چرخه تولید و توزیع آرد و نان نیاز به نظارت دقیق دارد/ گرفتاری مردم از زود تعطیلی نانوایی ها!


ساعت: 14:46
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890112

در ماه‌های اخیر شاهد صف‌های طولانی نانوایی‌های سنتی در شهر رشت و برخی از نقاط استان گیلان بودیم، مشاهدات میدانی حاکی از تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی‌ها و رعایت نکردن ساعات کاری، صف‌های طولانی، تعطیلی روزهای جمعه و در برخی موارد فروش است. این آرد است در حالی که زمان کار نانوایی ها بر اساس تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین می شود و باید بر اساس آن پخت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هشتم در قرن جدید، علاوه بر همه چالش هایی که دولت ها با آن مواجه هستند، امنیت غذایی نیز به آن اضافه می شود، بنابراین دولت ها با برنامه ریزی جدی و منطقی سعی می کنند ضمن تثبیت امنیت غذایی، از پیامدهای احتمالی آن جلوگیری کنند. در میان نان به عنوان نیروی مسلط مردم ایران و گندم به عنوان یک کالای استراتژیک در سیاست، دولت جمهوری اسلامی ایران نقش اساسی ایفا می کند تا جایی که سعی در مدیریت چرخه تولید و توزیع در این صنعت داشته است. با توزیع یارانه های کلان

طبق آمارهای موجود ایرانیان حدود 2.5 برابر بیشتر از جهان گندم مصرف می کنند که با وجود شرایط کنونی جهان، تحت تأثیر جنگ روسیه و اوکراین به عنوان بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده گندم در جهان و فلج شدن تحریم های غرب، نیاز به مدیریت احساس شد. به همین دلیل دولت سیزدهم با درک شرایط کنونی کشور و جهان و با بهره گیری از خرد جمعی تلاش کرد تا با به روز رسانی سامانه توزیع آرد و فروش نان، این مقوله حساس و کلیدی را مدیریت کند. اگرچه هنوز برای سنجش میزان موفقیت یا شکست این طرح زود است، اما کارشناسان امیدوارند این روش بتواند به اقتصاد جامعه و امنیت غذایی جمهوری اسلامی کمک کند.

در ماه‌های اخیر شاهد صف‌های طولانی نانوایی‌های سنتی در شهر رشت و برخی از نقاط استان گیلان بوده‌ایم، مشاهدات میدانی حاکی از تعطیلی زودهنگام برخی نانوایی‌ها و رعایت نکردن ساعت کاری، صف‌های طولانی، تعطیلی روزهای جمعه و در برخی موارد فروش است. آرد با وجود اینکه ساعت کار نانوایی ها بر اساس تعداد سهمیه، نوع نان و الگوی مصرف در مناطق شهری و روستایی تعیین می شود و باید بر اساس آن پخت کنند.

حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس قاضی گیلان خواستار بررسی مشکلات آرد و نان برای ارائه راهکار اساسی از سوی جهاد کشاورزی شد.

وی که در نشست فصلی رؤسای کل دادگستری گیلان سخنرانی می کرد، ادامه داد: اولین اقدام برای کاهش التهاب در حوزه نان این است که در هر منطقه افرادی شناسایی شوند تا بر کار نانوایی ها نظارت شود.

خلیلی وضعیت آرد و نان را ضروری دانست و بر جلوگیری از استفاده از نان به عنوان خوراک دام و پرندگان تاکید کرد.


خبر خاکستری

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز افزود: افزایش قیمت مواد اولیه دامی در کشور باعث شده بسیاری از کشاورزان از نان پخته شده به عنوان خوراک طیور و دام استفاده کنند که یکی از دلایل کمبود نان است. در استان و صف های طولانی در نانوایی این است که در 4 ماهه نخست امسال 10 میلیون گردشگر وارد استان شده اند اما سهمیه ای برای این افراد به استان اختصاص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نانوایی های فله ای نیز در تامین نان یاور نانوایی ها بودند، گفت: در حال حاضر گرانی نان فله این فرصت را از مردم گرفته است.

نانوایی هایی که به زودی تعطیل می شوند!

یک نانوای سنتی دلیل شلوغی صف نانوایی را ارزانی نان و سهمیه اندک آرد عنوان کرد و در 17 آذرماه به خبرنگار گفت: موظفیم طبق سهمیه روزانه بپزیم، چیزی تخصیص نمی یابد. به نانوایان به جز آرد استثنایی .

این نانوا بابیان اینکه در نانوایی که آرد برای پخت نداشته باشد مشکلی ندارد، گفت: تا آخرین گرم آرد پخته و به مشتری می دهیم. وقتی آرد نباشد، نانوا کاری ندارد که بماند یا از نانوایی خارج شود.

وی بابیان اینکه برای حل مشکل سهمیه آرد بیشتر به اداره غلات مراجعه کردیم، گفتند به جهاد برویم، تاکید کرد: وقتی جهاد به ما مراجعه کردند گفتند به استانداری برویم، ما هم رفتیم اما اقدامی نشد. گرفته شده است.


e660717a 4c19 4445 8cd8 a5235794c514 خبر خاکستری

مسعود اسدی پرور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت نیز در خصوص ابلاغیه رئیس قاضی گیلان در روند نظارت بهتر بر نانوایی ها و ارائه راهکار اساسی اظهار داشت: برنامه ای با عنوان نظارت بر توزیع بازرسی آرد. نامه نان به کلیه واحدهای ذیربط کارگروه آرد نان ارائه شد که اجرای آن را برعهده گرفتند.

وی در ادامه کارآیی نانوایان در رعایت مقررات زمان کاری، حساسیت به رعایت اصول بهداشتی، حفظ کیفیت مطلوب نان و دقت در توزین و توزیع را از جمله مواردی دانست که در انتخاب واحدهای مطمئن باید مورد توجه قرار گیرد. ، 1100 نانوایی در شهر رشت وجود دارد. 10 تا 15 درصد از این نانوایی ها به دلیل رعایت بهداشت و عدم تخلف نانوایان قابل اعتماد محسوب می شوند و برای تشویق نانوایان مطمئن سهمیه آرد فوق العاده ای در نظر گرفته ایم که به برخی از آنها اختصاص می یابد.

به گزارش اسدی پروور، از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع 558 مورد بازرسی توسط 1376 واحد حبازی در شهرستان های رشت و همام متخلف و به نانوایی مجاور محول شده است.

وی همچنین افزود: کلیه نانوایی ها موظفند ساعات کاری و تعطیلی و روزهای تعطیل خود را روی پرده بنویسند و بر روی درب نانوایی ها نصب کنند.

مدیر جهاد کشاورزی رشت با بیان اینکه تاکنون 70 درصد کارتخوان ها به نانوایی های سطح شهر تحویل شده و 30 درصد باقی مانده نیز در حال انجام است، اظهار کرد: علت عدم تحویل کارت. خوانندگان برخی از نانوایی ها خطای سامانه شاپرک بوده که ناشی از نقض اطلاعات شخصی متقاضی از قبیل نداشتن شماره تلفن همراه، تغییر شناسنامه، کد پستی، کد رهگیری مالیاتی و… و همچنین عدم تطابق بین نوع پخت و پز و مجوز فعالیت.

سهمیه واحدهای نان حجیم 4 درصد از کل آرد نانوایی های کشور است


3942957b 4a4e 4157 985e ea742901c1e8 خبر خاکستری

رئیس اتحادیه اغذیه فروشی ها در خصوص تصمیم گیری برای حل مشکلات تجارت اغذیه فروشی ها گفت: افزایش قیمت آرد باید برای کل نانوایی کشور به طور همزمان انجام شود. سهمیه واحدهای نان حجیم 4 درصد آرد کل کشور بود. با این 4 درصد چقدر در ایالت صرفه جویی می شود؟ اما همین درصد اندک به اتحادیه های ما آسیب می زند. دولت در نظر داشته باشد که با افزایش قیمت نان های حجیم، مردم به سمت نان های ارزان تر و نان های سنتی روی می آورند. در این شرایط مردم باید انتخاب کنند. با توجه به سهمیه ای که این نانوایی ها دارند، در نانوایی محدودیت وجود دارد و مردم اذیت می شوند. دولت با این طرح عملاً در مقابل نانوایی ها صف های طولانی ایجاد می کند. قسمت نان های حجیم یا نان های فانتزی در صف شکست چون بخشی از سبد خرید مردم را پر کرده بود. اگرچه برخلاف تمام دنیا، هنوز دیدگاه‌های نادری در جامعه وجود دارد که نان حجیم را نان سفره ایرانی نمی‌دانند، اما این واحدها بازوی پشتیبان نان سنتی در کشور بوده‌اند. واحدهای ما نانی تولید می کنند که از نظر اقتصادی بیشتر از هر نوع نان دیگری برای اقشار متوسط ​​و پایین جامعه مفید است.

اما در کنار نانوایی های سنتی، نانوایی های صنعتی نیز در بحبوحه این اصلاح روند توزیع آرد و فروش نان عواقبی را برای مردم به دنبال داشت، به طوری که با افزایش قیمت ماکارونی و نان صنعتی (فانتزی) باعث ضرر و زیان این تولیدات شدند. به گفته یکی از صاحبان این مراکز در رشت که 30 سال است نان حجیم می پزد، 17 آذرماه به خبرنگار گفت: میزان تولید نان حجیم و نیمه حجیم به یک سوم کاهش یافته است.

وی افزود: با افزایش قیمت نان لذیذ قدرت خرید مردم کاهش یافته است به طوری که افرادی بودند که روزانه از ما نان می خریدند و اکنون که قیمت آن سه برابر شده است مجبور به خرید نان سنتی شده اند. . نان و شاید یکی از دلایل شلوغی صف های جلوی نانوایی های سنتی منطقه همین باشد.شهری بودن اما نان فانتزی کم کم از سفره خانواده ها دور می شود.

مدیر باسابقه نان رشت خواستار آن شد که در این شرایط دولت برنامه های تشویقی برای پوشش بیمه کارگران انجام دهد و همچنین با توجه به اینکه مواد اولیه پخت انواع نان و شیرینی افزایش یافته است. حداقل بازگرداندن قیمت آرد به حالت قبل

اما آنچه مشخص است، اگرچه همه بر نظارت دقیق تاکید دارند، هرچند رئیس جهاد کشاورزی میزان مصرف روزانه آرد در استان را ۲۴ تن اعلام کرد، در حالی که ۲۵ تن در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد چرخه نظارتی عمده است. مشکل چرا که با اختصاص یک تن مازاد برای مصرف مردم گیلان قطعا کمبود احساس می شود و قطعا در چرخه این محصول استراتژیک مشکل ایجاد می کند.

انتهای پیام/
مریم عطار

دیدگاهتان را بنویسید