کیهان نیز به جمع منتقدان بودجه اول دولت اول پیوست

کیهان نیز به جمع منتقدان بودجه اول دولت اول پیوست

روز جدید : یکی از ابهامات بودجه سال آینده کمبود بودجه برای شرکت های دولتی زیانده است.

از سوی دیگر درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی با رشد 9.3 درصدی به 381 هزار و 845 میلیارد تن رسید که با این توصیف مشخص نیست اتکا به نفت در بودجه افزایش یافته یا کاهش یافته است؟

ارز 4200

موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی نیز محل بحث جدی کارشناسی است. دولت و بسیاری از کارشناسان معتقدند منابع ارزی کشور برای تامین کالاهای اساسی ۴۲۰۰ دلاری کافی نیست. از سوی دیگر آمارهایی در این زمینه استناد می شود که نشان می دهد عمدتاً این ارز یارانه ای تا حد زیادی به جایگاه اصلی یعنی یعنی. واقعا نیازمند البته خود دولت نیز از آثار تورمی چنین اقدامی آگاه است، اما در مورد نرخ تورم پیش رو اختلاف نظر وجود دارد.

علاوه بر موضوع ارز 4200، افزایش برخی تعرفه ها مانند برق و گاز وجود دارد که همه اینها در کنار هم می تواند تبعات جدی برای شاخص تورم سال آینده داشته باشد. به عنوان مثال در جدول منابع تبصره 14 قانون بودجه 1401 دولت به دلیل هدفمندی یارانه ها 203 هزار میلیارد تن افزایش منابع داشته است و اصلاح تعرفه سوخت صنعتی بیشترین سهم را دارد.

مدیرعامل توانیر در خصوص تعرفه برق گفت: اگر مشترکین تا سقف مدل مصرف کنند، تعرفه برق آنها نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش یافته است، اما مشترکانی که بیش از دو برابر مدل مصرف کنند، تعرفه برق آنها افزایش می یابد. با 23 درصد”

در این شرایط دولت باید در اصلاح نرخ سود در کنار حذف ارز 4200 دقت بیشتری داشته باشد تا کمترین آسیب را به اقشار ضعیف وارد کند.

دیدگاهتان را بنویسید