گدایی، زخمی کهنه بر چهره شهر هورم آباد/ وصله ای ناجور که ریشه در فقر و اعتیاد دارد.

ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803421

برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار، نهادهای مربوطه باید با همدلی و همکاری اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، یکی از پدیده هایی که هر روز ممکن است با آن مواجه شویم، تکدی گری در خیابان است. مشکل زمانی بیشتر نمایان می شود که زن جوانی با کودکی در آغوش، پیرزنی و پیرمردی خمیده و ناراضی، جوان معتادی که از خیابان افتاده و فقط با نگاه کردن، کمک طلب می کند.

در سال‌های اخیر تورم بالا و تورم غیرموجه مواد غذایی، پوشاک و مسکن باعث افزایش تعداد متکدیان در شهر شده است. زن میانسالی که روی سکویی نزدیک داروخانه ای در خرم آباد نشسته، تنها یکی از صدها متکدی خرم آباد است که پس از دریافت مبلغ ناچیزی، دهان باز می کنند.

a3aca582 0e98 4d3d 90ed 642e897c0eb2 خبر خاکستری

گدایی سخت است اما چاره ای نداریم

این گدای هرم آبادی به سفیرافلاک گفت: شوهرم چند سال پیش معتاد شد که من را با سه کودک نیمه‌سال ترک کرده بود که یکی از آنها فلج بود. باید ماهی 180 هزار تن برای پوشک دخترم بپردازم. من فقط 300 هزار تن از بهزیستی دریافت می کنم و این مبلغ ماهیانه از بهزیستی کفاف هزینه های ما را نمی دهد.

وی افزود: همه چیز گران شده و با این افزایش ها نمی توانم نیازهای فرزندانم را تامین کنم. گدایی سخت است اما برای ما محال است.

هزینه های بالای اجاره

خانم محمدی یکی دیگر از متکدیانی است که به خبرنگار سفیرافلاک گفت: مشمول کمک اجتماعی نیستم و 500 هزار تن از کمیته امداد دریافت می کنم و متأسفانه با یک فرزند بیمار و شوهر نابینا مجبور به تکدی گری هستم.

وی افزود: با این هزینه های بالای اجاره خانه امکان تهیه آن وجود ندارد و کار زیادی در این زمینه ندارم.

25208509 4286 4567 8d3e 49d30bc6a876 خبر خاکستری

متکدیان سازماندهی شده اند

کیانوش بیرانوند در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: متکدیان از طریق شهرداری جمع آوری و ساماندهی می شوند که طبق تحقیقات بسیاری از آنها مهاجرانی هستند که در حاشیه شهر زندگی می کنند.

وی با اشاره به شناسایی 280 کودک کار افزود: در پی اجرای طرح جمع آوری و نگهداری متکدیان و کودکان کار در مراکز حمایتی متاسفانه در حال بازگشت هستند و درآمد مشوق اصلی آنها برای بازگشت به تکدی گری است.

رئیس سازمان بهزیستی خرم آباد گفت: بهزیستی در نهایت حقوق بازنشستگی 300 تا 350 را پرداخت می کند که در مقایسه با پولی که یک کودک کار یا یک متکدی در روز دریافت می کند بسیار ناچیز است.

77422246 d5e3 4321 bd3c 56295e8b82a0 خبر خاکستری

گردهمایی کودکان کار

حمید علیرضایی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: جمع آوری کودکان کار، معتادان متجاهر و متکدیان به عهده شهرداری و نیروی انتظامی است که اکیپ هایی به صورت شبانه روزی برای آنها وجود دارد و 6 نیرو در شهرداری داریم که با نیروی انتظامی آنها را جمع آوری می کنند. مشارکت.”

وی افزود: در این راستا ستاد ترک اعتیاد از دادستانی مجوز گرفت تا 30 معتاد متجاهر را در سطح شهرستان جمع آوری کرده و ظرف 10 روز به مرکز اجتماعی یا کمپ ماده 16 تحویل دهد که ما هم انجام دادیم.

معاون خدمات شهری شهرداری خرم آباد با اشاره به تاثیرگذاری ویروس کرونا در پذیرش متکدیان گفت: یک مرکز تجمع زنان متکدی در حوالی بیمارستان تامین اجتماعی هرم آباد و دو مرکز در خیابان انقلاب وجود دارد که محل نگهداری متکدیان است. گداها را برای مدتی رها کنید.

وی بیان کرد: نوع فعالیت کودکان کار نوعی تکدی گری است; بعد از اینکه بچه ها را تحویل گرفتیم آنها را به اداره اجتماعی تحویل می دهیم و معاونت اجتماعی آنها را تحویل پلیس می دهد و بعد از نامزدی خانواده ها آزاد می شوند.

علیرضایی گفت: برای جمع آوری، حفظ، نگهداری و ساماندهی متکدیان باید همه دستگاه ها به عنوان کمیته حمایتی با هم همکاری کنند زیرا به عنوان مثال بهزیستی با کمبود اعتبار یا فضای ذخیره سازی مواجه است و گاهی اوقات که ثروت متکدیان را نمی پذیرد. باید آنها را به شهر تحویل دهد.

معاون شهردار خرم آباد گفت: اگر متکدیان سر چهارراه ها بمانند، ماموران ما آنها را پراکنده می کنند، البته گاهی اوقات متکدیان در مکان هایی مانند مطب، داروخانه و بیمارستان ها حضور دارند که قرار است دانشگاه علوم پزشکی وارد آنها شود.

f0eade6b ed94 4eaa b147 bd6fe3e67de0 خبر خاکستری

متکدیان از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه

جلال شیخ پور در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: شهرداری وظیفه جمع آوری و رسیدگی به متکدیان را بر عهده دارد و کمیته حمایت از افراد واجد شرایط با اولویت حمایت می کند.

وی افزود: چندین بار زنانی را دیده ام که در سرما و کوچه و خیابان پیش فرزندانشان مانده اند و به آنها گفته ام به کمیته امداد مراجعه کنند اما متاسفانه نیامده اند.

مدیرکل کمیته امداد لرستان بابیان اینکه متکدیان ضعیف و آسیب پذیر هستند گفت: افراد واجد شرایط از جمله بی خانمان ها شناسایی و صلاحیت آنها را بررسی می کنیم. در این راستا باید ستادی از اعضای کمیته امداد تشکیل شود و در این زمینه آمادگی کامل داریم.

وی افزود: ضوابط این کمیته در این زمینه شامل زنان بی سرپرستی است که سرپرستان آنها فوت، از کارافتاده یا مطلقه هستند و همچنین مردان نیازمند دارای معلولیت.

3d778118 ccb0 4460 b635 20ff7a60f3d6 خبر خاکستری

به گفته سفیر، نهادهای مختلفی در جمع آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار نقش دارند که از آن جمله می توان به شهرداری، معاونت اجتماعی، کمیته امداد، اورژانس اجتماعی، پلیس اشاره کرد. لذا همکاری همه جانبه، همدلی، حمایت و همدلی با تمامی نهادهای ذیربط برای رفع مشکلات صددرصدی متکدیان و حذف واژه متکدیان از چهره شهرستان و استان حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید