کوچک شدن سبک زندگی اسلامی ایرانی به چالش های خانواده دامن می زند/ کردستان با افزایش آمار طلاق مواجه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، خانواده همواره به عنوان نهادی مقدس و تأثیرگذار شناخته می شود که مهم ترین بنیان جوامع، حفظ و بقای آنهاست و به عنوان تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی همواره مورد تأکید پیامبران الهی و ائمه معصومین بوده است. نظام مقدس جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین مبین اسلام است بسیار مهم است.

معمولاً اول همه چیز خوب است، خانواده ها تمام تلاش خود را می کنند تا مشکلی پیش نیاید و مراسم به خوبی پیش می رود، دختر و پسر انگار دیگر پا بر زمین نمی گذارند و برای رسیدن به آرزوهایشان در زندگی مشترک تقلا می کنند.

دختران و پسرانی که با هزاران امید و آرزو ازدواج می کنند. اما وقتی زیر یک سقف می روند همه چیز تغییر می کند، انگار همه چیز در حال تغییر است، انگار همه از این که کار بزرگی انجام داده اند راحت می شوند و نمی دانند که از همان ابتدا حفظ ارتباط مهمتر است.

دختر و پسر پر از رویا و آرزو دیروز تبدیل به زوج ناسازگاری شدند که از کوچکترین اشتباهی کر و لال می شوند.

تداوم این گفته ها و ضرب المثل ها و پایین آمدن آستانه تحمل جوانان امروزی در دوراهی به نام طلاق قرار می گیرند که امروزه تعداد آن به سرعت در حال افزایش است.

با نگاهی به وضعیت کنونی استان کردستان شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم که روند افزایش طلاق طی دو دهه اخیر کاملا محسوس بوده است.

در استان کردستان به دلیل نگاه غیرتمندانه مردان در گذشته و وفاداری زنان، طلاق واژه عجیبی در استان بود که بسیاری آن را ناخوشایند و شوم می دانستند.

اما امروزه با دیجیتالی شدن زندگی و کمرنگ شدن مهر و محبت بین خانواده ها و افت حیثیت بزرگان جامعه، مذمت طلاق تقریباً در جامعه ای جا افتاده است که آسیب شناسی خاص خود را می طلبد.


edc26fe8 a345 4897 b72f b47a13af88c9 خبر خاکستری


الگو گرفتن از زندگی غربی یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه است

خانواده بهترین مکان برای ارتباط زن و مرد و بزرگترین پایه برای کمال است، اما متأسفانه به دلیل افزایش سن تجرد و توقعات بالای دختران و زنان، مشکلات اقتصادی فراوان، عدم حمایت کامل والدین از فرزندان وجود دارد. در ازدواج مشکلاتی ایجاد می کند او جوان بود.

یکی از برنامه های اصلی غرب برای کاهش وزن در ایران فردگرایی است. فردگرایی در محیط خانواده، روابط خانوادگی را صرفاً بر اساس علایق شخصی می سازد، بنابراین اعضا زمانی خانواده را ترک می کنند که منافع شخصی آنها ایجاب کند. این عامل باعث طلاق عاطفی بین زوجین شده است.

در حال حاضر الگوبرداری از زندگی غربی، فقدان سبک زندگی ایرانی-اسلامی، کاهش عواطف بین خانواده ها، چهره به چهره، عدم توجه به سنت های قدیمی از جمله عوامل افزایش طلاق در جامعه است.


925bbb1c 8fac 4245 b784 3a7b27d4dea1 خبر خاکستری


هشدار نسبت به افزایش آمار طلاق در کشور

این روزها دولت با انگیزه ای به نام خدمات زناشویی میلیونی سعی در تشویق جوانان به ازدواج دارد که گاها منجر به افزایش طلاق می شود.

به نوشته مطبوعات، روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری ها، بسیاری از جوانان فقط برای گرفتن وام ازدواج می کنند و پس از مدتی از هم جدا می شوند.

مصطفی اگلیما رئیس انجمن علمی بهزیستی کشور گفت: ازدواج با وام چند صد میلیونی ازدواج نیست، با این سیاست های غلطی که در پیش می گیریم ارزش ازدواج و قبح طلاق را از بین می بریم. “

وی افزود: وظیفه دولت نیست، ایجاد شغل وظیفه دولت است، وقتی شغلی دارم، شخصیت اجتماعی دارم، درآمد و آینده ام مشخص است، خودم ازدواج می کنم.

این کارشناس تصریح کرد: در هیچ جای دنیا به شما نمی گویند این پول را بگیرید و ازدواج کنید. حالا که او اصل پول را به من داد و من ازدواج کردم، اگر کار نداشته باشم، خانه نداشته باشند، چه کنم و این هنوز یک مشکل بزرگ به نام طلاق است که ما شاهد رشد آن در کشور این روزها


افزایش 16 درصدی طلاق در کردستان

علی جوکار 29 فروردین امسال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سال 1400 تعداد 4981 طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.7 درصد افزایش داشته است.

وی تعداد طلاق های شهری را چهار هزار و 277 طلاق و در روستاها را 704 مورد اعلام کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان کردستان گفت: میانگین سن اولین طلاق برای مردان 35.64 سال و میانگین سن اولین طلاق برای زنان 31.06 سال است.

وی به آمار ازدواج در کردستان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: 14 هزار و 88 واقعه ازدواج در سال گذشته به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش داشته است.

جوکار تعداد ازدواج های شهری را 11 هزار و 394 و روستایی را 2 هزار و 694 مورد اعلام کرد.

به گفته وی، میانگین سن ازدواج اول برای مردان 27.84 سال و میانگین سن ازدواج اول برای زنان 23.83 سال است.

دیدگاهتان را بنویسید