گاف بزرگ کنگره بین المللی زنان در ایران / حزب زنان بانوی اول دولت از جیب ملت

گاف بزرگ کنگره بین المللی زنان در ایران / حزب زنان بانوی اول دولت از جیب ملت

کنگره ای با عنوان کنگره بین المللی زنان مقتدر روز جمعه برگزار شد که ظاهرا پاسخی به فشار عمومی بر جمهوری اسلامی در پی اعتراضاتی بود که در واکنش به مرگ مهسا امینی در ایران آغاز شد. اما این کنگره گاف های بزرگی داشت و حتی مشخص نشد لیست زنان تاثیرگذار با چه پارامترهایی تهیه شده است!

زنان در اجلاس دولت ریاست جمهوری

لیلا فرهادی رویداد۲۴: از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران در شهریورماه، گفتمان جمهوری اسلامی درباره حقوق زنان با چالش جدی‌تری نسبت به چهار دهه گذشته مواجه شده است. این اعتراضات که با مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، در ابتدا حرکتی علیه قانون گشت ارشاد بود، اما به سرعت اهداف گسترده تری با شعار «زن، زندگی، آزادی» پیدا کرد. این بار موضوع جنبش (حداقل بخشی از آن) فقط گشت ارشاد نبود، بلکه رویکرد جمهوری اسلامی به جایگاه زن در جامعه بود. بازتاب اعتراضات ایران در رسانه های جهان نیز بسیار گسترده بود و واکنش های متعددی از سوی سیاستمداران کشورهای مختلف به همراه داشت.

برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران نزدیک ترین دوستان جمهوری اسلامی از جمله چین و روسیه را وادار کرد تا حمایت خود را از اعتراضات داخلی در ایران اعلام کنند. پوشش گسترده جهانی اعتراضات، جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا برای یارکشی در عرصه بین المللی شروع به کار کند. برگزاری اولین «کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار» در تهران در واقع حاصل همین تلاش ها بود.

زینب نصرالله دختر سید حسن نصرالله
زینب نصرالله، دختر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله

در فهرست اولیه میهمانان این کنگره عناوینی چون بانوان اول دولت ها، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان و کارآفرینان از 58 کشور جهان از جمله صربستان، ارمنستان، ازبکستان، عراق، پاکستان، کویت، بورکینافاسو، قرقیزستان، سری. لانکا، گینه، لبنان، روسیه و ونزوئلا دیده شد. اما در نهایت تنها آنا هاکوبیان، همسر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، همسر نخست وزیر بورکینافاسو (که نام و عکس او در اینترنت یافت نشد)، آیگل جباروف، همسر رئیس جمهور قرقیزستان صدر جباروف، تامارا ووچیچ، همسر الکساندر وچیچ، رئیس جمهور صربستان، همسر رئیس جمهور سابق گینه، همسر رئیس جمهور سابق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا، فرستاده ویژه در این جلسه زینب نصرالله، رئیس جمهور سوریه، دختر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و همچنین رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان ترکمن حضور داشتند.

مهم ترین نکته در دعوت از زنان تأثیرگذار این است که خودشان کار خاصی انجام داده اند و منشأ اثر هستند; به این دلیل نیست که شوهرشان یک فرد مشهور است که آنها را “زنان قدرتمند” معرفی می کنند! داستان شبیه به داستان معروفی است که مردی با یکی از کارمندان تماس می گیرد و وقتی از او می پرسند چه کار می کنی، خود را داماد فلان شخص مهم معرفی می کند، اما این را می شنود. پاسخ: در طول روز چه کار می کنید!؟ بنابراین اینکه همسران برخی از چهره های مشهور چگونه جزو قدرتمندترین زنان جهان هستند جای سوال دارد اما مهمتر از آن اینکه در برخی موارد حتی همسر این زنان نیز چندان در معادلات جهانی اهمیت ندارد.

ظاهرا ابتکار و مدیر اجرایی این کنگره همسر رئیس جمهور است. جمیله علم الهادی مجری کنگره در سخنانی همسر ابراهیم رئیسی را «بانوی اول ایران» خواند و گفت که بدون تلاش وی این کنگره به هیچ وجه برگزار نمی شد.
جمیله علم الهادی، همسر ابراهیم رئیسی

حزب زنان دولت از جیب ملت/

به گزارش رویداد۲۴، دعوت اولیه از اصحاب رسانه برای حضور در این کنگره نوید حضور بانوان اول، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و کارآفرینان از ۵۸ کشور جهان را می داد. بانوی اول نزدیکترین دوستان جمهوری اسلامی یعنی روسیه، چین و سوریه یا حداقل چند تن از وزرا یا نمایندگان مجلس از آن کشورها نیز در این جلسه که به ریاست همسر رئیس جمهوری اسلامی برگزار شد، انتظار می رفت، اما ظاهرا نظام دیپلماتیک در این زمینه موفق بوده است.

مهمانان این کنگره به جز «حمدة بنت حسن السلیطی» نایب رئیس پارلمان قطر و چند وزیر کشور آفریقایی، نامی از وزیران و نمایندگان مجلس و حتی سیاستمداران بلندپایه کشورهای مهم جهان نبردند. . عدم حضور بانوی اول کشورهای مهم همسایه و کشورهای مسلمان در این نشست نیز مؤید بحران دولت در سیاست روابط با همسایگان است. سیاستی که به وضوح در رأس سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی قرار گرفت. همسر نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در حالی که ایران درگیر جنگ سرد با جمهوری آذربایجان است، در کنار جمیلا علم الهادی ایستاده است، بنابراین سفر بانوی اول ارمنستان به ایران بیش از آن که به خاطر خود جمهوری اسلامی باشد، است. پیامی به آذربایجان و متحد منطقه ای آن ترکیه.

جالب اینجاست که شیرانتی راجاپاسکا، همسر ماهیندا راجاپاسکا، رئیس جمهور سابق سریلانکا نیز در میان مهمانان این نشست دیده می شود. ماهیندا برادر گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور مستعفی سریلانکا است که در جریان اعتراضات ژوئیه 2022 از کشور گریخت.تصاویر معترضان سریلانکا پس از “تسخیر کاخ ریاست جمهوری راجاپاکسا” و شنا در استخر کاخ فراموش نشده است. از مردم به گفته سریلانکایی ها، پس از فرار گوتابایا با جت جنگنده، سلسله راجاپااسکا که نقش مهمی در بحران اقتصادی این کشور داشت، سقوط کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اعتراضات سریلانکا و سقوط دولت / سرنوشت یک ملت در دستان یک خانواده نالایق

شیرانتی راجاپاسکا، همسر ماهیندا راجاپاسکا، رئیس جمهور سابق سریلانکا، در نشستی در حاشیه کنگره زنان تأثیرگذار

در این همایش به هفت نفر با عنوان زنان تأثیرگذار جوایزی اهدا شد. یکی از این افراد وانجان سانگیران لی، استادیار شیمی در دانشگاه مالایا است. جالب اینجاست که برگزارکنندگان کنگره از هویت برنده جایزه خود اطلاعی ندارند و هم در اعلام اسامی برندگان و هم در اخبار مربوط به قنگره در خبرگزاری رسمی دولتی ایرنا، به اشتباه او را به عنوان یک نفر معرفی می کنند. استاد دانشگاه تایلند

کنگره زنان تأثیرگذار از فرصتی که داشت برای حمایت از آقازادگان استفاده کرد. جایزه دوم به سوده غفوری فرد، دختر حسن غفوری فرد، نماینده سابق مجلس، عضو سابق شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. سوده غفوری فرد، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر دفتر استعدادهای درخشان و نخبگان دانشگاه شهید بهشتی است.

در همین بخش جایزه ای نیز به فردی به نام «کازان سوا النا» از روسیه اهدا شد. نه در خبرها و نه اعلام اسامی برندگان به دلیل تأثیرگذاری این فرد اشاره ای نشده است، اما به گفته فاطمه حکیر السادات، دبیر علمی کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار در گفتگو با رویداد۲۴، النا موسیقیدان، تبلیغاتی، مجسمه ساز. و دکترای زیست شناسی آن
در خلاصه ای که الانا 24 به دست آورده است به همکاری آن با دانشگاه مشهد اشاره شده است. ظاهرا این نوازنده روسی دوستانی در مشهد دارد. او اکانت “جایزه جهانی گوهرشاد” را در صفحه اینستاگرام خود دنبال می کند. الناکازان سوا النا در زندگی نامه خود بخشی را به نحوه گذراندن اوقات فراغت خود اختصاص داده و در آن مواردی مانند “رقص بوگی، اوگی، سالسا و لزگی” را ذکر کرده است.

جالب اینجاست که النا خود را خبرنگار و عکاس معرفی کرد. ظاهراً اینگونه بود که یک روزنامه نگار ناشناس روس از سوی دولت ابراهیم رئیسی به تهران دعوت شد و جایزه زن تأثیرگذار را دریافت کرد در حالی که تعداد زیادی از روزنامه نگاران زن تأثیرگذار در ایران در زندان به سر می برند.

هیچ اطلاعاتی در اینترنت در مورد “ماریا بئاتریز یونس” که به عنوان “زن قدرتمند آرژانتین” معرفی شد و برنده جایزه زنان تأثیرگذار کنگره جهانی زنان بود، یافت نشد. نه در متن سخنرانی و نه در متن خبر مربوط به این کنگره به تاثیرگذاری این بانوی آرژانتینی اشاره ای نشده است اما مشخصا ارتباط خانم یونس با ایران بی سابقه است. وی در سخنرانی کوتاهی به زبان فارسی اشاره کرد که این دومین جایزه ای است که در آرژانتین دریافت می کند. او در سخنرانی خود جای «خواهران مسلمان شبکه زنان آمریکای لاتین» را ترک کرد که «ایران را وطن دوم خود می دانند».

فاطمه حکیر السادات درباره ماریا از آرژانتین به شروع «دو یا سه پروژه بزرگ» و یک مرکز تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: «ماریا بئاتریز یونس از فارغ التحصیلان جامعه المصطفی است».

به گزارش رویداد۲۴، «جامعه المصطفی العالمیه» نهادی دینی است که با هدف گسترش علوم شیعه، علوم انسانی و اجتماعی، خیل عظیمی از طلاب از سراسر جهان را در آغوش گرفته است. در سال های اخیر بودجه بالای این نهاد حوزوی که هر ساله در قانون بودجه تایید می شود، انتقاداتی را به همراه داشته است.

پن آبه شیامی یکی از افرادی بود که جایزه کنگره را به عنوان یک زن تأثیرگذار از چین دریافت کرد. در مورد او توضیحی در مورد تأثیر او داده نشد، اما صحبت های او پس از دریافت جایزه نشان داد که او یک “تاجر چینی” است که به گفته خودش از دریافت جایزه بسیار شگفت زده شده است.

به گزارش فاطمه حکیر السادات در گفتگو با رویداد۲۴، به هر یک از برگزیدگان این کنگره مبلغ ۲۰ هزار یورو (معادل یک میلیارد تومان) به همراه گواهینامه کمیسیون ملی یونسکو اهدا شد. دبیر علمی کنگره در پاسخ به سوال روید 24 در خصوص اسامی داوران این مسابقه از اعلام اسامی داوران خودداری کرد و حداقل دو سال آن را محرمانه خواند. هزینه جوایز از جمله هزینه برگزاری جلسه ای به این بزرگی بسیار زیاد است. اگر ادعای برگزارکنندگان کنگره مبنی بر حضور 300 مهمان خارجی در این نشست صحت داشته باشد، هزینه بلیط هواپیما، اقامت 5 روزه آنها در هتل پارسیان اوین و گشت و گذار آنها در ایران قابل توجه خواهد بود.

اینکه چرا این هزینه کلان دولت و برگزاری یک مهمانی 300 نفره از بیت المال پرداخت شده است، از جمله 5 روز گشت و گذار در ایران و اهدای جوایز کلان به افرادی که تاثیر آنها مشخص نیست، سوال مهمی است که کمتر دریافت کرده است. توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور. در واقع دولت رئیس جمهور برای اینکه بگوید «حذف ایران از کمیسیون سازمان ملل متحد برای وضعیت زنان» و دیگر تحریم های خارجی تاثیری ندارد، در اقدامی عجیب از مهمانان دعوت کرد تا نشان دهد روابط ایران با جهان عادی است. این در حالی است که ظاهرا جستجوی ساده ای برای دعوت از مهمانان صورت نگرفته است تا بدانیم دعوت از همسر رئیس جمهور سقوط کرده چه پیامی برای دولت فعلی این کشور دارد! ماجرا شبیه دعوت نیکولای چائوشسکو رئیس جمهور وقت رومانی است که با دعوت به ایران در کشورش انقلاب کرد و با بازگشت به رومانی توسط انقلابیون دستگیر و کشته شد!

اما نکته دیگر درباره کنگره «غیرضروری» زنان در ایران این بود که مهمانان با لباسی در این مراسم حاضر شدند که هیچ ربطی به حجاب اجباری در ایران نداشت. به عبارت دیگر زنان کشورهای دیگر آزادند هر طور که می خواهند در ایران حضور داشته باشند، اما این حق برای خود زنان ایرانی آرزوی دست نیافتنی است!

دیدگاهتان را بنویسید