سیگارهای الکترونیکی باعث نامنظم شدن ریتم قلب می شوند


ساعت: 07:22
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1906928

یک مطالعه جدید روی موش ها نشان داده است که سیگارهای الکترونیکی می توانند باعث ضربان قلب نامنظم شوند که به آن آریتمی قلبی نیز می گویند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هلث دی نیوز، محققان موسسه کریستینا لی براون در دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی دریافتند که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا از سیگارهای الکترونیکی می تواند باعث آریتمی قلبی در حیوانات شود.

الکس کارل، نویسنده این مطالعه گفت: یافته های ما نشان می دهد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سیگارهای الکترونیکی می تواند ریتم قلب را از طریق مواد شیمیایی خاص موجود در مایعات الکترونیکی بی ثبات کند.

وی در ادامه افزود: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند هدایت الکتریکی قلب را مختل کند و باعث آریتمی شود.» این اثرات می‌تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا بطنی و ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.

محققان مشاهده کردند که ضربان قلب حیوانات با قرار گرفتن در معرض دود این سیگارها کاهش می یابد. سپس ناگهان شتاب گرفت که نشان دهنده واکنش های استرس است.

این امر هنگام آزمایش دو ماده اصلی در مایعات الکترونیکی (پروپیلن گلیکول بدون نیکوتین و گلیسیرین گیاهی) و مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین اتفاق افتاد. توجه به این نکته ضروری است که نتایج مطالعات حیوانی همیشه در مورد انسان صدق نمی کند.

اگرچه سیگارهای الکترونیکی شامل احتراق نمی‌شوند، اما اگر کاربران در معرض مونوکسید کربن یا نیتروزامین‌های سرطان‌زا قرار بگیرند، می‌توانند همان مقدار آلدئید، ذرات و نیکوتین را به سیگارهای معمولی برسانند.

یافته های این مطالعه مبنی بر اینکه مواد خاصی در مایعات الکترونیکی باعث آریتمی می شوند، نشان می دهد که نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات قلبی این اجزا در حیوانات و انسان ها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید