لزوم مداخله جدی وزارت بهداشت برای رفع موانع تامین دارو/ وعده مسئولان برای حل بزودی مشکل کمبود دارو


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909389

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه مشکل اصلی کمبود دارو و سرگردانی بیماران است که باید حل شود، گفت: لازم است وزارت بهداشت به عنوان متولی امر باشد. سازمان نظام سلامت باید به کار گروهی و مجموعه ای از عوامل جدی که راه را برای حل عرضه دارو و سلامت و رفع مشکلات مردم می بندد، توجه کند.

ملک فضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص کمبود دارو در کشور گفت: در چند ماه اخیر با مشکلاتی مواجه شده است. کمبود برخی داروها، آنتی بیوتیک ها و سرم در کشور با این واقعیت مواجه هستیم که بارها از سوی کمیسیون بهداشت و درمان و علیرغم دستور رئیس جمهور به مسئولان به نهادهای مربوطه تذکر داده شده است. وزارت بهداشت در خصوص رفع کمبود دارو، با وجود واردات دارو، همچنان با کمبود برخی از داروهای مورد نیاز کودکان و آنتی بیوتیک های تزریقی مواجه هستیم. پزشکی نیاز حیاتی و اساسی جامعه است و با مقوله های دیگر متفاوت است و باید جایگاه ویژه ای به آن داد.

فضلی همچنین گفت: با پیگیری های انجام شده محموله ای از هند وارد کشور شد که پس از تایید سازمان غذا و دارو توزیع این داروها آغاز می شود اما مراحل توزیع آن چند روز طول می کشد. در واقع، مقامات FDA به زودی قول دادند مشکل آنتی بیوتیک در داخل کشور تعمیر خواهد شد.

فاضلی با تاکید بر اینکه تجمع مردم، گروه ها و نهادهای دست اندرکار تهیه و توزیع مواد مخدر در سیستم سلامت نقش آفرینان باید هماهنگی لازم را داشته باشند، گفت: ناهماهنگی های برخی مسئولان دود این کار را به چشم بیماران می رساند که مهم ترین دلیل آن بی نتیجه بودن نظارت است.

وی تصریح کرد: شایعات حاکی از آن است که مواد اولیه دارویی به ارزش 600 میلیون دلار در انتظار ترخیص از گمرک است. متأسفانه برخی از مواد اولیه و داروها منقضی می شود و باید در آینده آنها را از بین ببریم و این خود یک فاجعه است.» در حوزه دارو باید دلایل کمبود دارو در کشور بررسی شود.

معاون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه مشکل اصلی است کمبود دارو و بیماران سرگردان که باید حل شود، گفت: در این زمینه مطالبه جدی دارد وزارت بهداشت او به عنوان متولی نظام سلامت باید به کار گروهی توجه کند و مجموعه عوامل جدی مانع عرضه دارو و بهداشت و درمان را حذف کند و به دغدغه های مردم توجه کند.


تذکر جدی کمیسیون 90 به وزیر بهداشت برای حل مشکل کمبود دارو


علی هزاریان، سخنگوی کمیسیون نود مجلس: وی اواخر هفته گذشته با اشاره به کمبود برخی فرآورده های دارویی به ویژه آنتی بیوتیک در کشور گفت: مدیریت ضعیف و مسلم است که اعضای کمیسیون از اقدام به این موضوع خودداری خواهند کرد. بنابراین با توجه به شرایط ارزی کشور و نیاز روز که پیش بینی این شرایط بر عهده چه سازمانی است و چه گروه هایی برای عرضه دارو اقدام کرده اند، نیاز به بررسی بیشتر دارد و در این جلسه به وزیر بهداشت تذکر داده شد. اعضای کمیته که لازم است هر چه سریعتر این موضوع حل شود.


بیشتر بخوانید:

مجلس بر مشکل کمبود دارو نظارت می کند

مشکل کمبود دارو از هفته آینده حل می شود/ کار قاطع با متقلبان

کمبود دارو در روزهای آینده به حداقل می رسد

دیدگاهتان را بنویسید