کمترین میزان مشارکت در تزریق واکسن در سیستان و بلوچستان توزیع شد/آمار فوت 2590 نفر بر اثر کرونا

ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1779969

عادی شدن برخی از مردم سیستان و بلوچستان به واکسن تاج، زنگ خطری برای شیوع این ویروس فریبنده در ششمین اوج است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، فصل; آیا وقت آن رسیده که افراد دوقلب واکسن بزنند یا خیر؟ با شروع بیماری عروق کرونر، آمار مرگ و میر آنقدر زیاد بود که همه امید به زنده بودن روز بعد نداشتند.

نگرانی‌ها و استرس‌هایی که با پیک‌های جدید کرونا تجربه کردیم مبنی بر اینکه هیچ درمانی پیدا نشد و تخت‌های بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیماران را نداشت و نادر بود. اکنون با تشدید واکسیناسیون و افزایش مراکز واکسیناسیون کرونا با بسیج مستضعفین و دانشگاه های علوم پزشکی، خبری از آمار بالای فوتی ها نیست.

ایستگاه واکسیناسیون برای واکسینه شدن و واکسینه نشدن!

اما در این حالت‌های کرونری ترس و امید، هنوز کسانی هستند که واکسن کرونا نگرفته‌اند و به این خرافات وابسته هستند که این واکسن‌ها مغناطیسی هستند یا بعد از دو سال افراد را تهدید به عقیم کردن و بی‌اعتباری می‌کنند. با انتشار این تفاسیر بیهوده در بین مردم برای اهداف واکسیناسیون، برخی از مردم از دریافت واکسن ناراضی هستند و همین امر باعث شده است که همچنان شاهد تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری عروق کرونر قلب و قرمزی در برخی از شهرهای کشور باشیم.

این واکسن که تا همین اواخر نادر بود و اکنون پیوند زده شده است، قلب برخی از شهروندان را به درد آورده است. جدا از اینکه خود این واکسن ها توانایی ایجاد 70 درصد ایمنی بدن را دارند، بقیه مصونیت به رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی توسط افراد بستگی دارد.

این در حالی است که طی روزهای اخیر نقشه استانی واکسیناسیون تاج کامل در ایران منتشر شده که بر اساس آن کمترین میزان مشارکت در تزریق واکسن به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. و این در حالی است که مسئولان نسبت به واکسیناسیون عمومی دغدغه دارند، اما بی توجهی برخی افراد باعث شده تا آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان به ۲۵۹۰ نفر برسد.

1dd736d9 c6c1 4cd3 a897 4589a1ad7e2c خبر خاکستری

شایعات و تبلیغات را نادیده بگیرید

تعدادی از علما و سران عشایر سیستان و بلوچستان ضمن دعوت از مردم برای واکسیناسیون، این امر را یک وظیفه ملی و اجتماعی دانستند و گفتند: با توجه به زندگی جمعی و انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر، اگر این کار را انجام ندهد. فرد واکسینه می شود، جامعه مورد ظلم قرار می گیرد و در صورت انتقال بیماری به دیگران مسئول است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، مدیر حوزه علمیه دارالعلوم نیز با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی و همه نهادها بر این موضوع اتفاق نظر دارند تا از واکسیناسیون تاج جلوگیری شود یا اگر تاج کم رنگی دریافت کنیم، گفت: توصیه من به مردم است. من از تزریق واکسن کرونا استقبال می کنم و علاقه ای به شایعات و تبلیغات ندارم.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با بیان اینکه مردم برای مقابله با این بیماری بی تدبیری و بی تدبیری نکنند و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: باید در بازارها و صف های مختلف فاصله اجتماعی را رعایت کنید و از ماسک استفاده کنید، توصیه ها را رعایت کنید. پروتکل ها در همه جا رعایت شود و اگر یکی از اعضای خانواده مریض و مشکوک باشد باید قرنطینه شود و در منزل درمان شود.

94 درصد مرگ و میر با تاج گذاری مثبت، سابقه واکسیناسیون نداشتند

محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه بیش از هفت ماه از تزریق اولین واکسن تاج در سیستان و بلوچستان می گذرد، گفت: جهش دلتا اتفاق افتاده است، اکنون روند آن کاهش کووید همچنان ادامه دارد و استان به وضعیت نسبتا باثباتی رسیده است.

وی با بیان اینکه تا اول خرداد ۹۴ درصد از فوت شدگان با نتیجه مثبت تاج هیچ سابقه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ نداشته اند، افزود: متاسفانه بررسی های میدانی کاهش اقدامات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در اماکن عمومی را نشان می دهد. این در حالی است که همه مردم و حتی کسانی که واکسن دریافت کرده‌اند باید تا دستور بعدی این قوانین را جدی بگیرند، زیرا بر اساس داده‌های اپیدمیولوژیک، ظهور موج جدیدی از اپیدمی‌ها در آبان و آذر دور از دسترس نیست.

مهم این است که برای زدن واکسن تاج دیر نشده است، زیرا خطر قله ششم تاج در گوش ما زنگ می زند. اگرچه واکسیناسیون تنها به پیشگیری از موارد شدید کمک می کند، اما سایه پنجم تاج هنوز از کشور ناپدید نشده است، اما اگر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بی دقت رعایت کنیم، قطعا موج ششم تاج را از دست خواهیم داد. سقوط خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید