم از مرغداران برای افزایش جوجه ریزی انجام شود. خرید تضمینی مرغ در دستور کار قرار گیرد تا مرغداران بتوانند کار خود را توسعه دهند.


5f641864 38a7 4afe bdf6 7dd99b8e81fb خبر خاکستری



تولید 14 میلیون قطعه مرغ در لرستان

علی داوری مدیر مرغداری جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: 632 قطعه پرنده با ظرفیت 14 میلیون و 575 هزار قطعه در استان لرستان وجود دارد.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: قبل از تصمیم دولت مبنی بر لغو ارز ترجیحی، این ارز که به شرکت های واردکننده برای تولید کالاهای اساسی مانند مرغ به عنوان یارانه خرید مواد اولیه دام داده می شد. یارانه ها به آخرین حلقه زنجیره توزیع شد، یعنی. مصرف کننده نهایی (افراد) و قبل از اجرای برنامه حذف ارز ترجیحی، چون محصولات داخلی ما با قیمت ارزان تری نسبت به سایر کشورها تولید می شد، این امر منجر به قاچاق به بازار داخلی شد. محصولات تولید شده در خارج از کشور

داوری گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که پیش آمد این بود که گاهی این یارانه ها صرف تولید نمی شد و در بخش های دیگر هزینه می شد و زمینه برای سوء استفاده عده ای فراهم می شد.


0efb57d2 0cd6 4b5b a5f0 4314471f59f0 خبر خاکستری



پایان آشفتگی در بازار مرغ

وی گفت: در حال حاضر دولت تصمیم دارد این ارز را مستقیماً در اختیار مردم قرار دهد تا دست دلالان و سودجویان قطع شود که می تواند به آشفتگی بازار مرغ پایان دهد.

مدیرکل طیور جهاد کشاورزی لرستان گفت: بازار در آینده بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می شود و زمینه سوء استفاده دلالان از یارانه ها پایان می یابد. اما در کنار اجرای این طرح باید از تولیدکنندگان حمایت کرد و سرمایه های سرمایه گذاری شده به موقع به دست تولیدکنندگان برسد و راهی برای نفوذ سودجویان نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با ایجاد فضای مناسب تولید می توان علاوه بر نیاز مردم و ظرفیت ایجاد شده برای تولید مرغ، بخشی از تولید گوشت مرغ را صادر کرد که این امر علاوه بر ایجاد اشتغال درآمد قابل قبول برای تولیدکنندگان ” با هم.

به هر حال به نظر می رسد با این طرح اقتصادی بازار مرغ به ثبات می رسد و رانت خواران از تلاطم این بازار خارج می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید