کره جنوبی سفیر ایران را احضار کرد

کره جنوبی سفیر ایران را احضار کرد

ساعاتی پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد، سئول سفیر جمهوری اسلامی ایران را نیز احضار کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کره جنوبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول را به شیوه ای مشابه احضار کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران و کره جنوبی در اقدامی مشابه و در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور کره جنوبی که ایران را دشمن امارات دانسته، سفرای یکدیگر را احضار کرده اند.

بر اساس این گزارش ساعاتی پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور کره جنوبی سفیر این کشور در تهران را احضار کرد، سئول نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد.

این اقدامات پس از آن صورت گرفت که یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، روز دوشنبه در دیدار با نیروهای کره‌ای در ابوظبی، اظهارات دیپلماتیک غیرمستندی را مطرح کرد و مدعی شد که کره جنوبی و امارات در موقعیت‌های بسیار مشابهی قرار دارند و هر کدام دشمن خود را دارند و این کره شمالی و ایران هستند که با “بزرگترین تهدید” روبرو هستند.

این اظهارات خارج از عرف رئیس جمهور کره جنوبی با واکنش تند مقامات ایرانی و انتقاد تند برخی مقامات کره ای مواجه شد.

لی جائه میونگ، رهبر حزب دموکرات اصلی اپوزیسیون کره جنوبی، روز چهارشنبه به شدت از آخرین اظهارات یون سوک یول انتقاد کرد و از او خواست که اصول دیپلماسی و امنیت را بهتر درک کند.

وی تصریح کرد: این اظهارات بسیار اشتباه و نسنجیده امارات را در شرایط سختی قرار داد و ایران را تحریک کرد.

لی در ادامه ابراز نگرانی کرد که چنین شرایطی می تواند بر شهروندان کره ای در این کشور و همچنین کشتی های کره جنوبی که از تنگه هرمز عبور می کنند تأثیر منفی بگذارد.

همچنین ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی در امارات گفت: اظهارات این مقام کره ای نشان از عدم آگاهی کامل از روابط تاریخی و دوستانه ایران دارد. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و تحولات بسیار سریع و مثبتی در این زمینه ایجاد شده است.

سخنگوی آژانس دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه مواضع اخیر این کشور به ویژه اظهارات رئیس جمهور خود در مورد روابط ایران و امارات را که کمترین اعتبار دیپلماتیک را ندارد به طور جدی رصد می کند و منتظر است. برای توضیح وزارت امور خارجه کره جنوبی در این زمینه.

وزارت امور خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه ای تلاش کرد تا اظهارات اخیر رئیس جمهور کره جنوبی را توجیه کند و اعلام کرد که اظهارات یون سوک یول در امارات متحده عربی “بی ارتباط” با روابط سئول با تهران است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی در این بیانیه مطبوعاتی خواستار خودداری از تفسیر بیش از حد و غیرضروری این اظهارات رئیس جمهور کره شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در سال 1962، کشورمان روابط همکاری و دوستی را با ایران حفظ کرده و تعهد ما به ادامه روابط دوستانه دوجانبه با ایران پابرجاست.

دیدگاهتان را بنویسید