نانوایی ها آرد می فروشند و مشتریان سرگردان / گلایه مردم از تعطیلی زودهنگام نانوایی ها افزایش می یابد

اختلاف بالای قیمت آرد یارانه ای و آزاد باعث شده است که برخی نانوایان آرد یارانه ای را با قیمتی چند برابر قیمتی که در سایر واحدهای تجاری دریافت می کردند به فروش برسانند.

اصلاح قیمت آرد و لغو یارانه این محصول استراتژیک تغییری در قیمت، یارانه و سهمیه آرد نان ایجاد نکرد، اما ظاهرا فاصله زیاد قیمت آرد دولتی با آرد آزاد باعث شده تا برخی نانوایی ها سهمیه آرد خود را بفروشند. به کارخانه ها یا قنادی ها. .

آردهایی که از جای دیگر می آیند

تفاوت قیمت ها به قدری زیاد است که نانوایان بیشتر آرد یارانه ای سنتی را به صنعت، قنادی و لذیذ می فروشند، در حالی که برخی از آنها بخشی از سهمیه خود را برای آرد می فروشند و بخشی را می پزند و به این ترتیب ساعات پخت در نانوایی ها کاهش می یابد. برای خرید نان صف می کشیم.

از این رو برخی نانوایان بخشی از آرد یارانه ای را به صورت رایگان می فروشند و برخی نیز بدون برجای گذاشتن ردی از بازرسی اقدام به پخت می کنند که منجر به صف های طولانی و عودت خالی بسیاری از افراد از نانوایی ها می شود.

فروش آزاد، سود خالص و دعوا!

یک نانوای قصه گو در مرکز مازندران به خبرنگار بلاغ گفت: پس از اعلام قیمت آرد قنادی و فانتزی از سوی دولت، قیمت هر کیسه این گروه به 700 هزار تن رسید.

وی افزود: در این شرایط قنادی یا نانوایی خارق العاده ای که می خواهد برود آرد 700 هزار تنی می خرد و آرد یارانه ای را با قیمتی بالاتر از نانوایی که نانوایی، کارگری ندارد یا در کوچه و پس کوچه است می خرد. “

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: سود پخت کیسه آرد برای نانوا با تمام زحمت و هزینه نیروی کار و برق و آب و گاز نهایتاً 160 هزار تن است و می آید و آرد را بدون زحمت و هزینه و زیاد می فروشد. خیلی بیشتر از آن سود می برد.

عواقب فروش آزاد آرد یارانه ای

این نانوای قدیمی توضیح داد: اکنون که این تخلف توسط نانوا انجام شده، چند اتفاق می افتد و آن اینکه ابتدا به صورت تصادفی یا زودتر تعطیل می شود. دوم اینکه مشتری این نانوایی به نانوایی های همسایه می رود در حالی که این نانوایی مشتریان خاص خود را دارد و همین امر باعث ایجاد ترافیک در صف نانوایی می شود. ثالثاً وقتی مشتری این نانوایی زیاد می‌شود نان این نانوایی زودتر تمام می‌شود و او مجبور می‌شود یک گونی دیگر آرد بپزد تا به استقبال مشتریان برسد که در نتیجه سهمیه آرد او زودتر تمام می‌شود و در نهایت، t. . سهمیه آرد این نانوایی تمام می شود، خودش مجبور است آرد مجانی بخرد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر هر کیسه آرد یارانه ای 50 هزار تن است این در حالی است که حداقل هر کیسه آرد در بازار آزاد 200 هزار تن خرید و فروش می شود. یعنی بیشتر از مقداری که نانوا اگر همان کیسه نان را بپزد دریافت می کند.

این منبع آگاه ادامه داد: اگر وجدان نداشته باشم 50 هزار تن آرد را 200 هزار تن می فروشم، درب نانوایی را می بندم و بدون زحمت و هزینه هر کیسه حداقل 150 هزار تن سود خالص می گیرم.

نظارت ها مثل قبل خوب نیست

وی گفت: متأسفانه نانوایی هایی هستند که در شرایط فعلی به جای پخت نان آرد می فروشند و این امر مشکلات زیادی از جمله تعطیلی زودهنگام، ازدحام صف ها، کمبود آرد در نانوایی های موجود، سردرگمی و سایر تخلفات و چالش ها را به دنبال دارد. ، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نظارت ها بسیار منسجم و قاطع بود و مشخص بود نانوا کیست و آرد فروش کیست، اما اکنون نظارت ها مانند گذشته نیست و شاهد انواع تخلفات در این صنف هستیم.

12 برابر اختلاف آرد یارانه ای با وسوسه رایگان و ناتمام!

عباسعلی وفایی نژاد، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: زمانی که قیمت آرد در بازار آزاد به 12 برابر یارانه می رسد، این فضا برای برخی سودها و دلالان ایجاد می شود.

وی افزود: این فضای وسوسه انگیز باعث شده یک نانوایی به صورت تصادفی بیاید و تعطیل کند، زمان پخت را کاهش دهد، از پخت نان خودداری کند و بیاید تا سهمیه آرد خود را به قیمت آزاد در بازار بفروشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: همه این موارد تخلف است و مسئولیت نظارت و برخورد با این نانوایی ها بر عهده صمت، جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اقتصادی است.

این مقام مسئول ادامه داد: حوزه انتخابیه اردونان اگرچه به وزارت کشور واگذار شده است، اما این امر موجب سلب مسئولیت سایر دستگاه ها نمی شود.

کمبود آرد نداریم

وفایی نژاد خاطرنشان کرد: اگرچه بسیاری از موارد این تخلفات شناسایی شده و در حال شناسایی است، اما مردم باید در شناسایی عاملان آن مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: هر جا اختلاف قیمتی وجود داشته باشد فساد ممکن است رخ دهد و به این ترتیب یارانه ای که برای تعدیل قیمت و حمایت از اقشار کم درآمد پرداخت می شود به محل سود برخی تبدیل شده است.

وفایی نژاد گفت: تا زمانی که جا برای فروش آرد سهمیه ای به چند برابر قیمت و سود گزاف وجود داشته باشد، امکان وقوع چنین تخلفاتی وجود دارد و این امری است که همه ما از آن مطلع هستیم.

وی گفت: این روزها بحث کمبود آرد مطرح شده و من همیشه این موضوع را کاملا تکذیب می کنم و می گویم در هیچ شهرستانی از استان مشکلی نداریم.

فروش آرد و تعطیلی خسران تخلف آشکار است

یدلا ملکی مدیرکل زندانهای دولتی مازندران در گفتگو با خبرنگار بلاه اظهار داشت: تمامی اقدامات اخیر برخی نانوایی ها از تعطیلی خودسرانه و زودهنگام تا فروش آرد یارانه ای از جمله تخلفات بوده و هر روزه در استان تشکیل پرونده می شود.

وی افزود: در روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از این واحدها شناسایی و مورد رسیدگی قانونی قرار گرفته اند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران گفت: اداره کل غله استان متشکل از سازمان صمت و جهاد کشاورزی باید نظارت دقیقی بر عملکرد نانوایی ها داشته باشد و متخلفان را وارد تعزیرات حکومتی کند.

ملکی افزود: با اختیاراتی که به تازگی دریافت کرده ایم، در صورت مشاهده تعطیلی خودسرانه نانوایی ها، علاوه بر جریمه، بنر و پلمب واحد صنفی نیز درج می شود.

وی خاطرنشان کرد: پرونده هایی برای فروش آرد توسط برخی نانوایی ها تشکیل شده و از مردم می خواهیم این موارد را به مراجع نظارتی گزارش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید