کشف 40 قطعه آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگون شده توسط اوکراین

کشف 40 قطعه آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگون شده توسط اوکراین

سی ان ان از کشف 40 قطعه تولید شده توسط شرکت های آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگون شده توسط اوکراین خبر داد.

پیش از این، یک گروه تحقیقاتی تسلیحاتی در کیف گفته بود پهپادهای انفجاری که گفته می شود ایران برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است، عمدتاً از قطعات آمریکایی تولید شده در سال 2020 ساخته شده است.

همچنین مدعی شد که بر اساس ارزیابی اطلاعات اوکراین از 52 قطعه خارجی مورد استفاده در پهپاد انتحاری شهید-136 ایران، 40 قطعه توسط 13 شرکت مختلف آمریکایی و 12 قطعه توسط شرکت هایی از سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و … تولید شده است. چین است

پیش از این روزنامه گلوبال تایمز با استناد به برخی گزارش‌ها مدعی شده بود که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از یافتن قطعات ساخت این کشور در پهپادهای ایرانی که گفته می‌شود روسیه برای حمله به اوکراین از آن‌ها استفاده کرده، «عمیقاً نگران» است.

به گزارش این روزنامه، یک سازمان غیرانتفاعی کانادایی Statewatch ماه گذشته گزارش داد که یک آنتن ساخته شده توسط شرکت بی سیم Talisman واقع در اتاوا در پهپاد شهید 136 در اوکراین پیدا شده است.

نخست وزیر کانادا در راستای برخی فضاسازی های ضدایرانی گفت: «ما از این گزارش ها کاملاً ناراحت هستیم. در جایی که کانادا در حال تولید نوآوری های خارق العاده در فناوری است، ما نمی خواهیم این فناوری از طریق ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین استفاده شود.

ترودو در ادامه ادعاهای خود افزود که کشورش مجوزهای دقیقی برای صادرات فناوری های حساس دارد که به شدت اجرا می شود.

وی همچنین گفت: دولت و این شرکت همکاری متقابل داشتند.

با این حال، ترودو افزود که مقامات در حال بررسی چگونگی خلاص شدن واحدهای کانادایی از شر پهپادهای ایرانی در اوکراین هستند.

مدیرعامل Talisman، Giles Panther نیز گفت که شرکت او “صد درصد” به حمایت از اوکراین متعهد است و او نمی‌داند که چگونه این قطعات به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی ختم شد.

دیدگاهتان را بنویسید