نادیده گرفته شدن نیازهای ساده عشایر از سوی مسئولان/ عشایر استان یزد در آستانه خروج از چرخه تولید


ساعت: 15:51
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914744

عشایر استان یزد علیرغم نقش و تأثیر زیادی که می توانند در تولید و اقتصاد کشور داشته باشند، اما به دلیل مشکلات کوچک و قابل حل که مورد توجه مسئولان قرار نمی گیرد، در آستانه حذف از عرصه تولید قرار گرفته اند. چرخه استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، عشایر زمانی که برای دفاع از میهن و مبارزه با دشمن مجبور به اسلحه به دست گرفتن سلاح می شدند همواره در تحولات تاریخی ایران نقش داشته اند و امروز نیز در عرصه اقتصاد و تولید نقش موثری دارند.

شناخت کارکرد عشایر و نقش آنها در اقتصاد، سیاست و امنیت، با وجود اطلاعات روشن تاریخی در این زمینه، هنوز جای کار زیادی دارد. عشایر زحمتکشی که امروزه علیرغم کاهش جمعیت، حضوری قدرتمند در عرصه اقتصاد مقاومتی دارند.

هم‌اکنون ۱.۵ درصد از کل جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند، اما این گروه ۲۵ درصد محصولات پروتئینی به‌ویژه گوشت قرمز و لبنیات، حدود ۴۰ درصد صنایع دستی و ۲۸ درصد دام‌های کشور را تولید می‌کنند.

اما مدتی است که این عشایر دچار مشکلات عدیده ای شده اند و همین موقعیت باعث شده هر روز از جمعیت این خانوارهای زحمتکش کاسته شود و در نتیجه امنیت غذایی استان یزد و سپس کشور در خطر باشد. استان یزد با حضور جواد شمس رئیس اداره امور عشایر استان یزد، احمد کرم نژاد نماینده عشایر ابرکوه، ناصر سلیم مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان یزد.


* تعداد خانوارهای عشایری استان یزد چقدر است و این افراد چه ظرفیت و پتانسیلی دارند؟


جواد شمس وی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بر خلاف تصور برخی، استان یزد تعداد قابل توجهی عشایر دارد، اظهار داشت: در استان کویری یزد بیش از یک هزار و 423 خانوار عشایری در سه شهرستان ابرکو زندگی می کنند. حاتم و مروست.

وی ادامه داد: شهرک حاتم 453 خانوار و حدود هزار و 690 نفر جمعیت، شهر مروست 358 خانوار و حدود هزار و 209 نفر جمعیت و شهر ابرکوه 611 خانوار و حدود هزار و 947 نفر جمعیت دارد.


b1a03cdb e89e 409f 99c1 ce471c99664f خبر خاکستری


ناصر سلیم مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی یزد که متولی اصلی امور استان است در خصوص ظرفیت عشایر استان یزد گفت: عشایر یزد توانایی تولید حدود 20 درصد از عشایر را دارند. گوشت قرمز استان یزد.

وی ادامه داد: عشایر استان ظرفیت پرورش 250 هزار راس دام سبک را دارند که سهم عشایر ابرکوه 100 هزار راس و هر یک از شهرستان های حاتم و مروست 75 هزار راس است.

مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه عشایر استان علاوه بر تولید دام سبک در زمینه پرورش شتر نیز فعالیت دارند، گفت:

وی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با توجه به اینکه عشایر از منابع مطمئن و مطمئن تولید محسوب می شوند، همواره حمایت و حمایت از آنها را با جدیت رصد می کند، خاطرنشان کرد: مراتع این خانوارها در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و همچنین رشد قارچ ها در این منطقه وجود دارد. در معادن و … بسیار کاهش می یابد.


e3f70603 e06a 4188 aa2b e0c9546c8f29 خبر خاکستری


* مهمترین مشکلات پیش روی عشایر استان یزد چیست؟


کریم نژاد نماینده عشایر ابرکو در این خصوص با بیان اینکه با توجه به سیاست ها و منافع مردم، عشایر استان در آستانه حذف هستند، گفت: رشد قارچ معادنی که هیچ مانعی به نام آن نمی بینند. توسعه، آسیب جدی به مراتع عشایر وارد کرده است. در کنار آسیب های جدی به جاده های عشایری، قیمت پایین دام سبک، عشایر را به فکر ترک زندگی عشایری انداخته است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ دام سبک عشایری در استان یزد خریداری نمی شود، گفت: عده ای به دلیل منافع خود در صدد نابودی کامل و از بین بردن عشایر و دامداران روستایی هستند، لذا با این روش پرورش دام سبک اقدام می کنند. به طور کامل در کشور ناپدید می شود و متاسفانه مسئولین در این مورد سکوت کرده اند.


85d4a045 df59 49c7 88d6 004ed9be94d4 خبر خاکستری

وی ادامه داد: روش این قشر خاص به این صورت است که با پایین نگه داشتن قیمت گوشت تلاش می کنند دامداران روستایی و عشایری را دلسرد و ضرر و زیان کنند تا احدی دست به دامداری سبک نزند.

نماینده عشایر شهرستان ابرکوه با بیان اینکه در صورت تداوم سیاست ها و روش های فعلی در زمینه دام سبک قطعا در آینده ای نه چندان دور کشور برای تامین گوشت قرمز کاملا به منابع خارجی وابسته خواهد شد. زمانی که پرورش دام سبک برای پرورش دهنده سودی نداشته باشد دام های مولد خود را می فروشد یا می کشد و این کار را رها می کند به این ترتیب تعداد حیوانات سبک در کشور کاهش می یابد که امنیت غذایی کشور را با مشکل مواجه می کند.


شمس مدیر امور عشایری استان یزد همچنین با بیان اینکه عشایر استان درگیر مشکلات عدیده ای هستند، تصریح کرد: کمبود اعتبارات لازم برای احیای راه های عشایری هر ساله، نبود امکانات ویژه برای عشایر برای تهیه علوفه و پرواربندی عشایر. دام عشایر، مشکل تامین معیشت عشایر از جمله مشکلات عشایر.

وی ادامه داد: نبود بازار فروش فرآورده های دامی عشایری، نبود کلینیک های سیار و ثابت دامپزشکی در مناطق عشایری، استخراج معادن و تخریب مراتع عشایری و خشکسالی ها و کم آبی های اخیر از دیگر مشکلات عشایر است.


نادر سلیموی در خصوص مشکل عدم خرید دام عشایری با اشاره به تخریب مراتع عشایری به دلیل ایجاد معادن، آبادی ها، جاده ها، جاده ها و… تصریح کرد: صنعت دام سبک استان یزد همسو با وضعیت بدی است. در این میان عشایر به دلیل تخریب مراتع در شرایط سخت تری قرار دارند.


ca80884e a3d7 44ef bbb8 2a5856e19a93 خبر خاکستری

وی ادامه داد: سال گذشته با حمایت سازمان جهاد کشاورزی به مدت دو ماه حجم زیادی از اعتبارات ارزان دولتی عشایر استان در اختیار عشایر استان قرار گرفت تا مجبور به فروش دام های خود نباشند و خوشبختانه به این مشکل کمک شد. توسط عشایر استان برای گذر از روزهای سخت تابستان گذشته دام هایشان پروار شده و خودشان می توانند آنها را بفروشند.

مدیرکل امور دام استان یزد درباره برنامه این شرکت برای حمایت از عشایر استان در سال جاری گفت: در سال جاری دولت خرید دام عشایری را با شرایط ویژه در نظر دارد و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. ..

وی بیان کرد: عشایر بیشتر تحت فشار هستند زیرا نمی توانند از کنسانتره در نهاده های خود استفاده کنند و لازم است دولت به کمک سازمان امور عشایری بیاید و حمایت خود را از عشایر افزایش دهد.


* پس از حذف ارز ترجیحی، عشایر در حوزه آرد با مشکل مواجه شدند؟


کریم نژاد وی در پاسخ به این سوال با بیان اینکه به دلیل کمبود امکانات و تامین نشدن آرد باید مسافت زیادی را طی کنیم تا بتوانیم آن را تهیه کنیم، گفت: عشایر مجبورند از طریق جاده های پرخطر و پر پیچ و خم به سمت شهر حرکت کنند. برای رفع نیازهای خود نان دریافت کنید، که برای اعضای خانواده خطراتی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: به ویژه پس از سیل سال گذشته که بسیاری از راه های استان دچار مشکل شد و سپس تعمیر نشد، این مشکل دو چندان شده است.


eba5fff7 e575 4a02 87b0 13681afb9291 خبر خاکستری


شمس وی همچنین در این خصوص اظهار داشت: پس از لغو ارز ترجیحی و به دلیل نبود سیستم مشخص، سهمیه ای برای عشایر از روستاها در نظر گرفته نشد که این امر مشکلات زیادی را برای عشایر ایجاد کرد به طوری که آنها مجبور به تردد شدند. به آنها مسافت زیادی را به روش های بسیار بدی طی کردند تا نان خود را تهیه کنند.

رئیس اداره امور عشایر استان یزد گفت: سفرهای متعدد در جاده های دسترسی مشکل دار احتمال تصادف را برای آنها افزایش داده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی های انجام شده با شرکت غله استان، سهمیه کافی آرد برای عشایر استان تعیین و بین آنها توزیع شد که امیدواریم تا حد زیادی این مشکل برطرف شود.


چرا سرک های این ولسوالی با وجود سیلاب های ۶ ماه اخیر در این ولسوالی هنوز ترمیم نشده است؟


شمس وی با اشاره به اینکه وظیفه بهسازی راه های دسترسی عشایری استان بر عهده اداره امور عشایری است، گفت: حدود 1500 کیلومتر راه عشایری در استان وجود دارد که متأسفانه در سیل اخیر خسارت زیادی دیده است. و با وجود گذشت حدود 6 ماه، آبگرفتگی این معابر به دلیل کمبود اعتبار هنوز ترمیم و بهسازی نشده است.

وی ادامه داد: خسارات وارده به جاده های عشایری در روستاها بسیار زیاد است و این مشکل حرکت عشایری را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

مدیر اداره امور عشایری استان با تاکید بر اینکه اعتبار لازم برای احیای راه های عشایری در سال جاری تامین نشده است خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم راه های عشایری را که دیده اند هر چه زودتر و با کمک مسئولان پیش از آغاز به کار بازسازی کنیم. پایان سال .


68d25df8 fba3 4b45 986e 9d8c4c6d9cfe خبر خاکستری


کریم نژاد وی در این خصوص با اشاره به سختی های عدم تعمیر راه ها گفت: عشایر برای خرید و فروش محصولات حتی برای کوچه های خود مجبور به عبور از مسیرها و جاده ها هستند.

وی ادامه داد: عدم تعمیر این جاده ها باعث کندی تردد و همچنین عدم دسترسی سریع به برخی امکانات از جمله خدمات درمانی شده است که امیدواریم مسئولان امر اهمیت مشکل را درک کرده و به همین امر اهمیت دهند. خیابان های شهرهایی که در آن زندگی می کنند. عشایر نیز برای آنها ارزش قائل هستند و بهبودی آنها را در اولویت قرار می دهند.


* نقش و تأثیر مین در زندگی عشایر چیست؟


کریم نژاد وی در این خصوص اظهارات جالبی کرد و گفت: این مراتع سال ها در اختیار گذشتگان ما بوده که در آن به دامداری می پرداختند اما امروز در حال نابودی است و متولیان امر می توانند پاسخگوی نسل های آینده برای نابودی این مراتع باشند. .

وی افزود: این منطقه دارای گیاهان با ارزش فراوان و زندگی عشایر این منطقه است و بسیاری از افرادی که از محصولات و خدمات عشایر استفاده می کنند به این مراتع وابسته هستند.


dde8575c adb1 4eba a9b5 c3786753e7d3 خبر خاکستری

نماینده عشایر ابرکوه تصریح کرد: امروز به هر کجای کویر نگاه می کنیم با مین روبه رو هستیم که توسط کامیون ها و دود این معادن تخریب شده است. آیا واقعا نهادی برای نظارت بر توسعه قارچ در این معادن وجود ندارد؟ و برای آن چاره ای بیندیشید.


شمس مدیر امور عشایر استان یزد نیز با تایید سخنان کریم نژاد و مشکل ایجاد شده برای عشایر به دلیل وجود معادن، خاطرنشان کرد: فعالیت های معدنی و معدنی محدود به محدوده خاصی نیست و معدنچیان بیشتر مراتع و منابع طبیعی را تخریب می کنند. به گفته مسئولان یزد، این مشکل بیشترین تخریب را در مراتع یزد ایجاد می کند.

وی ادامه داد: اولین اتفاقی که پس از راه اندازی معادن رخ می دهد، از بین رفتن مراتع و آلودگی در این منطقه به شعاع بیش از 40 کیلومتر است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و در اعطای امتیاز به آن توجه شود. .

Yزادرسا: شاید برخی تصور کنند که اقتصاد عشایری در عصر کنونی اقتصاد ضعیفی است و نمی توانند در اقتصاد ملی نقشی داشته باشند، اما با توجه به رویکرد محصولات طبیعی که از اروپا و کشورهای ثروتمند آغاز شد، با اشاره به محصولات طبیعی اخیرا عشایر دو دهه ای می توانند نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشند که می طلبد مشکلات جزئی و قابل حل آنها ردیابی و حل شود تا در آینده از برکات حضور آنها در اقتصاد کشور استفاده شود.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید