گرانی و کمبود دارو برای فقرا

شروع قیمت داروها از سال جدید تولیدکنندگان قیمت ها را افزایش داده اند و دولت هیچ قصد و اعتباری برای یارانه دادن به این بخش ندارد. افزایش قیمت داروها در سال 1402 چیز عجیب و غیرقابل پیش بینی نبود. در زمستان سال قبل، کارشناسان دارو و درمان و فعالان مدنی زنگ خطر «کمبود و گرانی دارو در سال 1402» را به صدا درآوردند. و البته از یارانه 64 هزار میلیارد تومانی طرح دروار در قانون بودجه 1402 مشخص شد که حتی در صورت توزیع کامل این یارانه، مشکلات دارویی کشور با وزن و بار بیشتری ادامه خواهد داشت، هر دو دارو ادامه خواهند داشت. گران می شود و در نتیجه «پرداخت از جیب مردم» افزایش می یابد.

گرانی مواد اولیه دارویی، تجهیزات گران قیمت تولید، افزایش هزینه های تولید و به طور جداگانه افزایش مصرف سرانه دارو، گفتمان هایی است که تولیدکنندگان دارو در دفاع از افزایش هزینه ها مطرح می کنند. حالا کار به جایی رسیده که نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت هشدار می دهند که با «یارانه ناچیز قانون بودجه» و با این «تنظیم بازار دارو»، اعتبار دولتی برای داروها (همان) 64 هزار میلیارد تومان ) ششم دیگر تمام می شود یک ماه برای یک سال کفایت می کند و در نتیجه بیمه و بیمه شده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

حسینعلی شهریاری (رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) روز چهارشنبه سوم فروردین هشدار داد در صورت تداوم شرایط فعلی و عدم پرداخت یارانه به شرکت های دارویی، با تورم 40 تا 50 درصدی دارو و کمبود برخی داروها مواجه خواهیم شد.

سید مرتضی خاتمی (نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس) روز بیست و هفتم فروردین با علم به کمبود دارو در سال جدید گفت: با توجه به میزان اعتبارات پیش بینی شده برای دارو و تجهیزات پزشکی سال گذشته و امسال قطعا کمبود وجود خواهد داشت. امسال با این مشکل مواجه خواهیم بود و با وجود اینکه این موضوع را به رئیس جمهور و در کمیسیون تلفیق و در صحن علنی مجلس به نماینده دولت و سازمان برنامه و بودجه متذکر شدیم، اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

در قانون بودجه فقط 64 هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو پیش بینی شده است که به گفته همه کارشناسان این رقم باید حداقل دو برابر شود. 120 هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از گسترش بحران مواد مخدر؛ اما فراتر از آن، تورم سهم صنعت داروسازی است که محصولات تولیدی را به کالاهای لوکس و خارج از دسترس اکثریت مردم تبدیل می‌کند. حتی امروزه در مناطق فقیرنشین مانند سیستان و بلوچستان، بسیاری از داروها کمیاب یا کمیاب هستند.

یکی از پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان های زاهدان در این رابطه می گوید: سال گذشته با کمبود داروهایی مانند سرم یا انسولین در زاهدان مواجه بودیم. حتی در روزهای زمستان در زاهدان اسپری تنفسی یافت نمی شد. همچنین به دلیل گرد و غبار و شرایط آب و هوایی، بسیاری از افراد از جمله کودکان کوچک به اسپری تنفسی نیاز داشتند. پارسال شرایط ما اینگونه بود، امسال که از اول سال نسبت به کمبود و گرانی دارو هشدار می دهند، به چه وضعیتی می رسیم؟

کلید گرانی داروها، نگرانی‌ها را هم از بعد طبقاتی و هم ابعاد جغرافیایی محرومیت بیشتر نمایان می‌کند. افزایش قیمت دارو به این معناست که طبقات پایین جامعه از عرضه خود محروم خواهند شد و البته گرانی و کمبود دارو معنای دیگری نیز دارد: مردم ساکن در مناطق فقیرنشین کمبود شدیدتری را تجربه خواهند کرد. در این شرایط کار زیادی برای بیمه ها وجود ندارد!

علیرضا حیدری (کارشناس مراقبت های اجتماعی و بیمه های اجتماعی) با تاکید بر اینکه گرانی دارو بحران بیمه گذاران را عمیق می کند و قطعا پرداخت از جیب بیمه شدگان را افزایش می دهد. وی به ایلنا می گوید: سازمان بیمه اجتماعی به عنوان سازمان فوق بیمه کشور بودجه ای برای ارائه خدمات درمانی در نظر گرفته است. اگر قیمت دارو افزایش یابد، وجوه دولتی (یارانه به دلیل تفاوت نرخ ارز) یا ارز ارزان 4200 تومانی برای سازمان تامین نشود، با بحران کاهش خدمات درمانی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه می دهد: اگر دولت مابه التفاوت قیمت دارو را از طریق منابع دروار و یا غیر آن به بیمه گذاران پرداخت کند، ممکن است سطح خدمات ثابت بماند، اما اگر به هر دلیلی این تفاوت ارائه نشود، کیفیت و کمیت خدمات افزایش می یابد. قطعا کاهش می یابد؛ سازمان‌های بیمه‌گر پول خلق نمی‌کنند، درآمد آنها از حق بیمه ثابت و محدود است و افزایش قیمت را جبران نمی‌کند.

حیدری به عنوان نمونه به افزایش هزینه پروتز در سال‌های اخیر اشاره می‌کند که به دلیل عدم امکان خرید پروتز توسط سازمان، بسیاری از عمل‌ها در مراکز تامین اجتماعی لغو شده است. وی می افزاید: در درمان غیرجراحی، اگر سازمان نتواند دارو را با هزینه بالا تهیه کند، در مراکز خصوصی نسخه ای را به بیمار می دهند تا به بیرون رفته و با هزینه رایگان دارو بخرد. بنابراین در هر صورت با افزایش نرخ ها کیفیت و کمیت خدمات کاهش می یابد و در نتیجه قطعا پرداخت از جیب بیمه شده افزایش می یابد.

این کارشناس مراقبت های اجتماعی با بیان اینکه تا قبل از شروع سال می توان بحران درمان را به عنوان یکی از بزرگترین معضلات سال 1402 پیش بینی کرد، گفت: در سال 1402 می توان بحران درمان را پیش بینی کرد. وی می افزاید: عدد تبصره 14 قانون بودجه برای مابه التفاوت هزینه درمان 64 هزار میلیارد تومان است. تعداد واقعی مورد نیاز باید حداقل دو برابر آن باشد و در حالی که توزیع این 64 هزار میلیارد تومان تضمینی نیست، احتمال می رود که نتوانند به همین میزان نیز توزیع کنند.

فشار هزینه های دارویی بر دوش کارگران رنج دیده و مستمری بگیران و گروه های نیازمند کشور سنگینی می کند. علائم مثبت نیست، تولیدکنندگان دارو قیمت محصولات را افزایش داده اند، کارشناسان نسبت به کمبود و گرانی داروها هشدار می دهند و بازار انگیزه های نگران کننده ای را ارسال می کند.

در شرایط کنونی، حتی اگر اصل 29 قانون اساسی و لزوم درمان رایگان همه را فراموش کنیم، درمان به روش اواسط دهه 90 که مردم توان پرداخت هزینه ها را داشتند و نمی ماندند، یک آرزو است. ; امروز یک بسته مسکن ساده که قبلا هزار تومان یا کمتر قیمت داشت، بیش از بیست سی هزار تومان قیمت دارد!

دیدگاهتان را بنویسید