گران بودن برای کاربر؛ ضرر تولیدکننده/ 7000 راس دام سبک زنجان منتظر تصمیم نهایی برای صادرات هستند


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891663

معاون سازمان بهبود فرآورده های دامی:

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گفت: استان زنجان بیش از 7 هزار راس دام مازاد در حوزه دام سبک دارد که در حال حاضر صادرات این تعداد دام از استان قطعی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی صادقی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه صادرات دام آزاد از روز گذشته در کشور اعلام شده است، گفت: استان زنجان بیش از 7 هزار راس دام مازاد در حوزه دام سبک دارد اما در حال حاضر صادرات این تعداد دام از استان انجام نشده است. تصمیم گرفت زیرا برای کشتار و صادرات دام مازاد از طریق شرکت پشتیبان برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: استان زنجان یکی از استان هایی است که در زمینه پرورش دام سبک موفقیت های خوبی کسب کرده است و نمونه بارز آن پرورش گوسفندان چند بره است که حتی به استان های دیگر نیز در این راه کمک می کند تا ژن چند بره را در بدن تلقین کنند. حیوانات سبک از استان های مختلف کشور نهادینه می شود و بازده تولید افزایش می یابد.

معاون بهبود دامپروری سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از نظر تامین گوشت سبک دام مشکلی ندارد و افزود: سالانه 15 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود که نیاز استان به گوشت قرمز را به طور کامل تامین می کند. اما در تولید گوشت سنگین از گاو کمبود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود مازاد دام در کشور، برنامه ریزی برای این امر انجام شده است، اما صادرات دام زنده باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده می شود، گفت: اما تولیدکننده همچنان ضرر می کند و همچنان در حال شکستن است. حتی تولید و فروش نرسیده است و قیمت در حال حاضر در دسترس کاربر نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حیوانات با قیمتی بسیار کمتر از قیمت تمام شده به دلالان و واسطه ها فروخته می شوند، گفت: این امر باعث شده تا گوشت قیمت پایینی داشته باشد و با همان افزایش قیمتی که در مورد نهاده ها اتفاق افتاد نمی توان قیمت را افزایش داد. تجربه کردن

صادقی با بیان اینکه مواد اولیه تامین می شود اما قیمت بخش کنسانتره افزایش یافته است، اظهار داشت: این افزایش قیمت باعث افزایش هزینه تولید تولید شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تا پایان سال 1400 جمعیت دامی استان یک میلیون و 213 هزار رأس در یک میلیون و 930 هزار واحد دامی بوده است، گفت: سالانه 249 هزار تن فرآورده های دامی در استان زنجان تولید می شود که این استان دو درصد سهم تولید را دارد. این محصولات در کشور

وی با بیان اینکه چندین واحد پرورش گوساله و گوسفند در شهرستان خدابنده در حال احداث است، تصریح کرد: با تکمیل این طرح ها میزان تولید گوشت قرمز بیش از حد فعلی در استان خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید