برکات ماه محرم برای جامعه اسلامی/ چرا دشمنان از گسترش عزاداری حسینی هراس دارند؟


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888174

دشمنان مسلمانان به روشنی به این حقیقت پی برده اند که «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است» و بر این اساس برای مقابله با محرم و عزاداری امام حسین(ع) دست به هر کاری می زنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، ایام محرم و صفر و به ویژه دهه اول محرم که اوج مراسم ترحیم و عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام است، ایجاد می کند. فضای متفاوت در جامعه و در واقع امروز محرم و عاشورا یکی است و این یکی از پدیده های خاص جامعه اسلامی است.


نوری که هر سال روشن تر می شود

یکی از نکات قابل توجه در مورد عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام، گسترش مستمر این پدیده در جامعه اسلامی است، به طوری که اگر شور و نشاط و استقبال از ایام محرم و عاشورا را در این سال ها مقایسه کنیم. مثلاً تا قبل از 30 سال می‌توان دید که این پدیده تا چه اندازه در کشور گسترش یافته است.

هر سال که می گذرد، عاشقان اهل بیت علیهم السلام انگیزه بیشتری برای خدمت به محضر امام حسین (ع) پیدا می کنند و همه تلاش می کنند ارادت خود را به شهدای دشت نینوا از هر طریق ابراز کنند.

همین امر باعث شد تا هر ساله شاهد گسترش و گسترش مراسم عزاداری امام حسین (علیه السلام) در سراسر کشور باشیم.


d7439e9a 22af 43e8 b6eb bab8b88bea82 خبر خاکستری


اجلاس میلیونی اربعین

یکی از مصادیق علاقه روزافزون مردم به امام حسین(ع) و گسترش عزاداری برای آن حضرت مربوط به اجتماع میلیونی مسلمانان در ایام اربعین و حضور در مراسم پیاده روی تا بارگاه ملکوتی سیدالشهدا(ع) است.

اگرچه این پدیده سال ها پیش وجود داشت، اما هرگز به اندازه امروز عظیم و پرشور نبود.

حضور مسلمانان از کشورهای مختلف در اجتماع عظیم اربعین به قدری مهم است که از هفته ها قبل از آغاز ماه محرم توجه عاشقان حضرت حسین (علیه السلام) را به خود جلب می کند و حال و هوای جامعه حسینی را می سازد. برای مدت طولانی


محرم دلیل افزایش همبستگی مردم ایران است

شکی نیست که برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) برکات بسیاری برای جامعه به همراه دارد. یکی از این برکات ایجاد همبستگی و همدلی در بین مردم است و بی شک محرم و عاشورا یکی از مظاهر همبستگی مردم ایران است.

آیت الله سید محمدکاظم مدرسه ای امام جمعه مرکز یزد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار داشت: یکی از آثار مهم مجالس عزاداری امام حسین(ع) تجمع مردم مهربان و دلسوز و مسلمانان است.

وی افزود: در روایت آمده است که اگر مردمی در راه رضای پروردگارم با مهربانی نسبت به یکدیگر حرکت نمی کردند، قطعاً عذاب پروردگارم نازل می شد. لذا این مجالس هسته بسیار مهم شفقت، مهربانی، اتحاد و صمیمیت تلقی می شود.

مدرسی تاکید کرد: اهل بیت طهارت و پاکیزگی به ویژه حضرت سیدالشهدا حبل الله عامل وحدت و یکپارچگی جامعه هستند و دور شدن از آنها موجب تفرقه می شود.


e3e1c651 b751 44de b51b f132de05fb0b خبر خاکستری


عزاداری حسینی در زندگی فردی و اجتماعی اثر می گذارد

عزاداری امام حسین (علیه السلام) نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی ما دارد. در کشور ما کم نیستند افرادی که به دلیل حضور در چنین مجالسی تغییرات چشمگیری در زندگی خود داشته اند و شاید مسیر زندگی آنها نیز تغییر کرده است. این مقوله در حوزه اجتماعی نیز نقش مهمی دارد.

حجت الاسلام محمدرضا ابویی استاد حوزه تخصصی و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در این خصوص گفت: عزاداری برای امام حسین علیه السلام موجب وحدت عقل و خرد است. احساس می‌کنم در خانواده‌ها نوعی همدلی وجود دارد، شبیه آنچه در ماه رمضان و در ایام محرم رخ می‌دهد. اتفاق می افتد

وی افزود: عزاداری از نظر آثار دینی و مذهبی قطعاً در رفع برخی از مشکلات مربوط به اعتقادات و تعمیق ایمان و رفع شبهات مؤثر است و تعمیق ایمان و اعتقاد به ویژه نسل جوان با انجام امور انجام می شود. در مراسم هیئت

ابویی تاکید کرد: هم در بعد اعتقادی و هم در بعد سیاسی اجتماعی و هم در بعد اقتصادی جامعه متاثر از عزاداری حضرت سیدالشهدا است.


رابطه عاشورا با نظام اسلامی

انقلاب اسلامی ایران برخاسته از حماسه عاشورا بود و در روزهایی که مبارزات مردم ایران در اوج بود، ایام عزاداری محرم و حسینی نقش بسزایی در بالا بردن روحیه انقلابی و شعور مردم داشت.

امام خمینی(ره) نیز جلسات عزاداری امام حسین را بستر مناسبی برای روشنگری در برابر حکومت طاغوت مستبد دانستند و به روحانیون تأکید کردند که از این تریبون برای روشنگری استفاده کنند. این در حالی است که حتی پس از پیروزی انقلاب نیز پایایی و پویایی جمهوری اسلامی با محرم و عاشورا ارتباط مستقیم داشت.

در همین رابطه علیرضا کریمی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: حضرت امام با فرهنگ حسینی و فضای عاشورا حاکم بر جامعه قیام ضد استبدادی خود را تقویت کرد و در نهایت پیروز شد. پیروزی انقلاب اسلامی در همین فضا.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: به عنوان مثال سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) در سال 42 علیه رژیم پهلوی در روز عاشورا ایراد شد و در محرم آن سال از روحانیون خواست تا از مجالس عزاداری برای مقابله با استبداد پهلوی استفاده کنند.

کریمی افزود: در ادامه انقلاب و جمهوری اسلامی به مدد آموزه های عاشورا بر انواع چالش ها فائق آمد و جلو رفت، بنابراین مقاومت معجزه آسای رزمندگان ایران در هشت سال جنگ تحمیلی الگوبرداری از عاشورا و کربلا بود.

وی گفت: در جریان فتنه های مختلف که کشور درگیر آن بود، دکترین حسینی و عاشورایی همواره به کمک نظام اسلامی می آمد و خنثی سازی فتنه 88 یکی از این موارد بود.


a29125c0 9449 4ee2 b041 06bcd24213a8 خبر خاکستری


ترس دشمن از محرم و عزاداری حسینی

دشمنان مسلمانان به روشنی به این حقیقت پی برده اند که «محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است» و بر این اساس برای مقابله با محرم و عزاداری امام حسین(ع) دست به هر کاری می زنند.

اگر زمانی مقابله با امام حسین (ع) با روش های خشن و خشن انجام می شد، امروز دشمنان روش های دیگری را برای این کار برگزیده اند و با روش های خاص درصدد تخریب مجالس تعزیه حسینی هستند.

در همین رابطه حسن رضایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: دشمنان ما به وضوح به کارکرد ویژه محرم و عاشورا و عزاداری برای امام حسین (ع) پی برده اند و می دانند که طولانی شدن این مراسم چه برکاتی دارد. برای کشور دارد.

وی بیان کرد: بر همین اساس هر کاری می کنند تا با مراسم عزاداری امام حسین مخالفت کرده و آن را کوچک جلوه دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: امروز دشمن برای رسیدن به این هدف از روش های مختلفی استفاده می کند و حمله به مجالس عزاداری بسیار نرم و پیچیده است.

رضایی تصریح کرد: گاهی دشمن از روش هایی استفاده می کند که ممکن است مخاطب اصلا متوجه نشود که هدف چیست، اما هدف اصلی حمله به عزاداری امام حسین (علیه السلام) است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید