گروگان جدید روسیه بر سر توافق ایران و غرب

گروگان جدید روسیه بر سر توافق ایران و غرب

روز جدید علیرغم تلاش‌ها برای پر کردن شکاف بین احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسائل جزئی، دستیابی به توافقنامه احیای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بین ایران و غرب به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و سنگسار جدید روسیه در این زمینه امید به بازگشت به توافق هسته‌ای را تقریبا غیرممکن کرده است. .

روسیه تحریم های غرب علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین را مانعی برای توافق هسته ای با ایران خوانده و از ایالات متحده خواسته است که تضمین های کتبی بدهد که تحریم ها به همکاری این کشور با ایران آسیبی نمی رساند. رویترز در واکنش به این خبر نوشت که یک دیپلمات ایرانی این تغییر موضع را «غیرسازنده» خوانده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز به خبرنگاران گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که این تحریم ها بر روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری که توسط شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شده است، تأثیر نمی گذارد.

وی گفت: ما ضمانت کتبی می خواهیم که روند فعلی که توسط ایالات متحده آغاز شده است، به هیچ وجه بر حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و نظامی-فنی با ایران تأثیری نخواهد گذاشت.

لاوروف تاکید کرد که تحریم های غرب علیه روسیه یک “مشکل” برای برجام است و هشدار داد که باید منافع ملی روسیه در نظر گرفته شود.

روسیه و چین طبق توافق برجام مجاز خواهند بود از توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز در ایران حمایت کنند.

مقامات ایرانی هنوز در مورد این اظهارات اظهار نظری نکرده اند، اما رویترز گزارش داد که یک دیپلمات ایرانی ناشناس این اظهارات را “غیرسازنده” خوانده است.

وی گفت: روس ها این درخواست را دو روز پیش روی میز گذاشتند. این درک وجود دارد که روسیه قصد دارد با تغییر موضع خود در مذاکرات وین، منافع خود را در جای دیگری دنبال کند و این برای مذاکرات سازنده نیست.»

ساعاتی بعد اما خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش رویترز را خبری خواند و نوشت: «هیچ مقام ایرانی دخیل در مذاکرات هسته ای و آشنا به موضوع» با رویترز مصاحبه نکرده است.

وال استریت ژورنال همچنین می نویسد که خواسته های جدید روسیه مذاکرات هسته ای وین را تهدید می کند در حالی که مقامات غربی و ایرانی می گویند به توافق برای احیای برهم نزدیک شده اند.

این اظهارات در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) به تهران برای حل و فصل اقدامات احتیاطی که تحلیلگران آن را زمینه احتمالی برای توافق می دانند، بیان شد.

مذاکره کنندگان غربی روز جمعه برای اعلام توافق احتمالی به پایتخت های خود بازگشتند، اما علی باقری، مذاکره کننده ارشد و تیم مذاکره کننده ایران در وین ماند.

لاوروف گفت: هنوز چندین موضوع وجود دارد که ایران خواهان شفافیت بیشتر است و ما این را عادلانه می دانیم.

پیش از این، گاربیل نورونز، مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، توافق احتمالی هسته ای را یک فاجعه خواند و گفت که مذاکرات در ابتدا توسط نماینده روسیه انجام شده است.

روسیه از زمان حمله به اوکراین تحت تحریم های شدید اروپا و آمریکا قرار گرفته است و انتظار می رود اقتصاد این کشور ضربه سختی را متحمل شود.

دولت‌های ایران و روسیه در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف از جمله سوریه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و ایران به‌دنبال امضای یک قرارداد 20 ساله با روسیه است.

در اوایل اردیبهشت 1400 انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وقت درباره کارشکنی روسیه در برجام واکنش های بسیاری را برانگیخت.

بیش از یک هفته از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و برخی تحلیلگران می گویند که این گسترده ترین تحریمی است که تاکنون علیه یک کشور اعمال شده است.

در چند روز گذشته، تحریم ها ارزش پول ملی روسیه، روبل و ارزش سرمایه این کشور در بانک مرکزی را به شدت کاهش داده است.

اما در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد، در وین، پایتخت اتریش، مذاکره کنندگان چندین کشور بریکس در تلاش برای احیای توافق هسته ای هستند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل به خبرنگاران گفت که توافق نهایی برای احیای برجام ممکن است در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در روزهای شنبه یا یکشنبه حاصل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران، گفت که در این نشست «بررسی» و «خلاصه» موضوعات باقی‌مانده صورت گرفت. محل است و ” مقدمات لازم را فراهم کرده ایم ” توافقات تبادل اسناد در چارچوب حل و فصل سایر مسائل حداکثر تا خرداد ماه اجرایی می شود.

در واقع، بحران اوکراین به نوبه خود توازن قوا بین طرف های مذاکره کننده و دیدگاه آنها را نسبت به رابطه بین روند فعلی و جنگ اوکراین تغییر داده است. علیرغم پیشرفت قابل توجه، ایران و ایالات متحده هنوز باید اختلافات کلیدی را حل کنند، در حالی که میانجیگران اروپایی و روسیه درگیر هستند.

این بحران می تواند به عنوان یک شمشیر دولبه برای ایران، قدرت های جهانی و ماراتن دیپلماتیک 10 ماهه آنها برای پاسخ به توافق هسته ای 2015 عمل کند. از یک سو، این امر می تواند با افزایش فوریت و فوریت توافق، موفقیت را اجتناب ناپذیر کند، به خصوص که غرب نمی خواهد در یک بحران پیچیده در خاورمیانه در بحبوحه بزرگترین رویارویی نظامی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم مداخله کند.

مشخص نیست درخواست روسیه چه تاثیری بر احیای این نهاد خواهد داشت که همه اعضای آن منتظر آن بودند، به ویژه ایران که پس از سال ها تحریم های شدید در انتظار لغو و سرازیر شدن پول به کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید