کره شمالی در حال ساخت یک تونل جدید برای آزمایش هسته ای است

برای هفته ها، نمایندگان کره جنوبی و ایالات متحده استدلال می کردند که ممکن است یک آزمایش هسته ای جدید در کره شمالی انجام شود.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تجاری اعلام کرد که آماده‌سازی تونل 3 در مرکز آزمایش هسته‌ای پونگ رای تکمیل شده و برای آزمایش احتمالی هسته‌ای آماده است.

این گزارش می افزاید: «برای اولین بار، تحلیلگران بر فعالیت های ساخت و ساز جدید در تونل 4 نظارت می کنند که به شدت نشان دهنده تلاش ها برای فعال سازی مجدد آن برای آزمایش های احتمالی آینده است.

کره شمالی از سال 2006 تا 2017 شش آزمایش هسته ای زیرزمینی در این سایت انجام داد.

این دو تونل پیش از این هرگز برای آزمایش‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار نگرفته بودند و ورودی‌های آن‌ها در سال 2018 زمانی که کره شمالی توقف سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را اعلام کرد، تخریب شد.

با این حال، کیم جونگ اون گفت که به دلیل شکست ایالات متحده در برداشتن گام های متقابل در جریان مذاکرات خلع سلاح هسته ای، دیگر نیازی به توقف نیست و پیونگ یانگ آزمایش های موشک های مختلف را در سال جاری از سر گرفت.

از سوی دیگر، مقامات کره جنوبی این هفته گفتند که کره شمالی آماده انجام آزمایش هسته ای جدید است و اکنون تنها به کیم جونگ اون وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید