کشف دورترین ستاره ها در هاله راه شیری

ساعت: 17:08
تاریخ انتشار: 25/10/1401
کد خبر: 1922803

جستجوی متغیر ستاره (RR Lyrae) برخی از دورترین ستاره ها را در هاله ستاره ای کهکشان راه شیری در فاصله یک میلیون سال نوری پیدا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش “سایت تک دیلی”، اخترشناسان بیش از 200 ستاره متغیر RR Shaliaghi را کشف کرده اند که در فاصله بسیار دور در هاله ستاره ای راه شیری قرار دارند. دورترین این ستاره ها بیش از یک میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد که تقریباً نیمی از فاصله آن تا کهکشان همسایه به نام آندرومدا است که حدود 2.5 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

تپش‌ها و درخشندگی ستارگان RR Lyra آنها را به «شمع‌های استاندارد» عالی برای اندازه‌گیری فواصل کهکشانی تبدیل کرده است. این مشاهدات جدید به محققان اجازه داد تا قسمت های بیرونی هاله راه شیری را ردیابی کنند.

راجا گوهاتاکورتا، استاد اخترشناسی و فیزیک فضایی در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز، می‌گوید: «این تحقیق محدودیت‌های بیرونی کهکشان ما را دوباره تعریف می‌کند». کهکشان ما و همچنین کهکشان آندرومدا آنقدر بزرگ هستند که تقریباً هیچ فضایی بین این دو کهکشان وجود ندارد.

کشف دورترین ستاره ها در هاله راه شیری

گوهاتاکورتا توضیح داد که هاله ستاره ای کهکشان راه شیری بسیار بزرگتر از قرص کهکشان است (عرض قرص کهکشان حدود 100000 سال نوری است). منظومه شمسی ما در یکی از حلقه های هواپیما قرار دارد. در مرکز این صفحه یک برآمدگی مرکزی و هاله اطراف آن قرار دارد که حاوی قدیمی ترین ستاره های کهکشان است و صدها هزار سال نوری در هر جهت امتداد دارد.

به گفته این ستاره شناس، هاله کهکشان سخت ترین قسمت برای مطالعه است. زیرا حدود بیرونی بسیار دور است. این هاله تحت سلطه ماده تاریک است و در واقع مقدار زیادی از جرم کهکشان را در خود دارد.

به گفته یوتینگ فنگ، یکی از محققان درگیر در مطالعه جدید، مطالعات مدل سازی قبلی تخمین زده اند که هاله ستاره ای حدود 300 کیلوپارسک یا یک میلیون سال نوری از مرکز کهکشان امتداد دارد. ستاره‌های 208 RR Lyra که توسط فنگ و همکارانش ردیابی شده‌اند، بین 20 تا 320 کیلوپارسک فاصله دارند.

وی افزود: مشاهدات ما تخمین های نظری اندازه هاله را تایید کرد و بنابراین این نتیجه مهمی است.

این یافته ها بر اساس داده های به دست آمده توسط یک برنامه فضایی به نام رصدخانه نسل بعدی Virgo Cluster (NGVS) است. این برنامه از تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی (CFHT) برای مطالعه خوشه کهکشانی فراتر از کهکشان راه شیری استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید