گستاخی اسرائیل علیه ایران به ضرر منافع آمریکاست

ساعت: 18:08
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1780810

یک تحلیلگر آمریکایی به دولت واشنگتن هشدار داد که فریب اسرائیل را نخورند زیرا هدف این رژیم از مخالفت با ایران بر خلاف منافع واشنگتن و پوشاندن کاستی های داخلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پل پیلار، استاد دانشگاه جورج تاون در ایالات متحده که به عنوان رئیس واحد تحلیل عملیات سیا در خاورمیانه، خلیج فارس و جنوب آسیا خدمت کرده است. در یادداشتی به موسسه کوینسی؛ وی به دولت واشنگتن هشدار داد که «اتکای اسرائیل به حمله به ایران تهدیدی برای منافع آمریکا است».

پیلار که در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده نیز خدمت می کرد. او یادداشت را با مقایسه سخنرانی های سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز می کند و معتقد است که انتخاب رئیسی و اغراق بنت دو رویکرد متفاوت برای اجرای استراتژیک هستند. این دو رقیب بین المللی رویارویی با یکدیگر را در خاورمیانه انتخاب کرده اند.

پیلار در تشریح این موضوع افزود: ابراهیم رئیسی در سخنرانی نزدیک به 2000 کلمه خود اشاره کوتاهی به «رژیم اشغالگر صهیونیستی» کرد که شامل دو جمله در مورد ظلم این رژیم به زنان و کودکان و چگونگی محاصره نوار غزه است. «بزرگترین زندان جهان» را ایجاد کرد و در ادامه بیانیه های خود خواستار برگزاری همه پرسی با حضور همه فلسطینی ها از همه ادیان و قومیت ها از جمله مسلمانان، مسیحیان و یهودیان شد.

پیلار با لحنی انتقادی ادامه داد که نفتالی بنت دو سوم سخنرانی طولانی‌تری درباره ایران‌هراسی ایراد کرده و کشور را مقصر تمام اتفاقات خاورمیانه دانسته است. توزیع شده توسط برنامه هسته ای به آنچه سه دهه پیش در ایران رخ داد. پیشرفته.

استاد دانشگاه جورج تاون تاکید کرد که اغراق بنت نمونه ای از عدم تطابق در طول سخنرانی است، نقصی رایج در میان مقامات اسرائیلی و حامیان آمریکایی آنها و اغلب به نقل از ترجمه ضعیف سخنان محمود. احمدی نژاد » رئیس جمهور سابق ایران از حذف اسرائیل از نقشه جهان خبر داد.

پیلار با اشاره به اقدام اخیر اسرائیل مبنی بر اختصاص 1.5 میلیارد دلار برای حمله به ایران گفت: حتی اگر این تهدیدات لفظی باشد و از نظر نظامی محقق نشود، نمونه بارز نحوه انتقام گیری اسرائیل وجود دارد. جوی از آن به عنوان سنگ بنای استراتژی امنیتی خود استفاده می کند که هدف آن پاکسازی خود از اقدامات بی ثبات کننده ای است که در منطقه انجام می دهد. به امید اینکه توجه افکار عمومی جهان را از رفتار خود به ویژه در موضوع اشغال فلسطین منحرف کند.

پیلار در ادامه می نویسد که نمونه ای از استراتژی مقابله با دشمن خارجی را می توان در رجز خوانی محمد بن سلمان ولیعهد سابق عربستان علیه ایران مشاهده کرد که هدف آن تحکیم موقعیت وی در عربستان بود. یکی از استادان دانشگاه جورج تاون سرانجام به واشنگتن هشدار داد که فریب بازی اسرائیل را نخورد زیرا هدف این رژیم درگیری با منافع آمریکاست.

به گفته پیلار، عربستان سعودی نمونه خوبی است که نشان می دهد چگونه تغییر جزئی در سیاست آمریکا، بن سلمان را مجبور به عقب نشینی از بازی تقابلی خود و اتخاذ موضع ملایم تری در قبال ایران کرده است.

وی در پایان این یادداشت به ایالات متحده یادآور شد که در خاورمیانه و جاهای دیگر گفت‌وگو و سیاست کاهش تنش بیشتر از رویارویی و تهدید جنگ در خدمت منافع واشنگتن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید