گزارشی از آیین های عزاداری کهن مردم لرستان در ماه محرم


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888221

آیین های کهن عزاداری مردم لرستان در ماه محرم بسیار منحصر به فرد است که نمونه هایی از این عزاداری از تأسیس سکاهان تا مراسم هزار ساله گلمالی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، محرم که فرا می رسد، همه لباس سیاه می پوشند و در سوگ شهادت امام حسین (ع) و یاران آن بزرگوار عزاداری می کنند، اما عزاداری در هر شهر و روستایی آمیخته با آیین هایی است که برخی در طول سالیان متمادی این آیین ها برپا شده است. از نسلی به نسل دیگر

عاشقان ابا اباعبدالله الحسین (علیه السلام) هر ساله این مراسم را بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه برگزار می کنند.

مردم لرستان همواره پیشتاز ارادت و عشق به اهل بیت (ع) بوده اند، مردم این خطه در ایام سوگواری و تا کنون برخی از مراسمات در ایام عزاداری را به هر نحوی نشان می دهند. ماه محرم که در کشور بی نظیر و ممتاز بوده و در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.


4deb7902 df74 431f 8358 a5d68d4e1b88 خبر خاکستری



سیاه پوشاندن خانه ها برای عزاداری

یکی از آیین های قدیمی استان لرستان که مربوط به شهرستان بروجرد است، سقاخانه است که قدمت آن به گذشته بازمی گردد. در این آیین عده ای با پوشاندن پارچه های سیاه و سبز برای سقاخانه بهترین قسمت خانه را آماده می کنند. در این سقاخانه ها منبر پلکانی تهیه می شود و چراغ هایی بر روی آن روشن می شود.

صاحبان خانه هایی که با گذاشتن پرچم سیاه و باز گذاشتن در میخانه ها را بسته اند، از شب اول محرم، میزبان مراسم عزاداری حسینی هستند که مراسم ویژه بانوان است و بانوان نیز با بازدید از میخانه ها به عزاداری می پردازند. و گاه مردی که به میخانه می رود و چراغی قرض می گیرد تا در صورت نیاز سال بعد نذر خود را به همان میخانه ببرد.

این رسم قدیمی مختص افراد خاصی یا محله خاصی نیست، بالا و مرکز شهر را ندارد، اما شیفتگان امام حسین (ع) در این ایام میخانه هایی برپا می کنند و از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند و با آنها پذیرایی می کنند. چای و خرما .

در این شب های محرم زنان دسته دسته وارد میخانه ها می شوند و پس از عزاداری از میخانه ای به میخانه دیگر حرکت می کنند و زنان هنگام ورود به میخانه ها می گویند «لعنت بر قاتلان سیدالشهدا علیه السلام» و در جواب میزبان می گویند. می گوید بیشتر باد.

در سال 1398 سنت سقاخانه های بروجرد در فهرست آثار معنوی کشور قرار گرفت.


58461d55 0e4c 410b bd7f c4337b5319b9 خبر خاکستری



گل مالی، آیینی هزار ساله در لرستان

از دیگر آداب و رسوم مردم لرستان در ایام محرم می توان به «قل مالی» اشاره کرد که به گفته کارشناسان قدمت آن به چند هزار سال پیش می رسد.

برای اجرای این مراسم از روز قبل از عاشورا حوض هایی تهیه می شود و خاک تمیز و بدون آلودگی الک می شود و صبح روز عاشورا خاک آماده شده را با آب و گلاب مخلوط کرده و در حوض ها می ریزند.

اندکی بعد حسینیان داغدار با ذکر شریف یا حسین (علیه السلام) برای این مراسم آماده می شوند و عزاداران یکی یکی در حوض ها گل می پوشانند یا بر سر و صورت و شانه های خود و همچنین به نشانه عزاداری گل می گذارند. مردم لرستان به یاد شهادت امام حسین (ع) و اسرای کربلا مقداری از این گل را بر خیمه می‌مالند.

در کنار حوض های گلی آتش هیزمی افروخته می شود و عزادارانی که در گل غلتیده اند، کنار آتش می ایستند تا خشک شوند، وقتی عزاداران حسینی سینه های خود را می سایند، هاله خاک عزاداران که گل ها را پوشانده است، در آن دیده می شود. آسمان نشان دهنده غم است


98e56101 2b1f 429c bc99 a4980f2b5625 خبر خاکستری



چهل منبر، مراسم عزاداری زنانه در تاسوعا

از دیگر آیین های عزاداری مردم لرستان مراسم اربعین منبر است، این مراسم در شامگاه روز تاسوعا توسط بانوان و دختران لرستانی به یاد اسرای دشت کربلا برگزار می شود.

در این مراسم زنان لرستانی مراسم را با چهل شمع در دست شروع می کنند، برخی از خانه ها که آشپزخانه دارند یا در را باز می گذارند سینی برای روشن کردن شمع ها آماده می کنند و زنان با حضور در هر خانه و روشنایی. جایی روی یکی از شمع ها برای روشن کردن چهل شمع.

زنان و دختران لرستانی در این مراسم آیین چهل منبر را با نیت و نیاز انجام می دهند که در این مراسم زنان سعی می کنند صورت خود را بپوشانند.

این مراسم در فهرست آثار معنوی کشور نیز ثبت شده و هر ساله افراد زیادی در این مراسم شرکت می کنند.


dd1bb086 1ad2 4d04 92bd 8431a07795f5 خبر خاکستری



خیمه سوزان، آیین ظهر عاشورا

یکی دیگر از سنت های دیرینه در لرستان مراسم خیمه سوزان است که در برخی از شهرهای استان برگزار می شود و چند روز قبل از عاشورا پارچه های خیمه دوخته و آماده می شود و روز عاشورا خیمه ها در روستاها است. ، جایی که هیئت ها مشغول ساخت صندوقچه هستند. ، تاسیس شده اند.

ظهر عاشورا پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، خیمه های برپا شده را به یاد خیمه های روز عاشورا می سوزانند و عزاداران با سوزاندن خیمه ها بر سر و سینه می کوبند و اشک ماتم می ریزند.

86 اثر معنوی در لرستان به ثبت رسیده است

محسن طرهانی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در استان لرستان تاکنون 86 اثر معنوی در ثبت ملی به ثبت رسیده است که برخی از این آثار برای ایام محرم اعتبار دارند.

وی افزود: از مهم ترین آثاری که برای ایام محرم در لرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است می توان به فاحشه خانه های بروجرد، مراسم محرم در خرم آباد شامل گل های مالی و چهل منبر، آواز سنتی خرم آباد و روضه خوانی اشاره کرد. شاهنامه در منطقه ناکالی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید