کد مبادله اجاره بازار سیاه برای خرید ربع سکه

کد مبادله اجاره بازار سیاه برای خرید ربع سکه

گروه اقتصادی: بانک مرکزی اعلام کرد به مناسبت روز زن 500 هزار ربع سکه معادل یک تن طلا به بورس کالا عرضه می کند. عرضه ربع سکه بهار آزادی در ۳ روز کاری به صورت فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می شود.

به گزارش اقتصاد 24، خریداران می توانند پس از خرید سکه در صرافی ظرف مدت 5 روز کاری با ارائه مدارک مربوط به بورس به صورت فیزیکی معادل سکه های خریداری شده را از صندوق بانک های عامل دریافت کنند. اگرچه به نظر می رسد این تلاش بانک مرکزی برای کنترل جهش قیمت سکه و طلا در بازار است، اما به گفته رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، چه چیزی باعث جهش قیمت طلا و سکه شده است. در بازار افزایش قیمت دلار یا اونس جهانی نبود. افزایش تقاضا!

این در حالی است که به گفته مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، پدیده عجیب امروز بازار سیاه خرید کد بورسی برای خرید تا 5 ربع سکه برای هر کد ملی بورس کالا است که با قیمت های مختلفی عرضه می شود. بر اساس قانون خرید سکه بورس کالا، «هر کد ملی فقط مجاز به خرید حداکثر ۵ ربع سکه از بورس کالا است». بر این اساس اجاره کد صرافی این بار برای خرید ربع سکه داغ شده است.

آیا حباب ربع سکه می ترکد؟

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت طلا ندارد و اگر هم داشته باشد بین نیم تا یک درصد است. : “تنها عاملی که می تواند بر قیمت طلا تاثیر بگذارد قیمت دلار است.” و دوم اینکه قیمت هر اونس جهانی است نه تقاضا.

طلا و سکه بخریم یا صبر کنیم؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر عرضه ربع سکه در بورس کالا را ذاتاً خوب دانست و گفت: تقاضا برای ربع سکه بیشتر به دلیل وزن کم بازار است. طبیعی است که انتظار می رود تقاضا با عرضه ربع سکه در بورس کالا تامین شود و حباب بزرگ ربع سکه تخلیه شود.محمدولی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد 24 که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است، گفت: طلا. محل برای سرمایه گذاری خوب است و هر وقت مردم از من می پرسند طلا بخرم یا نه، نمی گویم نه چون طلا و سکه در بلندمدت افزایش می یابد و به سرعت قابل نقد شدن است. بازار طلا و سکه؛ نه کوتاه مدت

پیش بینی قیمت طلا و سکه تا پایان سال

رئیس سابق اتحادیه طلا و سکه درباره پیش بینی قیمت تا پایان سال گفت: نبض قیمت طلا و سکه در دست دلار است و هرگونه افزایش یا کاهش قیمت دلار و ثانیا اونس جهانی مسیر قیمت طلا و سکه را تعیین می کند وی ادامه داد: قیمت طلا و سکه در بازار امروز و دیروز نسبت به روزهای گذشته و در کل این هفته نسبت به هفته گذشته آرام شده است. انتظار می رود با ادامه چشم انداز و جهت گیری مسئولان اقتصادی به بازار اقتصادی، این آرامش ادامه داشته باشد تا فروشندگان طلا و سکه بتوانند تجارت عادی داشته باشند و مردم بتوانند تقاضای خود را به ویژه در پایان سال تامین کنند.

تجارت داغ کارگزاران بورس

همچنین مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این خصوص گفت: عرضه سکه یا ربع سکه زمانی می تواند در کنترل قیمت سکه در بازار موثر باشد که در حجم بالا عرضه شود؛ در حالی که پیش فروش 500 هزار قطعه سکه در بورس کالا کم است.وی ادامه داد: نکته دوم این است که متاسفانه بیش از 80 درصد از کسانی که ربع سکه در بورس کالا می خرند مصرف کننده نیستند بلکه دلال هستند که این ربع سکه ارزان می خرند. و قانوناً از بورس کالا، کدهای بورس را از 200 تا 300 هزار تومان اجاره و در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش می رساند. البته برخی نیز با استفاده از کد صرافی اقوام و آشنایان خود تعداد زیادی ربع را خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش می رسانند.

شرایط کاهش قیمت ربع سکه در بازار

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، اگر بانک مرکزی قصد افزایش عرضه و کاهش قیمت ربع سکه در بازار را دارد، باید حداقل 5 میلیون ربع سکه در بورس کالا عرضه کند تا قیمت ها در بازار کاهش یابد. روزبهانی به مقایسه عرضه خودرو و ربع سکه در بورس کالا ادامه داد: لازم است بورس کالا و سازمان بورس تدابیری را برای حذف سیستم واسطه گری در روند فروش خودرو در بورس کالا به عنوان سیاه نمایی اندیشیده کنند. بازار اجاره کد ملی هم اکنون ایجاد شده است. اگر محدودیت فروش این خودروها حداقل به مدت دو سال به شرایط خرید خودرو از بورس کالا اضافه شود، قطعا بازار دلالی به صورت ملموس برچیده می شود. بهترین راه برای کنترل قیمت طلا و سکه تنها ثبات بازار ارز و کاهش قیمت است. با افزایش قیمت دلار حتی در مورد سکه های میلیونی هم دردی دوا نمی شود و سفره دلال ها داغتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید