کمبود تجهیزات چالش همیشگی ستاد بحران / عامل انسانی عامل 95 درصد آتش سوزی هاست.


ساعت: 17:27
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840658

سرپرست استانداری کهگیلویه گفت: 95 درصد آتش سوزی مراتع توسط انسان و تنها 5 درصد آتش سوزی ها به علت طبیعی بوده است.

به گزارش راه دانا به نقل از صبح زاگرس، با آغاز فصل تابستان و آغاز برداشت محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در مناطق گرمسیر هر ساله شرایط آتش سوزی مراتع و مزارع افزایش می یابد.

ردپای عامل انسانی در این آتش سوزی ها کاملا مشهود است و کمبود تجهیزات و کمبود اعتبار برای مقابله با حوادث مشکل نگران کننده ای است که هر ساله در شهر کوگیلویه تکرار می شود.

در جلسات مدیریت بحران در این شهرستان اغلب مدیران کمبود امکانات، تجهیزات و بی توجهی مسئولان استانی در توزیع اعتبارات را مهم ترین مشکل مقابله با آتش سوزی ها عنوان می کنند. با تهیه تجهیزات مورد نیاز برای مهار آتش سوزی می توان بیشتر خسارت را کاهش داد.

در کمتر از یک هفته دو آتش سوزی در شهرستان کهگیلویه به وقوع پیوست و نقش مردم در اطفاء حریق با دست خالی کاملا مشهود است. وی گفت: وقوع آتش سوزی در مراتع و پوشش گیاهی در نقاط مختلف شهرستان به ویژه در مناطق روستایی قابل توجه است.

عبدالعزیز موسوی با بیان اینکه میزان آتش سوزی در مراتع شهرستان افزایش یافته است، افزود: اگرچه مناطق بحرانی شهرستان پیش بینی شده و موضوع آگاهی در مناطق روستایی در حال پیگیری است، اما گسترش آتش سوزی مزارع همچنان وجود دارد و باعث گسترش آن می شود. آتش سوزی مراتع و همچنین جنگل ها.

وی افزود: 95 درصد آتش سوزی مراتع توسط انسان و تنها 5 درصد آتش سوزی ها ناشی از عوامل طبیعی است.

موسوی با تاکید بر نقش و ظرفیت مثبت انجمن های مردمی و همیاران طبیعی در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با وجود رویکرد قانونی به این موضوع، انتظار داریم مجموعه های مردمی حمایت های لازم را برای فرهنگ سازی پیشگیری از آتش سوزی و مصرف کنندگانی که در آنها حضور دارند داشته باشند. ، برای اطفای حریق تا رسیدن منابع طبیعی و آتش نشانان.

کمبود تجهیزات مدیریت بحران در کهگیلویه به حدی است که کمبود تجهیزات و امکانات لازم در تمامی ادارات به گلایه ای به ستاد مدیریت بحران و راه، شهرداری، منابع طبیعی و … تبدیل شده است. در این جلسات، استهلاک نبودن تجهیزات، کمبود هواداران و … از شهری با حجم زیاد صحبت می شود که چاره ای اساسی نمی اندیشید و به نظر نمی رسد این حکایت تلخ در همه جلسات وجود داشته باشد.

در نبود امکانات و تجهیزات، هیچکس کاری از دستش بر نمی آید جز شاخه های سبز درختان که باید بر کاستی ها غلبه کنند و بر شعله های آتش فرود آیند.

انتظار می رود مسئولان استانی راهکار اساسی برای ارائه امکانات اولیه برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و عرصه های ملی بیاندیشند تا ستاد بحران استان و شهرهای بحران زده هر ساله در زمان آتش سوزی کمبود تجهیزات نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید