گزارش جدید آژانس هسته ای درباره فعالیت های غنی سازی ایران

گزارش جدید آژانس هسته ای درباره فعالیت های غنی سازی ایران

روز جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را با دومین آبشار از سه سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 نصب شده در نیروگاه‌های زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

آژانس اتمی همچنین در گزارشی پیشتر گفته بود که ایران غنی سازی اورانیوم را با اولین آبشار از سه سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 نصب شده در نیروگاه نطنز آغاز کرده است.

در گزارش محرمانه آژانس انرژی اتمی که توسط رویترز مشاهده شده است، آمده است که این آبشار مانند آبشار اول با سقف 174 دستگاه، اورانیوم را تا سطح 5 درصد غنی می کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گزارش‌ها حاکی از آغاز غنی‌سازی در ایران با یکی از سه زنجیره سانتریفیوژ پیشرفته IR-6، نگرانی آمریکا از توسعه این است. برنامه هسته ای ایران در جریان مذاکرات برای احیای برجام است یا خیر، گفت: قطعاً قصد مذاکره علنی نداریم، اما باز هم تاکید می کنم که بازگشت دوجانبه به اجرای کامل [توافق] این در راستای منافع ملی آمریکاست. این بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است و بستری برای رسیدگی به رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران فراهم می‌کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: در جستجوی راهی برای دیپلماسی هدفمند برای دستیابی به بازگشت دوجانبه به اجرای توافقی که معتقدیم طیف گسترده ای از نگرانی های ما در مورد ایران را برطرف می کند، صادقانه و ثابت قدم بوده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید