«کمبود و گرانی دارو» پشت دیوار با حواشی بالا

224656 139 خبر خاکستری

روز جدید به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، وزارت بهداشت هنگام تزریق قطره‌ای دارو به داروخانه‌های دولتی و منتخب می‌گوید کمبود دارو برطرف شده است در حالی که مردم برای یافتن داروی مورد نیاز خود سردرگم هستند. به دنبال این داروخانه

دارو یکی از ارکان سلامت و درمان در هر کشوری است و در واقع هرگونه تغییر در دسترسی بیماران و تغییر قیمت می تواند عواقب جبران ناپذیری برای جامعه و نظام سلامت داشته باشد. طی یک سال گذشته مشکل کمبود دارو، کمبود و هزینه های بالا کاملاً آشکار شده و تأثیرات زیادی بر بیماران به ویژه بیماران خاص گذاشته است. در واقع، به گفته برخی داروسازان، کمبود دارو در 10-15 سال گذشته بی سابقه بوده است. تشکیل صف های طولانی در مقابل برخی داروخانه ها و اظهارات داروسازان موید این موضوع بود.

از سوی دیگر، هر از گاهی، انجمن های مرتبط با بیماران خاص یا نادر، کمبود دارو را در بیماران خود گزارش می دهند. کمبود داروهای تاج و گاهی آنتی بیوتیک ها و سرم های قند نمکی نیز در هر پیک تاج به اوج خود می رسید و از سوی دیگر قیمت داروها حتی داروهای معمولی و معمولی افزایش چشمگیری داشت.

بازار دارویی کشور از سال 1401 آغاز شد، در حالی که کمبود دارو و گرانی همچنان محسوس است. همچنین حذف ارز از 4200 تومان نگرانی هایی را در این زمینه ایجاد می کند اما این موضوع هر بار از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده است.

اظهارات ضد و نقیض مدیران وزارت بهداشت درباره قیمت داروها

در یک نمونه، بهرام دارابی، رئیس سازمان غذا و دارو، از افزایش 6 برابری قیمت داروهای وارداتی و 30 تا 100 درصدی داروهای تولید داخل در فروردین ماه خبر داد که در همان روز توسط محمد هاشمی، رئیس سازمان غذا و دارو تکذیب شد. مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت.

همچنین معاون بیمه و خدمات درمانی سازمان بیمه سلامت مهدی رضایی از افزایش 40 درصدی قیمت 560 محصول در سال گذشته خبر داد. به گفته وی، در ابتدای سال بیمه ها تنها موظف به افزایش 15 درصدی قیمت دارو بودند، اما متأسفانه هیچ وامی برای پوشش این افزایش بیش از 15 درصدی وجود نداشت.

اما این موارد از سوی وزارت بهداشت به دولت قبل نسبت داده شد و هاشمی در پایان در این خصوص گفت: تاکید می کنیم که خبر غیرواقعی افزایش 6 برابری دارو صحت ندارد و تکرار این موارد تنها می تواند. آگاهی عمومی را به هم می زند

این اظهارات زمانی مطرح می شود که نمایندگان مجلس از عدم اقدام وزارت بهداشت در قبال قیمت دارو انتقاد می کنند. صدیف بدری در این خصوص گفت: دهک های پایین جامعه، بازنشستگان و سالمندان بسیار بیشتر از سایر اقشار در معرض این بیماری هستند و بیشترین آسیب را از نابسامانی بازار دارو می بینند. آیا می‌دانستید که بسیاری از بیماران محروم در مواجهه با این هزینه از مصرف دارو خودداری می‌کنند؟

اما رئیس سازمان غذا و دارو در آخرین نشست خبری خود هرگونه افزایش قیمت داروها را تکذیب کرد و گفت: افزایش قیمت برخی داروها را نمی توان برای کل بازار دارویی خلاصه کرد چرا که ممکن است این افزایش قیمت باشد. 5 درصد از بازار دارویی کشور باشد. هاشمی پیش از وی این خبر گرانی دارو را اغراق آمیز برخی رسانه ها دانست. از سوی دیگر، بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت پس از دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، با اشاره به تصمیم دولت و مجلس مبنی بر عدم تغییر قیمت داروها، گفت: دارو در ماه‌های اخیر کمترین افزایش قیمت را داشته است و نمودارها این را نشان می‌دهد.

وی در جای دیگر گفت: گرانی دارو در کشور مشکلی ندارد و با توجه به تامین ارز برای مواد اولیه و دارو، تولید داروهای داخلی افزایش خواهد یافت. داروهای اساسی مشکلی ندارد و ممکن است مکمل های خارجی که شباهت های داخلی دارند مشکل داشته باشد، اما داروهای تولید داخل که نیازی به واردات مشابه خارجی ندارند، مشکلی ندارد.

اما محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اظهارات مسئولان وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت مدعی است قیمت داروها افزایش نیافته است. حقیقت این است که داروها گران شده و این گوهر و تورم با پوست و گوشت احساس می شود. رئیس سازمان غذا و دارو تاکید می کند که داروها گران نشده است اما چرا مردم به گرانی دارو معترض هستند؟

سخنگوی دولت نیز به کمک وزارت بهداشت آمد

مسئولان وزارت بهداشت نه تنها افزایش قیمت دارو را تکذیب کردند، بلکه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز به کمک آمد و گفت: کمیسیون باید مجوز افزایش قیمت دارو را صادر کند که کمیسیون این مجوز را نداد. .

اما محمد محبر در نامه ای به بهرام عین اللهی، وضعیت دارویی کشور را بد و نگران کننده توصیف کرد و از وزارت بهداشت خواست که به این موضوع رسیدگی کند تا شخص دوم دولت عملا موضوع گرانی دارو را تایید کند.

کمبود دارو و سایر ادعاهای متناقض

این تنها موضوع قیمت دارو نیست که وزارت بهداشت را جنجالی کرده است. در ماه های اخیر برخی از داروها به ویژه داروهای بیماران خاص کمیاب یا کمیاب شده است. به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، این امر همچنان ادامه دارد.

اما وزارت بهداشت این موضوع و همچنین افزایش قیمت دارو را تکذیب می کند. بهرام عین اللهی در حاشیه سفر هفته گذشته خود به قزوین گفت: 3 میلیارد دلار برای دارو اختصاص یافته است و امسال کمبود دارو نداریم. اظهارات عین اللهی پس از آن مطرح شد که بهادری جهرمی سخنگوی دولت از کمک یک میلیارد دلاری ارز دارویی به وزارت بهداشت خبر داد.

نگاهی به شبکه های مجازی مانند توئیتر و گشت داروخانه ها و بازارهای غیررسمی (سیاه) نیز نشان می دهد که مشکل کمبود دارو بسیار جدی تر از آن چیزی است که مسئولان وزارت بهداشت می گویند، به طوری که حتی همایون سامح نجف آبادی به ایلنا گفت: برخی داروها بسیار نادر.» این اتفاق افتاد که مردم مجبور شدند برای دریافت نسخه معمولی به چندین داروخانه مراجعه کنند.

از سوی دیگر مسعود پزشکیان، یکی دیگر از نمایندگان مجلس پیش بینی می کند که گرانی و کمبود دارو ادامه داشته باشد.

ریشه مواضع وزارت بهداشت کجاست؟

با توجه به مواضع وزارت بهداشت باید از خود بپرسیم که چرا وزارت بهداشت اصرار دارد که کمبود دارو نداشته باشد یا قیمت آن را افزایش دهد و این اختلاف نظر از کجا می آید؟

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با تایید کمبود دارو، گفت: فکر نمی کنیم در کشور کمبود دارو وجود داشته باشد در حالی که داروی مورد نیاز در همه داروخانه ها موجود است. و در اختیار بیماران قرار گیرد.»

وی در خصوص موضع وزارت بهداشت در خصوص کمبود دارو گفت: وزارت بهداشت هنگام تزریق قطره ای دارو در داروخانه های منتخب دولتی می گوید کمبود دارو در حالی برطرف می شود که مردم داروی مورد نیاز خود را پیدا کنند. آنها گیج هستند و از داروخانه ای به آن داروخانه نگاه می کنند.

فاطمی با تاکید بر تفاوت داروسازان و وزارت بهداشت در مورد داروهای کمیاب و کمیاب، گفت: اگر داروی کمیاب وجود نداشته باشد، وزارت بهداشت می گوید کمبود آن برطرف می شود، در حالی که اگر دارویی باشد اینطور نیست. . یافتن آن در داروخانه معمول است یا زمانی که به اندازه کافی در دسترس نیست، زمانی که داروخانه آن را سفارش می دهد، دارو با کمبود مواجه است.

کمبود دارو برای بیماران خاص

وی یادآور شد: اکنون وضعیت کمی متفاوت از 4-6 ماه پیش است. در آن زمان، با قطره تاج، داروهای مورد استفاده برای تاج و آنفولانزا تقریبا نادر بود. اکنون این داروها وضعیت بهتری دارند، اما اکنون به صورت صحرایی در دسترس هستند.

دیدگاهتان را بنویسید