گرفتاری از مشکلات بیشمار زندگی مردم مرادآباد را با چالش مواجه کرده است


ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895849

گزارشی دردناک از مناطق حاشیه ای کلانشهر کرمانشاه؛

امروزه مناطق حاشیه ای در کلانشهرها با انواع معضلات اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند، مناطق حاشیه ای زیادی در شهر کرمانشاه وجود دارد که از بسیاری امکانات محروم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مرادآباد یکی از بخش های شهرستان کرمانشاه است که مدت ها روستا بود اما در سال 1398 به طرح تفصیلی شهر کرمانشاه پیوست و سپس به این بخش خدمات رسانی شد که در کنار کیهانشهر قرار گرفت. اما مشکلات محله حاشیه نشین همچنان پابرجاست. مرادآباد که بیش از 180 خانوار دارد بزرگ است.


جاده ها و جاده های ما آسفالت نیست

محمد کهریزی 60 ساله از اهالی محله مراد آباد در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: اینجا همه کوچه ها خاکی است، خیابان هم خاکی است، فقط قسمتی از ورودی مراد آباد آسفالت است و کار اخیرا انجام شده است، اما با ورود به منطقه کپر، کوچه های باقی مانده در وضعیت وحشتناکی قرار دارند.

این شهروند کرمانشاهی افزود: به محض اینکه از خانه خارج می شویم با باد همه لباس هایمان کثیف می شود، تمام محله و خانه ها پر از خاک است. از یک طرف باید نگران کرونا و بیمار باشم، از طرف دیگر نگران خاک باشم.

گفت: وضعیت فصل تابستان همین است، پاییز و زمستان بیایید اینجا، این خاک ها گل آلود است، ما تا پای خود در گل فرو می رویم، به خاطر خدا حرف ما را به گوش مسئولان برسانید تا کاری کنند. حداقل برخی از خیابان ها آسفالت شده اند. مقداری شن اضافه کنید تا از شر این گرد و غبار خلاص شوید.

کهریزی گفت: مسائل یکسان نیست. در مرادآباد حتی نانوایی هم وجود ندارد. برای خرید نان باید تا کیهانشهر برویم. واقعا چرا این محله نانوایی ندارد؟ گاهی اوقات در زمستان که باران شدید می بارد، آب و گل زیادی جمع می شود.» آنقدر بد است که به سختی برای خرید نان بیرون می رویم.

وی ادامه داد: وقتی با رانندگان یا آژانس ها تماس می گیریم حاضر نیستند به منطقه مراد آباد بیایند، می گویند جاده ها و کوچه ها کثیف است یا اگر بیایند بیشتر از قیمت مصوب می گیرند، می گویند کل ماشین. کثیف است و جاده شما نیز کثیف و پر از چاله است.


در مرادآباد مدرسه و مسجدی وجود ندارد

زهره اکبری یکی از دیگر شهروندان ساکن در منطقه مراد آباد در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: کل منطقه مراد آباد را نگاه کنید، حتی یک مدرسه هم نیست. در مراد آباد هم تعداد زیادی دانش آموز هستند، عموماً برای تحصیل حتی در این شرایط به شهرهای دور می روند.جاده ای که هر لحظه ممکن است مشکلی پیش بیاید.

وی خاطرنشان کرد: والدین به دلیل دوری از مدرسه فرزندان خود را همراهی کنند. اگر مدرسه ای در مرادآباد بود خانواده ها اینقدر نگران نبودند. البته در مرادآباد مسجدی نیست، اگر برای هر محله ای مسجد باشد، مجبوریم یا اگر فلانی بمیرد، در جایی که می خواهد بمیرد، مسجد نیست، باید برویم شهرهای دیگر.


ما فضای سبز نداریم، همه جا خاک است

مهناز حسنی یکی از دیگر شهروندان ساکن در منطقه مرادآباد در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: در حال حاضر تمامی مناطق شهر کرمانشاه حداقل دارای یک فضای سبز یا حداقل فضای بازی کودکان و یا پارک هستند اما در مرادآباد. منطقه واقعا فضای سبز نداریم، کل شهر خاکی است، جایی نیست که خانواده ها برای کلاس بیرون بروند و بچه ها بازی کنند.

وی ادامه داد: اگر فضای سبز ایجاد شود و درختکاری شود باعث زیبایی محله نیز می شود. مشکلات زیادی در منطقه مرادآباد وجود دارد. پیشخوان، دستگاه خودپرداز چیزی ندارد. البته مشکل فاضلاب هم داشتیم که حل شده و فقط دو خانه باقی مانده است.

حسنی گفت: مشکل آب لوله کشی هم داریم. مسئولان تاکنون چندین بار بازدید کرده اند و فرض بر این است که کل محله از آب لوله کشی بهره مند شود.


ارائه خدمات به محله های حاشیه نشین از اولویت های کارکنان است

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: چند بار به مراد آباد رفتیم و صحبت های اهالی را شنیدیم. زمین برای ساخت مدرسه تعیین شده بود اما اعتراضات زیادی به زمین وارد شد.» در نتیجه نتوانستیم مدرسه بسازیم.

وی گفت: در مورد ساخت و ساز مسجد مشکلی وجود ندارد اما مشکل اصلی وجود درگیری است که البته در این موارد خود مردم باید همکاری کنند و صاحبان املاک همدیگر را درک کنند تا بتوانیم بگیریم. یک قدم ما مشکل داریم

رشیدی گفت: قسمتی از ورودی مراد آباد بالای پل آسفالت شده است. انشاالله در آینده نزدیک میزان آسفالت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در مورد وسایل بازی کودکان، وسایل قابل خرید و نصب هستند، صحبت از فضای سبز نیز شده است و مردم مرادآباد باید مطمئن باشند که خدمات رسانی به مناطق حاشیه نشین برای مسئولان مهم است.


پروژه شبکه آب شرب مرادآباد به زودی آغاز می شود

رضا داودی مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه نیز اظهار کرد: شبکه فاضلاب منطقه مراد آباد تکمیل شده و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: روی خط لوله آب مراد آباد پیمانکار مشخص است و از ابتدای هفته آینده کار آغاز می شود.

داودی بیان کرد: شبکه فاضلاب و آبرسانی منطقه مراد آباد در مجموع 20 میلیارد تومان نیاز دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید