کمبود آب مجاز نبود. در نقطه تنش آبی هستیم/ مخازن سدهای تهران یک سوم است


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920235

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش باران و برف در تهران بودیم، اما با توجه به اینکه بیشتر بارندگی ها به صورت برف در بالادست سدها بود، مشکل کم آبی تهران حل نشده است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه وضعیت مخازن سدهای استان تهران خوب نیست، اظهار داشت: بارندگی هایی که اتفاق افتاده خوب است اما نکته ای که در مورد بارندگی ها وجود دارد این است که این بارندگی ها عمدتاً در آب های بالادستی است و بالادست سدها عمدتاً به صورت برف بوده و به آب روان تبدیل نمی شود که بتواند در کوتاه مدت مشکل را حل کند.

وی بیان کرد: بدون شک این بارندگی ها مایه خیر و برکت است و برای فصول گرم سال ذخیره می شود اما منطقی است با توجه به اینکه در فصل پاییز بارندگی نداشتیم و رواناب ایجاد نشد، بارندگی های اخیر کمکی به مخازن آب نخواهد کرد. سدها زیاد است و چیزی برای رودخانه ها نمی آورد..

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: با توجه به این شرایط در کوتاه مدت یعنی تا شب عید دچار مشکل هستیم و همشهریان تهرانی باید به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه داشته باشند چرا که در در غیر این صورت مشکل خواهیم داشت

بختیاری با اشاره به نیاز آبی تهران گفت: شهر تهران روزانه بین 2900 تا 3 میلیون مترمکعب آب شرب مصرف می کند که بخشی از منابع آب سطحی و بخشی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. ذخایر ناکافی دارند، هرچند حجم مخزن سدهای تهران 274 میلیون است، اما این همه آب قابل جذب نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از این منابع حجم مرده سد است و نمی توان به آن اعتماد کرد، ادامه داد: به همین دلیل وضعیت شهر تهران مناسب نیست و باران هایی که باریده نباید این تصور را ایجاد کند که مشکل آب تهران است. در پایتخت در حال حاضر مشکلی با تامین آب وجود ندارد، ما از تابستان در نقطه تنش آبی قرار داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: با توجه به اینکه هم اکنون شاهد ورود آب به سدها هستیم و نمی توان میزان دقیق آن را تعیین کرد، بنابراین نمی توان در مورد کسری اظهار نظر قطعی کرد اما به دلیل سردی هوا. در بالادست پنج سد تهران، میزان ورودی مناسب نیست. ; در سال های عادی مخازن سدهای تهران در آن زمان حدود 700 میلیون مترمکعب آب داشتند یعنی در مقایسه با سال های عادی حدود 450 میلیون مترمکعب کسری آب داریم.

بختیاری این عدد را نشان دهنده وضعیت نامناسب منابع آبی تهران عنوان کرد و گفت: مخازن سدهای تهران در مقایسه با سال های عادی یک سوم آن چیزی است که باید باشد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران تصریح کرد: درخواست من از همه شهروندان این است که مانند گذشته رعایت کنند، چون اکنون به طور جدی با مشکل گاز مواجه هستیم و مردم هم رعایت می کنند، در بحث آب نیز چنین حاکمیتی وجود داشته باشد. . نباید تصور کرد که با کاهش دمای هوا و وجود بارندگی، مشکل کم آبی حل شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست.

بختیاری با بیان اینکه آب استان تهران تحت فشار شدید آبرسانی است، خاطرنشان کرد: با وجود مشکلاتی که داشته ایم حتی یک ساعت هم مشکلی در تامین آب تهران نداشته ایم و از این پس برای تامین آن تلاش خواهیم کرد. اما واقعیت این است که مردم هرگز نباید فکر کنند که کمبود آب حل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید