توسعه و تجهیز مناطق عشایری یک ضرورت است/ زندگی عشایری تلفیقی از زیبایی و سختی است.


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886068

آذربایجان غربی یکی از استان هایی است که آثار خوشایند زندگی عشایری در آن به چشم می خورد و از این رو مقابله با مشکلات این قشر زحمتکش بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، استان آذربایجان غربی رنگین کمان اقوام و مذاهب و نماد وحدت و همدلی در ایران است.

عشایر یکی از گروه هایی هستند که همواره مدافع نظام و پیروان ولایت و ائمه اطهار انقلاب اسلامی بوده اند.

زندگی عشایری نیز زندگی آرام و زیبا و آمیخته با سختی هاست، اما این گروه غیور این سختی ها از جمله سرما و گرمای هوا و خلوت منطقه کوچ را تحمل کرده و همیشه در همه جا صحنه های حساس را کار کرده اند. کشور و خوش درخشیدند.آنها سهم خود را در تولید به خوبی انجام داده اند و با اینکه کمترین امکانات را دارند اما در آرامش و صمیمیت زندگی خود را می گذرانند.

آذربایجان غربی نیز یکی از استان هایی است که جلوه های خوش زندگی عشایری در آن به چشم می خورد و عشایر این استان در تولید صنایع دستی، فرآورده های دامی، فرش و گلیم بالاترین مقام های کشور را دارند و از این رو حائز اهمیت است. برای مقابله با مشکلات این قشر زحمتکش بسیار هستند.

جاده ها، دسترسی به آب آشامیدنی کافی، دسترسی به پنل های خورشیدی، سرویس های بهداشتی، توزیع آرد برای پخت نان، گرانی برخی از داروهای دام بدون یارانه، دسترسی به برق و قوانینی که منابع طبیعی برای آنها وضع کرده است از جمله مواردی است که اکثر – مشکلات و الزامات مهم عشایری هستند که آنها را در گفتگوهای خود مطرح می کنند.


توسعه و تجهیز مناطق عشایری در دستور کار قرار دارد

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگاران گفت: آذربایجان غربی با 20 هزار و 400 خانوار عشایری رتبه سوم کشور را از نظر جمعیت عشایری دارد.

علی ناجی با بیان اینکه عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تولید دارند، افزود: عشایر استان در تولید شیر صنایع دستی اول هستند و تولید گوشت و پروتئین رتبه دوم و سوم کشور را دارد.


09b9d02e 8e22 4fb5 88b7 554acd388e98 خبر خاکستری

وی با اشاره به اینکه عشایر آذربایجان غربی حدود 2 میلیون رأس دام سبک دارند که هر ساله در ابتدای فصل کوچ به مناطق ییلاقی کوچ می کنند، گفت: شهرستان های خوی، ماکو، ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب و اشنویه بیشترین تعداد را دارند. جمعیت عشایری استان .از جمله.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات عشایر استان تصریح کرد: بازسازی معابر عشایری، انتقال آب از طریق لوله برای تامین آب شرب محل چادرهای عشایری و با توجه به اینکه پس از خشکسالی های اخیر، آب شرب عشایر و دام ها با این چالش مواجه شدند که در این راستا علاوه بر خرید آبخوری برای دام ها، آب انبارهای سیار نیز خریداری می شود که در صورت نیاز به عشایر تحویل داده می شود.

ناجی همچنین به توزیع پنل های خورشیدی برای عشایر اشاره و بیان کرد: شرکت توزیع برق بر اساس تفاهم نامه ای در این زمینه متعهد شده است که پنل های خورشیدی در اختیار عشایر قرار دهد و همچنین این اداره کل از منابع داخلی خود تامین کند. در این راستا امسال 70 دستگاه توزیع و 230 دستگاه دیگر نیز خریداری شده و در اختیار آنها قرار می گیرد.


واکسیناسیون دامهای عشایری در برابر بیماریها

با توجه به اینکه عشایر آذربایجان غربی حدود 2 میلیون واحد دام سبک دارند، بنابراین واکسیناسیون دام های عشایر در برابر بیماری ها نیز مشکلی است که اداره کل دامپزشکی در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نیز در جمع خبرنگاران گفت: برای مبارزه و پیشگیری از بیماری های دامی تاکنون 4.5 میلیون جمعیت دام سبک در استان بر روی پنج بیماری شامل آبله، سیاه زخم، تب برفکی، تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک مورد آزمایش قرار گرفته اند. ابتدای امسال

سیدامید خلیل زاده گفت: در دو مرحله بالغ بر 450 هزار راس دام سنگین در استان علیه سیاه زخم و تب برفکی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه تمامی این واکسن ها رایگان بوده و اولویت واکسیناسیون دام های عشایری و عشایری است، افزود: اداره این واکسن ها توسط بخش خصوصی با 100 تیم و بخش دولتی با 40 تیم در سطح استان انجام می شود.

شهرستان میاندوآب نیز یکی از شهرستان های پر جمعیت عشایری است و در همین راستا فرماندار این شهرستان اخیراً از عشایر مناطق ییلاقی سهند بازدید و به مسائل و مشکلات این قشر پرتلاش و مولد جامعه رسیدگی کرد.


پیگیری مشکلات جمعیت عشایری در دستور کار قرار دارد

فرماندار میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در تامین مواد غذایی نقش عشایر با توجه به اینکه یک سوم دام کشور را در اختیار دارند و تقاضای روزافزون گوشت و لبنیات را تامین می کنند قابل توجه است. در طول توسعه اقتصادی، مسئولان وظیفه دارند با مشکلات این قشر مولد کشور مقابله کنند.

علی پیام توزیع سهمیه آرد را یکی از مطالبات جدی عشایر عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه عشایر از امکانات پخت نان در ییلاق برخوردار هستند، پیگیر این موضوع هستیم زیرا زمان سختی برای عشایر بود. حدود سه ماه در ییلاق بمانند و رفت و آمد به شهر برایشان مقدور نیست، باید سهم آردشان حتی قبل از حرکت در اختیارشان قرار گیرد.

وی بیان کرد: همچنین تیم هایی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای نظارت و رسیدگی به مشکلات بهداشتی و درمانی عشایر به منطقه اعزام شده اند.

فرماندار میاندوآب افزود: بازسازی مسیر ارتباطی عشایر، پایین بودن قیمت محصولات تولیدی عشایر نسبت به بازار آزاد از جمله خواسته های عشایر است که در دستور کار قرار گرفته است.

آثار خوشایند زندگی عشایری در کنار زیبایی آن نیز دشواری هایی دارد و از این رو توجه به مشکلات این قشر زحمتکش و علاوه بر این مشکلات و نیازهای عشایر، توسعه بوم گردی و صنعت گردشگری در مناطق عشایری بسیار حائز اهمیت است. این موضوع مهمی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید