گزارش وزارت بهداشت در مورد سرطان زا بودن سیگارهای الکترونیکی

وی با بیان اینکه جلسه ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کردیم، تصریح کرد: موضوع مضرات سیگارهای الکترونیکی، قوانین منع فروش این محصولات و وجود این محصولات در کشور در این جلسه بازارچه غیررسمی مطرح و مقرر شد ستاد با همکاری دستگاه های ذیربط برنامه ریزی لازم برای مقابله با این قاچاق را داشته باشد.

ولی زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات جدید دخانی گفت: دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور از طریق مرکز محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت نسبت به نظارت و بازرسی از محل های عرضه دخانیات و برخورد با آنها اقدام می کند. متخلفان عرضه کننده سیگارهای الکترونیکی، دستورالعمل های لازم را به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صادر کردند.

مبارزه با سیگار الکترونیک در 2 وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است
رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگارهای الکترونیکی از موارد قاچاق محسوب می شوند و به همین دلیل می توان از اختیارات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیکی در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار دارد.

زیر بار صدور مجوز به سراغ سیگارهای الکترونیکی نمی رویم
وی درباره برخی درخواست ها برای قانونی شدن عرضه سیگارهای الکترونیکی گفت: اگرچه تلاش ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیکی انجام شده است، اما درخواست مجوز برای فعالیت در زمینه تولید، عرضه و قانونی شدن این سیگارها در حال انجام است. وزارت بهداشت بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیکی را بر عهده نمی گیرد. زیرا مضرات این سیگارها مشخص است.

گزارش وزارت بهداشت در مورد سرطان زا بودن سیگارهای الکترونیکی
ولی زاده گفت: وزارت بهداشت از سمی و سرطان زا بودن سیگارهای الکترونیکی خبر داد. همچنین گزارش هایی از انفجار در صورت کاربران گزارش شده است. افرادی که این سیگارها را مصرف می کنند، با وجود تمام تذکرات و هشدارها، خطرات این محصولات مضر را به راحتی می پذیرند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنعت دخانیات
رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این باور که سیگارهای الکترونیکی مضرات کمتری دارند اشتباه است، افزود: نگاه مردم باید به محصولات مضر برای سلامت تغییر کند و در مصرف این محصولات تجدید نظر کنند. هدف صنعت دخانیات از تولید و ترویج این محصولات، معتاد کردن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حمایت از بازار سمی و کشنده آنهاست. این صنایع باید تاوان اقدامات خود را بپردازند.

گزارش تخلف از فروش سیگار الکترونیکی به 190
وی با بیان اینکه سیگارهای الکترونیکی از جمله موارد قاچاق است، ادامه داد: مردم می توانند هرگونه تخلف در خصوص فروش سیگار الکترونیکی را از طریق سامانه 190 اعلام کنند.