گام بعدی مقتدی صدر در عراق

گام بعدی مقتدی صدر در عراق

روز جدید پارلمان جدید عراق محمد الحلبوسی را برای دومین دوره در یک جلسه نمایشی در 9 ژانویه به عنوان سخنگوی انتخاب کرد. این امر اختلافات شیعیان و همچنین توانایی مقتدی صدر برای تغییر پویایی سیاسی در عراق را تشدید کرده است. جنبش صدر، ائتلاف سنی تکدوم و العظیم، حزب دمکرات کردستان و دیگر جناح های کوچکتر در این نشست شرکت کردند و به الحلبوسی و دو معاونش رای دادند.

نشنال اینترست در مقاله ای به قلم کامران پالانی نوشت: «مجلس جدید عراق محمد الحلبوسی را برای دومین دوره در یک جلسه نمایشی در 9 ژانویه به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرد. این امر اختلافات شیعیان و همچنین توانایی مقتدی صدر برای تغییر پویایی سیاسی در عراق را تشدید کرده است. جنبش صدر، ائتلاف سنی تکدوم و العظیم، حزب دمکرات کردستان و دیگر جناح های کوچکتر در این نشست شرکت کردند و به الحلبوسی و دو معاونش رای دادند.

طبق قانون اساسی عراق، پارلمان پس از اولین جلسه 30 روز فرصت دارد تا رئیس جمهور جدید را انتخاب کند و پس از آن رئیس جمهور از بزرگترین جناح پارلمان درخواست تشکیل دولت خواهد کرد. تاکنون هیچ توافقی بین نیروهای اصلی سیاسی عراق حاصل نشده است. از سال 2003، نظام سیاسی عراق بر توافقنامه تقسیم قدرت غیررسمی بین شیعیان و اعراب سنی و کردها متمرکز شده است. بر اساس این سیستم غیررسمی، پست نخست وزیری برای شیعیان، پست سخنگویی سنی ها و رئیس جمهور باید کرد باشد.

انتخاب الحلبوسی می تواند به عنوان یک پیروزی برای بلوک صدر بر چارچوب هماهنگی تلقی شود. امروزه نمایندگی سیاسی جامعه شیعیان عراق به وضوح به دو بلوک اصلی تقسیم شده است. اولین مورد، جنبش صدر به رهبری روحانی مقتدی صدر، یکی از برجسته ترین رهبران سیاسی عراق از سال 2003 است. بلوک دیگر شیعی «چارچوب هماهنگی» است، یک ائتلاف ضعیف از احزاب عمدتاً شیعه که شامل دو نخست وزیر سابق و دیگر شخصیت های سیاسی تأثیرگذار شیعه است.

صدری ها در انتخابات اکتبر 2021 حدود 40 درصد از کرسی های بدست آمده توسط شیعیان را به دست آوردند.به دلیل ماهیت پیچیده ائتلاف این گروه، هنوز مشخص نیست که چارچوب هماهنگی چند کرسی چگونه خواهد بود. با این حال به نظر می رسد حداقل 70 کرسی در اختیار آنها باشد.

صدری ها، بزرگترین حزب در پارلمان، ضمن تحریم چارچوب هماهنگی، به انتخاب مجدد الحلبوسی رای مثبت دادند. در میان کردها نیز چنین تفاوتی وجود داشت. حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی در این رای گیری شرکت کرد و اتحادیه میهنی کردستان در تحریم این رای به چارچوب هماهنگی پیوست.

صدر این رای را گامی مهم در جهت تشکیل دولتی با اکثریت ملی توصیف کرد. پس از انتخابات اکتبر 2021، سادیست ها به دنبال تشکیل یک دولت اکثریت ملی در ائتلاف با احزاب غیرشیعی یا ارضای نقش اپوزیسیون سیاسی عراق بودند. چارچوب هماهنگی تنها یک گزینه را ارائه می دهد و آن تشکیل دولت توافقی است. برای صدر، تشکیل دولت اکثریت به معنای دستیابی به پیروزمندان بزرگ در جوامع سنی و کرد و در عین حال حذف سایر نیروهای سیاسی از سراسر طیف است. دولت اکثریت قطعاً می تواند یک دولت مسئول و کارآمد با وظایف، انتظارات و مسئولیت های روشن باشد. اما این ایده از سوی چارچوب هماهنگی و همه احزاب بزرگ به جز صدر رد شد.

صدر در مورد تشکیل یک دولت اکثریت جدی است که وضعیت عراق را پس از سال 2003 تحریک خواهد کرد. در عین حال، او می داند که هیچ حمایت تضمینی از طرف دیگر احزاب وجود ندارد. از آنجایی که سنی ها و حزب دمکرات کردستان برای رئیس مجلس نامزد می شوند، انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر بسیار پیچیده تر است. دولت هر اکثریت ملی در صدر به حمایت حزب دمکرات کردستان و اتحاد جدید بین تکدوم و العظیم، برندگان اصلی سیاسی در میان کردها و سنی‌های عراق بستگی دارد. صدر با داشتن مقر حزب کرد دیگر، اتحادیه میهنی کردستان، می تواند ریاست دولت جدید را بر عهده بگیرد. از سوی دیگر، صدر می تواند با ایجاد تفرقه در درون هماهنگی و جلب حمایت ائتلاف های شیعی مانند ائتلاف ملی و ائتلاف فتح، یک دولت اکثریت ملی تشکیل دهد.

صدر در هر تلاشی برای اتحاد با کردها و سنی ها با سه چالش کلیدی روبرو خواهد بود. اولاً، اگرچه قبل از انتخابات بین صدر، بارزانی و الحلبوسی توافق شده بود، اما حزب دمکرات کردستان و احزاب سنی تاکنون ایده تشکیل ائتلاف با یک بلوک شیعه را رد کرده اند. علاوه بر این، نوری المالکی، نخست وزیر سابق، رهبر چارچوب هماهنگی، به دنبال ایجاد اتحادهای جدید در تلاش برای افزایش فضا در چارچوب است. این امر توازن قوا را بین دو بلوک سنی ایجاد کرده است و ادعای رهبری انحصاری یا نمایندگی سنی های عراق را برای الحلبوسی دشوار می کند. در نهایت، اگر صدر حمایت حزب دمکرات کردستان و الحلبوسی را به دست آورد، سادیست ها با اکثریت به عنوان بخشی از شیعیان ائتلافی تشکیل نخواهند داد و این اولین دولتی است که شیعیان از سال 2003 بر آن تسلط ندارند. این می تواند منجر به مبارزه برای جلب حمایت جامعه شیعه شود.

چالش‌های فوق این احتمال را افزایش می‌دهد که صدر تلاش می‌کند به طور هماهنگ با نیروهای شیعه ارتباط برقرار کند تا یک دولت توافقی تحت رهبری او تشکیل دهد. صدرها ممکن است به فکر ایجاد یک اپوزیسیون نیز باشند. گزینه دوم ممکن است برای صدر جذاب باشد که همیشه خود را معترضی معرفی کرده که دولت بغداد را مسئول می داند. حامیان صدر که هیچ شکی در انتخاب او ندارند، ممکن است صدر را یک رهبر واقعی ببینند که قدرت سیاسی را به نام ملت قربانی کرده است. این اولین بار نیست که صدر تهدید به ترک دولت و پیوستن به مخالفان می کند. تفاوت امروز این است که صدری ها بیش از 70 کرسی دارند و می توانند از حمایت جناح های کوچکتر برای تشکیل یک بلوک اپوزیسیون مهم برخوردار شوند. اگر صدر تصمیم بگیرد این مسیر را طی کند، مهمترین نیروی مخالف نظام سیاسی عراق از سال 2003 را ایجاد خواهد کرد.

با این حال، موانع مهمی وجود دارد که احتمالاً بیشتر از مزایای درک شده از تشکیل یک ائتلاف مخالف است. اگر صدر در حال تشکیل ائتلاف مخالف است، تنها به این دلیل است که از تشکیل دولت اکثریت جلوگیری شده است. با توجه به رقابت شخصی بین مالکی و صدر، این نتیجه پیامدهای گسترده ای برای اعتبار صدر خواهد داشت.

از دست دادن توانایی تعیین انتصاب هزاران منصب ارشد و ویژه در دولت عراق نیز ممکن است صدر را به تردید در تشکیل ائتلاف مخالف وادار کند. کنترل این انتصابات به سیاستمداران اجازه می دهد تا سیاست ملی را رهبری کنند و از منافع سیاسی، قومی و اقتصادی خود دفاع کنند. مخالف بودن صدر را از استفاده از این فرصت باز می دارد.

تا زمانی که صدر از حمایت محکمی برخوردار است و می تواند بدون از دست دادن حمایت، موضع خود را تغییر دهد، می داند که پیروزی او بیشتر به دلیل مدیریت ماهرانه صدریان بر قوانین جدید انتخابات است. اگرچه در انتخابات گذشته 19 کرسی به دست آوردند، اما سهم آنها از آراء به شدت کاهش یافت. برای بسیاری از فعالان سیاسی صدر، به ویژه آنهایی که در طول مبارزات انتخاباتی سخت تلاش کردند، حضور آنها در اپوزیسیون مانع از دریافت جوایزی شد که می گفتند صدر به آنها مدیون است.

به هر حال، اگر صدر در دولت بعدی نباشد، چارچوب هماهنگی و شبه نظامیان مرتبط بر عراق مسلط خواهند شد. این به شبه‌نظامیان اجازه می‌دهد تا بدون فشار دولت خارج از نیروهای امنیتی عراق به فعالیت خود ادامه دهند. وعده صدر مبنی بر داشتن تسلیحات غیرقانونی محقق نشد و صدر حامیان بین المللی را که به او به عنوان وسیله ای برای کاهش نفوذ گروه های مسلح امیدوار بودند، ناامید کرد.

با توجه به همه اینها می توان گفت که احتمال تشکیل دولت اجماع ناعادلانه وجود دارد. در مورد وضعیت اجماع چیز جدیدی وجود ندارد. با این حال، آنچه جدید است این است که می تواند یک حالت اجماع باشد که اولویت های سیاسی، ایدئولوژیک و بین المللی مقتدی صدر را ارتقا دهد.

دیدگاهتان را بنویسید