گام محکم دولت قدرتمند مردمی ایران برای بین المللی شدن هرمزگان


زمان: 19:00
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1812276

استاندار هرمزگان در یادداشتی از استان هرمزگان به عنوان دروازه پیشرفت ایران در اجرای سیاست راهبردی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه یاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز ؛ مهدی دوستی استاندار هرمزگان در یادداشتی نوشت: توسعه روابط اقتصادی و همکاری با کشورهای همسایه و منطقه به عنوان یکی از سیاست های راهبردی دولت سیزدهم طی ماه های اخیر به شدت از سوی دولت هرمزگان دنبال شده است. قرار گرفتن ایران در کانون توجه و هم اکنون اجلاس شورای نمایندگان دائم کشورهای عضو اکو به میزبانی استان هرمزگان در روزهای 14 و 14 اسفند فرصتی برای آشنایی با فرصت ها و مزایای اقتصادی هرمزگان برای کشور پهناور جغرافیای اکو است. و گام بزرگ دولت مردمی ایران در بین المللی شدن هرمزگان برای توسعه این استان قوی است.

هرمزگان به عنوان دروازه پیشرفت ایران، واقع در منطقه بسیار مهم و استراتژیک خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، استانی با پتانسیل های فراوان و یکی از اصلی ترین استان های اقتصادی، انرژی، تجاری و تجاری است. مراکز صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران.

توسعه روابط کشورمان با کشورهای همسایه و منطقه یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم است که در ماه های اخیر و از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در ماه‌های اخیر از زمانی که به عنوان استاندار هرمزگان منصوب و شروع به کار کردم، اجرای این سیاست دولت سیزدهم را در دستور کار قرار داده‌ام و با جدیت در حال توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی بویژه با کشورهای همسایه و منطقه هستم. استان هرمزگان به عنوان یک اولویت، رهبری عالی استان را پیگیری کردیم.

نشست های متعدد با سفرا و مقامات کشورهای مختلف، برگزاری وبینار با سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و گفتگو و مذاکره پیرامون همکاری های اقتصادی بین المللی در هرمزگان، فرصت ها و مزیت های اقتصادی این استان در کانون توجه بین المللی قرار گرفت. استان هرمزگان میزبان نمایندگان دائم 10 کشور عضو خواهد بود که به نوعی اجلاس پیش بینی های اقتصادی برای ایران است.

شورای نمایندگان دائمی سازمان همکاری های اقتصادی اکو واحد اجرایی هیات وزیران این سازمان است و این بار نشست شورای نمایندگان این سازمان به میزبانی بخشدار هرمزگان در 13 اسفندماه برگزار می شود. 5 در بندرعباس.

این دیدار علاوه بر تقویت دیپلماسی منطقه ای و همکاری های اقتصادی و روابط کشورمان با همسایگان، دستاورد بزرگی برای استان هرمزگان خواهد بود.

سفرا و رایزنان اقتصادی از تسهیلات ترانزیتی بازدید و با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که می توانند از طریق استان هرمزگان به توسعه روابط تجاری کشورمان با این کشورها کمک کنند، دیدار و گفتگو کردند.

اکو شامل 10 کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان است. منطقه اکو در رشد تجارت جهانی، همگرایی تدریجی اقتصادهای عضو با اقتصادهای جهانی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطی کشورهای عضو با یکدیگر و با جهان خارج، آزادسازی و خصوصی‌سازی اقتصادی، استفاده بهینه از پتانسیل‌های کشاورزی و صنعتی منطقه اکو، گسترش تجارت درون منطقه ای و فرامنطقه ای و رفع موانع تجاری، ارتقای همکاری های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فنی و علمی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات، توسعه همگرایی عمومی و خصوصی با تمرکز بر آزادسازی اقتصادی، توسعه یک همکاری مشترک برنامه توسعه منابع انسانی و بهره برداری از منابع طبیعی.

نشست نمایندگان دائمی سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در هرمزگان به ریاست دبیرکل سازمان اکو در روزهای 4 و 5 اسفندماه در بندرعباس و نشست های مشترک با سفرا و رایزنان اقتصادی کشورهای عضو اکو. ممکن است فرصت خوبی باشد طرح مسائل در هرمزگان و از مزیت های مهم آن می توان به مکان های تاریخی، سواحل طولانی، دسترسی به آب های آزاد، مناطق محصور در خشکی و فرصت های ترانزیتی اشاره کرد.

امکانات و وضعیت بندری موجود بسیار کارآمدتر از تجهیزات یا ظرفیت بندری است و علاوه بر برنامه های دولت و سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه زیرساخت های بندری و نوسازی تجهیزات، توسعه تاسیسات بندری گام موثری در این جلسه خواهد بود. قدم در آن جهت

در این مدت جلسات متعددی با سفرا و سرمایه گذاران کشورهای CIS از جمله قرقیزستان، ارمنستان و تاجیکستان با محوریت استفاده از ظرفیت بندر و بندر شهید رجایی برگزار شد و لازم به ذکر است که بین المللی شدن هرمزگان مهم ترین گام در روستا است این گام باید اجرا شود، زیرا تنها با راهبردهای داخلی و فعالیت های دریایی نمی توان به رشد چشمگیری دست یافت و باید بتوانیم این ظرفیت را فعال کنیم.

افتتاح دفاتر شرکت های بزرگ کشورهای OECD و همسایه ایران در استان هرمزگان از دیگر موضوعاتی است که در چهار ماه گذشته در مذاکرات با سفرای کشور مطرح شد و این مذاکرات در راستای راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم به خوبی پیش رفت. می تواند روابط را با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه تعمیق بخشد و بسیار مترقی باشد. استفاده از ظرفیت پاسکرانا و بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای مورد نیاز همسایگان نیز می تواند گام موثری در جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورها باشد.

مطمئنم استان هرمزگان می تواند بستر مناسبی را برای صادرات مجدد فراهم کند و باید تمام ظرفیت های زمینی، دریایی و جزیره ای استان فعال شود. لذا امیدوارم با توجه به جلسات فردی رایزنان اقتصادی و سفرای کشورها با بخش خصوصی در استان، همکاری های دپ یا چندجانبه منطقه ای توسعه یابد.

در بخش دولتی نیز طبق دستور کارهای مشخص، جلساتی با هر یک از سفیران EQF در حاشیه این اجلاس برگزار و سند جامع اقتصادی و سرمایه گذاری استان ارائه خواهد شد.

تدوین این سند مشوق هایی را برای سرمایه گذاران مختلف در سطوح خرد، متوسط، کلان و استراتژیک ایجاد می کند که این اطلاعات در اختیار سفرای کشورها قرار می گیرد و سفرای کشورها نیز با ارزیابی نیازهای سلیقه ای بازار، اطلاعات جدیدی را در اختیار کارگروه ها قرار می دهند. … اضافه می کنیم.

باید از توسعه جهانی حداکثر استفاده را بکنیم و فوراً از این فرصت ها در راستای منافع کشور و استان هرمزگان استفاده کنیم و در جلسه اخیر با معاون وزیر اقتصاد و مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری، محدوده اقدامات شناسایی شد. .

همچنین فیلم هایی برای معرفی جاذبه ها و دروازه های گرانبهای خلیج هرمزگان به زبان های مختلف در سراسر جهان در دست تهیه است.

به امید خداوند متعال با این اقدامات و توسعه و تداوم آنها هرمزگان به استانی بین المللی تبدیل خواهد شد.

انتهای یادداشت/

دیدگاهتان را بنویسید