کمین قاتل نامحسوس در ابتدای فصل سرما/ 255 نفر بر اثر گازگرفتگی در هفت ماه امسال جان باختند.


ساعت: 16:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912464

طبق آمارهای موجود همیشه و به ویژه در نیمه دوم هر سال تعدادی از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست می دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طبق آمارهای موجود همیشه و به ویژه در نیمه دوم هر سال تعدادی از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست می دهند.

بر این اساس سازمان پزشکی قانونی با انتشار گزارشی از وضعیت فوتی های ناشی از گازگرفتگی خبر داد: سال گذشته (1400) 839 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 631 نفر مرد و 208 نفر بودند. زنان.

از این تعداد 78.2 مورد فوت در نیمه دوم سال به ثبت رسیده است. به عبارت دیگر در نیمه دوم سال گذشته 656 نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

سال گذشته بیشترین مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی با 174 نفر در دی ماه و پس از آن 161 مورد در بهمن ماه گزارش شد. لذا به هموطنان توصیه می شود در آستانه ورود به فصل سرما به نکات ذکر شده در پیشگیری از گازگرفتگی توجه بیشتری داشته باشند.

مهرماه امسال 31 نفر بر اثر گازگرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه پارسال که 40 قربانی داشت، 22.5 درصد کاهش داشته است.

اما در هفت ماهه امسال 255 نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد 189 نفر مرد و 66 نفر زن بودند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.3 درصد افزایش داشته است.

در این مدت استان های تهران با 32، خراسان رضوی با 30 و آذربایجان شرقی با 27 تلفات بیشترین تلفات را داشته اند.

سازمان پزشکی قانونی کشور به منظور اطلاع رسانی هرچه بیشتر مردم عزیز و جلوگیری از وقوع حوادث ناخوشایند و مرگ و مسمومیت افراد بر اثر گاز گرفتگی، نکات متعددی را در خصوص علائم گازگرفتگی و پیشگیری از مرگ و میر بیماران ارائه می دهد. افراد در اثر شوک گازی به شرح زیر:

مونوکسید کربن: یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت‌هایی که پزشکان با آن برخورد می‌کنند، مسمومیت با مونوکسید کربن است که ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی و به دلیل تمایل شدید آن به اتصال به هموگلوبین (حدود 200 برابر بیشتر از اکسیژن) است. در غلظت های پایین می تواند در بدن رسوب کند و باعث مسمومیت با مونوکسید کربن شود.

مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و بخاری ها، دیگ ها، شومینه ها و اجاق ها با سیستم تهویه نامناسب (دودکش) باعث مسمومیت با این گاز می شوند.

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن:

مسمومیت با مونوکسید کربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که با بیماری های مختلف قابل مشاهده است، متاسفانه بسیاری از این علائم مشابه علائم سرماخوردگی است و بیشتر افراد به دلیل سردی هوا فکر می کنند سرما خورده اند و سعی می کنند بخوابند.

علائم اصلی عبارتند از:



1- سردرد

2- ضعف جسمانی

3- سرگیجه و بی قراری

4- حالت تهوع و استفراغ

5- خمیازه زیاد

6- کاهش بینایی

7- خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی

این موارد از علائم اصلی مسمومیت در انسان هستند. اگر افراد در این مرحله متوجه چنین علائمی شوند، می توانند با خروج از ناحیه آلوده از ایجاد مسمومیت جلوگیری کنند.

علائم در مراحل پایانی و نزدیک به مرگ:

کبودی روی دست، اطراف لب و نوک انگشتان از علائم نهایی مسمومیت با این گاز است و در نهایت فرد دچار خفگی شده و می میرد.

گروه های خطر:



همه افراد در معرض خطر هستند، اما کودکان، زنان باردار و سالمندان از آسیب پذیرترین گروه ها هستند و بیشتر در معرض خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هستند. علائم مسمومیت نیز سریعتر و شدیدتر در آنها ایجاد می شود.

نحوه برخورد با افراد مسموم با گاز مونوکسید کربن:

1- در و پنجره های محیط را باز کنید.

2- فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.

3- یقه پیراهن و کمربند و لباس تنگ افراد مسموم را باز کنید.

4- در صورت امکان به فرد مسموم اکسیژن بدهید.

5- حفظ راه هوایی و تماس با 115 برای کمک اضطراری باید در مراحل بعدی درمان مد نظر قرار گیرد.

پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن بسیار ساده است

استفاده از بخاری های استاندارد و دقت در مسیر خروج محصولات حاصل از احتراق در بخاری ها در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که بخاری های بدون دودکش به هیچ وجه مانع از تولید این گاز نمی شوند.

مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه داشت به شرح زیر است:

1- توجه به گرمای دودکش بهترین آزمایش سلامت دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن این است که محصولات حاصل از احتراق و گازهای سمی از دودکش خارج نمی شوند، در این صورت باید به طور موقت با باز کردن بخشی از در یا پنجره در حین تعمیر، تهویه محیطی ایجاد کنید. کاستی.

2- رنگ شعله بخاری و وسایل آشپزی باید آبی باشد. اگر رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد باید نقص سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط باشد که باید سریعا تعمیر و سوخت گیری شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد، ممکن است هوای کافی به بخاری وارد نشود و مونوکسید کربن آزاد شود.

3- در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، تمامی منافذ جریان هوا در خانه به ویژه اتاق خواب نباید مسدود شود.

4- از نصب آبگرمکن در سرویس بهداشتی و روشن کردن اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط خانه خودداری کنید.

5- شومینه مشترک برای چند آپارتمان، اگر اندازه لوله و دودکش کوچک باشد، دود شومینه های روباز طبقات پایین از طریق شومینه های جدا شده آنها به آپارتمان های طبقات بالا باز می گردد.

6- انتهای کلیه دودکش ها باید حداقل یک متر از سطح سقف و حداقل یک متر از دیوار کناری سقف فاصله داشته باشد و دارای کلاهک H شکل مخصوص باشد.

7- اگر اتاق خود را با سیستم گرمایش مرکزی گرم می کنید، بستن سوراخ ها برای جلوگیری از اتلاف گرما الزامی است.

8- اگر از بخاری های گازی برای گرمایش محیط استفاده می کنید حتما از در یا پنجره مقداری تهویه در فضا ایجاد کنید و از آب بندی و بسته شدن کامل دهانه ها خودداری کنید.

9- از استفاده از بخاری های بدون دودکش نصب شده یا با دودکش معیوب خودداری کنید.

10- استفاده از آبگرمکن دیواری در فضاهای بسته و یا مکان های بدون جریان هوا مجاز نمی باشد.

11- هر وسیله گازسوز باید دارای دودکش مجزا به بیرون باشد.

12- هرگز از چراغ نفتی یا گازی یا بخاری که در خانه دودکش ندارد، مخصوصاً هنگام خواب استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید