پهپاد آمریکایی R-170 در نطنز/ تاریخچه پیدا شدن جسد پهپاد در کوهرنگ چیست؟

پهپاد آمریکایی R-170 در نطنز/ تاریخچه پیدا شدن جسد پهپاد در کوهرنگ چیست؟

روز جدید : حادثه با صدای انفجار مهیب در حوالی نطنز منجر به کشف یک پهپاد شد. پهپاد کشف شده در استان چهارمحال و بختیاری چه سابقه ای دارد؟

صبح روز یکشنبه بقایای یک پهپاد در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری پیدا شد و بالگردها برای تحویل گرفتن وی در محل حاضر شدند. سقوط پهپاد همزمان با صدای انفجار مهیب شنبه شب بر فراز آسمان نطنز بود. ارتش این انفجار را تمرینی از پیش برنامه ریزی شده خواند، اما خبرگزاری های نزدیک به ارتش از حذف این پهپاد از پدافند هوایی کشور خبر دادند.

لاشه یک پهپاد کشف شده در منطقه کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری شباهت زیادی به پهپادی دارد که ایران در آذرماه 1390 موفق به شکار آن در نزدیکی کاشمر شد.

پهپاد آمریکایی لاکهید مارتین R-170 در 13 آذر 1390 با کمترین آسیب ممکن در ایران سرنگون شد. در آن زمان گزارش هایی از سوی برخی مقامات ایرانی مبنی بر جاسوسی این پهپاد از تاسیسات هسته ای ایران منتشر شد. مقامات آمریکایی علت سقوط این هواپیما را نقص در سیستم موقعیت یابی پهپاد می دانند.

در 12 می 2014، ایران رسما از یک ماکت یک پهپاد آمریکایی که گفته می شود مهندسی معکوس است، رونمایی کرد. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در نوامبر 2014 موفق شد مدل ایرانی پهپاد RQ 170 را طراحی کند که این پیام در دقایقی از پرواز این پهپاد با فرافکنی همراه بود.

از آنجایی که ایالات متحده سعی کرده مشخصات این هواپیما را مخفی نگه دارد، اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد. RQ-170 که توسط لاهید مارتین طراحی و توسط نیروی هوایی ایالات متحده ساخته شده است، یکی از ابزارهای اصلی جمع آوری اطلاعات سیا است.

گفته می شود که این پهپاد در افغانستان به عنوان بخشی از عملیات آزادی بی امان در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر ایران، گزارش هایی از استفاده از پرندگان بر فراز پاکستان نیز گزارش شده است. گفته می شود که از همین ابزار برای جمع آوری داده ها قبل و در طول عملیاتی که منجر به مرگ اسامه بن لادن در می 2011 شد، استفاده شده است.

ادعا می شود که RQ 170 می تواند تا ارتفاع 15 تا 18 کیلومتری از سطح زمین پرواز کند. این پهپاد دارای موتور است، تا حد زیادی توسط رادار گریزان است و در طول پرواز با چشم انسان به سختی قابل مشاهده است.

بیل سوئیتمن، کارشناس هوانوردی، در مصاحبه با رسانه های نظامی آمریکا، ویژگی های این پهپاد را بر اساس عکس های معدودی که در RQ-170 در دسترس عموم قرار گرفته است، ارزیابی کرد.

به گفته وی، این نوع پرنده مجهز به حسگر الکترواپتیکال مادون قرمز است و احتمالاً آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA)، نوعی آنتن آرایه فازی است که یک آرایه آنتن با کنترل کامپیوتر است که می تواند امواج رادیویی را منتقل کند. همچنین دارای تجهیزات الکترونیکی متمرکز در جهت مورد نظر، بدون حرکت فیزیکی آنتن هایی که در شکم پهپاد تعبیه شده است.

وی گفت: این پهپاد دارای تجهیزاتی است که امکان استفاده از آن در ماموریت های تهاجمی یا جنگ الکترونیک را فراهم می کند.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که RQ-170 مطمئناً مجهز به تجهیزات ردیابی ارتباطات و همچنین حسگرهای بسیار حساسی است که می تواند مقادیر بسیار کمی ایزوتوپ های رادیواکتیو و مواد شیمیایی را شناسایی کند که می تواند نشان دهنده وجود تجهیزات تسلیحات هسته ای باشد.

هفته گذشته، مجله آمریکایی اکسیوس به نقل از چندین منبع آمریکایی گزارش داد که اسرائیل با ایالات متحده و متحدان اروپایی اش تبادل اطلاعات کرده است که نشان می دهد ایران در حال انجام اقداماتی برای استفاده از “فناوری” است که می تواند اورانیوم را با خلوص 90 درصد غنی سازی کند. برای ساخت بمب اتمی لازم است

اگرچه رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی 90 درصدی را رد کرده است، سقوط پهپاد مشابه پس از از سرگیری مذاکرات در وین، مشکوک است. ایالات متحده ایران را متهم کرده است که مذاکرات وین را جدی نمی گیرد. آنتونی بلینکن می گوید ایران تمایلی به بازگشت به برجام ندارد.

ایران دو پیشنهاد برای لغو تحریم‌ها و سپس بازگرداندن ایران به محدودیت‌های هسته‌ای ارائه کرده است که به گفته کشورهای غربی با دولت روحانی و شش دور قبلی مذاکرات در وین، شکاف عمیقی دارد.

حذف احتمالی یک پهپاد جاسوسی دیگر از یک آشکارساز ایزوتوپ رادیواکتیو بر فراز تاسیسات هسته ای نطنز می تواند نشان دهنده تلاشی برای محکومیت بیشتر ایران قبل از آغاز دور هشتم مذاکرات در وین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید