بازسازی جاده های عشایری استان یزد در انتظار اعتبار/ تامین «نان» بر غم عشایر استان یزد افزوده است.


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902059

رئیس اداره امور عشایری استان یزد گفت: راه دسترسی خانوارهای عشایری یزد از زمان وقوع سیل اخیر تاکنون ترمیم نشده و با وجود گذشت حدود 3 ماه دلیل این امر کمبود اعتبار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، جواد شمس صبح امروز به مناسبت روز عشایر و روستا در اصحاب رسانه استان اظهار داشت: عشایر قشری پرتلاش و غیرقابل پیش بینی هستند که نقش مهم و برجسته ای در اقتصاد و امنیت غذایی استان دارند. کشور.

وی ادامه داد: در شرایطی که عشایر استان با یک هزار و 423 خانوار کمتر از یک درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند اما حداقل 20 درصد گوشت قرمز تولیدی استان توسط این قشر زحمتکش تولید و در سطح استان به بازار عرضه می شود. .

رئیس اداره امور عشایر استان با بیان اینکه عشایر استان یزد در سه شهرستان ابرکو، مروست و حاتم حضور دارند، گفت: 3500 تن گوشت قرمز به استان عرضه می کنند و نقش بسیار مهمی در تهیه و آماده سازی دارند. توزیع مواد غذایی سالم و ارگانیک در استان

شمس با اشاره به اینکه وظیفه تیزسازی راه های دسترسی عشایر استان بر عهده اداره امور عشایری است، گفت: حدود 1500 کیلومتر راه عشایری در استان وجود دارد که متأسفانه در سال جاری خسارت زیادی دیده است. سیل اخیر و علیرغم گذشت حدود 3 ماه از وقوع سیل، این معابر به دلیل کمبود اعتبارات تعمیر و یا بهسازی نشده است.

وی ادامه داد: خسارات وارده به جاده های عشایری در روستاها بسیار زیاد است و این مشکل حرکت عشایری را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

رئیس اداره امور عشایر استان ادامه داد: در سفر رئیس دولت سیزدهم به استان یزد، حدود 25 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های آبرسانی پایدار عشایر و خرید تانکر برای آبرسانی به عشایر اختصاص یافت. که حدود 10 میلیارد تومان برای خرید آن هزینه شده است.4 مخزن آبرسانی می شود.

شمس یکی از وظایف اداره امور عشایر را توزیع خوراک دام، سوخت، آب، آرد و … عنوان کرد. و خاطرنشان کرد: در این راستا سالانه حدود 3000 تانکر آب بین خانوارهای عشایر توزیع می شود و متأسفانه پس از حذف ارز ترجیحی و آزاد تعیین قیمت آرد، هنوز سهمیه ای به عشایر داده نشده است. در استان

وی تاکید کرد: پس از لغو ارز ترجیحی و به دلیل نبود سامانه مشخص، سهمیه ای برای عشایر استان در نظر گرفته نشده است که این امر مشکلات زیادی را برای عشایر ایجاد کرده است به طوری که باید مسافت زیادی را طی کنند. آنها در شرایط بسیار بدی هستند تا بتوانند نان خود را تامین کنند.

رئیس اداره امور عشایر استان یزد گفت: سفرهای متعدد در جاده های دسترسی مشکل دار احتمال تصادف را برای آنها افزایش داده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به وجود 38 مدرسه عشایری در استان یزد اظهار داشت: طبق قانون اولویت مرمت مدارس در مناطق عشایری است و در این زمینه این اداره کل در امور عشایری مدارسی پیدا می شود که نیاز به نوسازی دارند. شناسایی و اعلام معاونت نوسازی مدارس استان و پیگیری و ایجاد الزامات لازم در زمینه اجرا را بر عهده دارد. خوشبختانه با این اقدامات و همکاری سایر نهادها، میزان باسوادی خانواده های عشایری استان به 70 درصد افزایش یافته است.

شمس همچنین به تعامل و الزامات دستگاه های اجرایی اشاره و بیان کرد: در زمینه بهداشت دام عشایر و همچنین مسائل بهداشتی خانوارهای عشایری اقدامات مناسبی انجام شده و در این راستا اداره دامپزشکی در قالب تشکیل شده است. اردوی جهادی در سه شهرستان عشایری استان و خدمات واکسیناسیون رایگان و دام برای عشایر.

رئیس اداره امور عشایر استان یکی دیگر از مشکلات عشایر استان را بیمه آنها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد عشایر استان فاقد بیمه هستند و برخی از بیمه های موجود نیز شرایط مناسبی ندارند. از نظر درمان و به همین دلیل استقبال نمی شود.

وی ادامه داد: بیمه نبودن یک عشایر که حدود 60 سال از عمر خود را صرف زحمت و تلاش کرده است چندان موضوعیتی ندارد و امیدواریم در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

شمس در ادامه به مطالعات مربوط به 5 طرح مرتبط با عشایر اشاره و تصریح کرد: مطالعات تامین آب شرب مناطق عشایری چاه بلاغ ابرکوه، چاه احمد مروست و باغ مدن شهرستان حاتم و همچنین انجام اقدامات لازم. مطالعات مربوط به ایجاد منطقه گردشگری کرخنگان مروست، بررسی ایجاد مجتمع دامپروری به سبک عشایری در شهرستان ابرکوه و همچنین نقشه برداری و ثبت ایلرو عشایری استان از مهمترین پروژه ها است. که اقدامات پیمایشی در حال انجام است.

وی ادامه داد: عشایر ساکن باغ مدن شهرک حاتم که حدود 25 خانوار هستند ظرفیت بالایی دارند اما در زمینه تامین آب پایدار مشکل دارند و در این راستا خط لوله آب برای آنها به 2 نفر برآورد می شود. میلیارد تومان برای تکمیل حدود 3 هزار متر از این مسیر که گمان می رود در صورت تحقق این امر شاهد رونق و رشد عشایر در این منطقه باشیم.

رئیس اداره امور عشایری استان یزد عشایر را گروهی بدون هیاهو و هیاهوهای بیهوده می داند که از ضعیف ترین اقشار کشور به شمار می روند و بیان می کند: در بین عشایر استان یزد در دوران جنگ تحمیلی 74 نفر. شهدایی تقدیم این انقلاب اسلامی شدند که با توجه به جمعیت کم تعداد بسیار قابل توجهی است که نشان از وفاداری، عشق و ایمان آنها دارد.

وی یکی از برنامه های این اداره کل را تکمیل آب انبارها و چشمه های عشایری عنوان کرد و اظهار داشت: تا پایان امسال 40 آب انبار و چشمه عشایری در استان تعمیر و ساماندهی می شود و این جایگاه نقش آفرینی می کند. نقش مهمی در تضمین آب پایدار دارد.

شمس در پایان از مهمترین برنامه های هفته عشایر امسال که شعار آن مناطق عشایری، کانون خلق و تولید ارزش است، دیدار با ائمه جمعه، برگزاری جشنواره های دستاوردهای عشایری، دیدار با خانواده های عشایری را برشمرد. شهدا و غیره برنامه های حاضر باید توجه بیشتری را به این قشر زحمتکش معطوف کند و عاملی برای استفاده بیشتر از ظرفیت این قشر شود.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید