کوچ بهاری عشایر از استان کرمانشاه زود آغاز شد


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834280

موسی بیات گفت: به دلیل عدم پوشش مراتع، کوچ بهاره عشایر به استان کرمانشاه برای ورود به مراتع از اوایل اردیبهشت ماه امسال به مناطق ییلاقی آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موسی بیات در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر در استان کرمانشاه، اظهار کرد: به دلیل کمبود پوشش مرتعی، کوچ بهاره عشایر برای ورود به مراتع از اوایل اردیبهشت ماه امسال به مناطق ییلاقی آغاز شد. توسط DGT، این مهاجرت بهاره باید از 6 می آغاز شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان کرمانشاه گفت: از ابتدای شیوع تاج کوچ سنتی نداشته ایم و اکنون کوچ عشایر به صورت ماشینی انجام می شود.

وی از عشایر خواست با هماهنگی مراجع ذیربط از جمله دامپزشکی، منابع طبیعی و نیروی انتظامی اقدام به کوچ کنند.

بیات گفت: با هماهنگی عشایر، خدمات رسان هلال احمر و شبکه بهداشت و درمان مستقر شده و به عشایر خدمات رسانی خواهند کرد.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت عشایری استان 80 هزار نفر است که شامل 14 هزار خانوار می شود که از این تعداد حدود 4 هزار خانوار عشایری هستند که معمولاً در سیستم های متعارف زندگی می کنند و بقیه در روستاها زندگی می کنند.

بیات خاطرنشان کرد: جمعیت عشایری استان به صورت 14 طایفه است که تابستان خود را در مناطق خوش آب و هوا و قشلاق را در مناطق گرمسیری استان و استان های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می کنند.

وی به محصولات تولیدی عشایر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: عشایر کرمانشاه سالانه بیش از 27 هزار تن شیر و 13 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 900 تن روغن حیوانی، 1650 تن الیاف حیوانی شامل پشم، خز، مو و 21 هزار و 900 قطعه صنایع دستی تولید می کنند.

سرپرست اداره کل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: با ارائه خدمات ویژه به عشایر از جمله آبرسانی ثابت و سیار، تعمیر و نگهداری معابر، بهسازی چشمه ها و … می توان در ایجاد انگیزه و تسهیل زندگی اقدام کرد. از عشایر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید