گفتند از قطر یک چمدان دلار آوردیم!


ساعت: 12:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918151

علیرضا فغانی کمک داور ایرانی در مورد شرایط این مسابقات در جام جهانی 2022 قطر اظهار نظر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا منصوری با توجه به اینکه استفاده از هوش مصنوعی نقش کمک داوران را کاهش نمی دهد و دلیل تاخیر در اعلام آفساید در جام جهانی 2022 است، گفت: بحث هوش مصنوعی به ما گفته شد، تا حدودی با آنچه در مسابقات قهرمانی جهان استفاده شد متفاوت بود. از جام جهانی 2018، بحث کمین و اعلام این تصمیم به واقعیت نزدیک شد. هوش مصنوعی سیستمی بود که بدن مدافع یا مهاجم را در خط آخر اندازه گیری می کرد و دوربین روی نقاط مختلف تمرکز می کرد. با توجه به قسمت پشت بدن مدافع و قسمت جلوی بدن مهاجم، درصد اختلاف کاهش یافت. خود هوش مصنوعی مورد کمین قرار نگرفت.

وی افزود: کمک داور در زمین کار خود را انجام می داد. دوستان خیلی انتقاد می کنند که در بعضی صحنه ها کمین خیلی واضح بود. شاید در تلویزیون و فضا اینطور باشد، اما هوش مصنوعی و VAR به داور و کمک داور این فرصت را می دهد که اشتباه خود را اصلاح کنند. آنها به کمک داور اجازه می دهند تا پس از اتمام فرآیند گل ها، کرنرها و … نظر خود را بیان کند. بنابراین دوباره فرصت وجود دارد، اما اشکالاتی وجود دارد که در حال رفع شدن هستند.

علیرضا فغانی کمک داور اول جام جهانی 2022 گفت: نمی دانم چقدر بد است اما وقتی بهترین تکنولوژی وجود دارد باز هم نیروی انسانی وجود دارد باید از آن استفاده کند. ما در قطر جلسه داشتیم و فشارهایی وجود داشت. فغانی تمام صحنه را دید و باید به این سامانه اطلاع دهیم که صحنه را دیدم یا نه. VAR همه چیز را چک می کند اما وقتی داور اعلام کرد که دیدم توپ در زمانی که با دست حمایت می شود به دست برخورد کرده و هند نیست توضیحاتش را داد و عبدالله، کمک داور ویدیویی قطر نیز این تصمیم را تایید کرد.

منصوری اضافه کرد: توپ به سمت مقابل من رفت و سپس به کرنر تبدیل شد. به آنها گفتیم بازی را سریعتر شروع کنند چون تا دقیقه 89 پرتغال یک بر صفر پیش بود. در این گوشه ناگهان اعلام کردند که بازی را متوقف می کنند چون نظر داوران 50-50 VAR بود. باید دوباره صحنه را تماشا کرد. کمک داور مراکشی VAR نیز تصمیم فغانی را تایید کرد اما کمک داوران ویدئویی نظر دیگری داشتند. فغانی نتوانست اتاق را کنترل کند. همانطور که داور در زمین باید تصمیم نهایی را بگیرد، VAR نیز چنین است. در نهایت تصمیم نهایی با داور است.

وی درباره ادعای علی خسروی مبنی بر اینکه کمک داور ویدیویی در اختیار تیم های بزرگ دنیاست و در شرایطی که باید پنالتی به نفع مراکش اعلام می شد و امباپه در دیدار مراکش و فرانسه اخراج می شد، گفت: من خسروی دانشجو هستم و نمی توانم به جای او صحبت کنم، اما به خصوص در جام جهانی، همه نخبگان آنجا هستند و آبروی خود را دوست دارند. مردم همچنین از بهترین فناوری ها بهترین استفاده را می کنند. اگر آموزش ها اشتباه باشد و نتواند بهترین کیفیت را در حال حاضر نشان دهد، نمی توانیم از بهترین فناوری استفاده کنیم یا از آن سوء استفاده کنیم.

کمک داور بین المللی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد اتفاقاتی مانند بازی خودمان و برخی بازی های جام جهانی بوده ایم که دلیل آن را ابتدایی بودن فناوری می دانم که باعث تاخیر در بازی یا حتی خوشحالی تیم ها می شود. در رابطه با هند، ما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم و این مسائل همچنان ادامه دارد.

منصوری درباره اینکه آیا آنها هم مثل ملی پوشان پاداش می گیرند، پاسخ داد: هنوز از جام جهانی قبلی پولی نگرفتیم. این مشکل نیز ناشی از تحریم های نظام بانکی است. اعداد هم در آن سطح نیستند. از جام جهانی قبلی دیگر اینطور نیست که ورود بدهند و بگویند به ازای هر روز که می مانی فلان مقدار می گیری. این بر اساس بازی است. در جام جهانی قبلی که چهار مسابقه را سوت زدیم به این مقدار نرسیدیم. حالا که فقط دو بازی را قضاوت کرده ایم.

وی ادامه داد: از سیستم ورزش گلایه دارم. برای جام جهانی قبلی و المپیک ریو به پاداش ما ایراداتی وجود داشت اما در شرایطی که سیستم پرداخت پاداش مشخص می شود و حتی برای مثال برای کمک داوری که قله دماوند و هیمالیا را صعود می کند، پاداش است. واضح است، ما چیزی نداریم و پاداش فقط یک پلت فرم است. . آن زمان پاداش مربیان هم نداشتیم و درست نبود یک قهرمان کشتی یا مربی تکواندو بدون پاداش باشد.

کمک داور فوتبال کشورمان اضافه کرد: تاکنون هیچ حق الزحمه ای برای داوران در نظر گرفته نشده است اما امیدواریم به داوران در فوتبال یا رشته های دیگر دستمزد سیستماتیک داده شود چرا که آنها هم تلاش می کنند و تلاش می کنند. در دوره قبل تاج و ساکت دبیرکل لطف داشتند و مانند بازیکنان تیم ملی با ما رفتار می کردند. الان این موضوع گزارش شده و با ما تماس گرفته اند و لطف کرده اند اما هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

در ادامه محمدرضا ابوالفضلی درباره اتفاقی که در دیدار پرتغال و اروگوئه رخ داد و در نهایت منجر به حذف تیم داوری ایران از جام جهانی شد، گفت: امید زیادی هم برای صعود به مراحل بالاتر جام جهانی داشتیم. ، اما تا دقیقه 89 این دیدار دو تیم چلنج و کوری رابطه بسیار محکمی با هم داشتند. فغانی در این صحنه تصمیم درستی گرفت. من می توانستم او را از تلفنم بشنوم و ما کمک داوران با اتاق VAR تماس گرفتیم. در این هنگام فغانی گفت که دست برای حمایت از بدن است و فکر می کنم هند نیست. به همین دلیل اعلام خطا نکرد و بازی را ادامه داد.

وی افزود: در زمان اعلام ضربه کرنر اتاق VAR نیز فغانی را تایید کرد و گفت از نظر ما هند نیست و کار را ادامه داد. وقتی می خواستند کرنر بزنند، VAR دوباره اعلام کرد که 50-50 هستیم. چهار نفر در آن اتاق بودند و به فغانی توصیه کردند که به مانیتور بیاید و نظر بدهد. به نظر من دخالت بی مورد VAR باعث شد در این لحظه که تنش زیادی در رقابت پرتغال و اروگوئه وجود داشت، بحث برخی داوران در اتاق VAR این بود که توپ قبل از رسیدن دست به زمین برخورد کرد. و از دیدگاه ما دوره می تواند هند باشد

کمک داور دوم علیرضا فغانی توضیح داد: هنوز در این مورد اتفاق نظر وجود ندارد. حتی روز بعد در جریان تجزیه و تحلیل برخی از مردم گفتند هند است و برخی دیگر گفتند هند نیست. متأسفانه شاید آن پنالتی دلیل نرسیدن اروگوئه به مرحله بعد بود. فشاری که این طرف وارد کرد باعث شد تصمیم برکناری ما گرفته شود.

ابوالفضلی در خصوص اینکه آیا فغانی می توانست از خودش کمک بگیرد تا در آن صحنه تصمیم بگیرد، گفت: بله، اما در آن صحنه VAR وارد عمل شد. کمک دوم بودم و از محل دور بودم. محمدرضا منصوری به عنوان پاسخ دهنده در شرایط خوبی قرار نداشت. کمک داوران نمی توانند به سمت مانیتور بروند و شاید اگر ما می توانستیم از طریق مانیتور ببینیم می توانستیم کمک کنیم. چهار داور در این اتاق می نشینند و صحنه را از زوایای مختلف تحلیل می کنند. در نهایت فغانی پس از آنالیز صحنه های مختلف به این نتیجه رسید که پنالتی را اعلام کند.

او در مورد اینکه آیا می‌خواهند مسی و رونالدو را به فینال بیاورند یا خیر و اینکه آیا آنها احساس می‌کنند که از آرژانتین حمایت می‌شود یا خیر، بحث‌هایی در سرتاسر دنیا وجود دارد، توضیح داد: به هیچ وجه. من این سوال را قاطعانه رد می کنم زیرا هر داوری که برای یک مسابقه انتخاب شود مخصوصاً در جام جهانی که ما بالاتر از آن هستیم، تمام تلاش خود را می کند و به هیچ وجه در مقابل مسئولان ارشد فیفا که زحمت کشیده اند راضی نخواهد شد. برای رسیدن به این مسابقات قرعه کشی، سوال، تا تیم قهرمان شود.

ابوالفضلی ادامه داد: در دیدار ژاپن و اسپانیا توپ تنها 1.8 میلی متر در زمین بود. فوتبال با خطای انسانی تا حدی بسیار جذاب است، اما اگر بخواهیم آن را به یک بازی رایانه ای تبدیل کنیم، جذابیت آن تا حدی از بین می رود. برخی از مشکلات قابل قبول است، مانند آنچه در بازی ژاپن یا یکی از بازی های هلند دیدیم، اما با وجود استفاده از سیستم، حقوق به قانونی داده می شود، اما این ناخودآگاه جذابیت را از بین می برد.

وی در مورد اینکه آیا گل ژاپن درست بود یا خیر، گفت: بله، گل درست بود زیرا توپ پر از خط عبور نکرد اما فقط فناوری می تواند این مشکل را تشخیص دهد.

دستیار دوم علیرضا فغانی در مورد اینکه آیا او می تواند به نمایندگی از استرالیا در جام جهانی 2026 قضاوت کند، پاسخ داد: از وضعیت استرالیا اطلاعی ندارم اما شاید این امکان وجود داشته باشد که فدراسیون سال آینده او را به عنوان داور بین المللی خود معرفی کند. مهمترین موضوعی که چند سالی است در داوری مطرح می شود قدرت بدنی همراه با تجربه است. در این جام جهانی داوران زیادی را دیدیم که بالای 45 سال سن داشتند. دانیله اورساتو 47 ساله و متئو لاهوز 46 ساله است. در جام جهانی هم یک کمک داور 49 ساله داشتیم. فیفا از ترکیب جوانی و تجربه استفاده می کند. متأسفانه در کشور ما فقط به جوانی بها داده می شود. فغانی قدرت بدنی خوبی هم دارد.

ابوالفضلی در خصوص دستمزد داوران جام جهانی و اینکه شنیده می شود همکارانش برای گرفتن وام ازدواج و مسکن از او درخواست پول کرده اند، پاسخ داد: در این زمینه باید شفاف سازی کنم. جام جهانی همچنان ادامه دارد و خود فیفا هنوز ایمیلی درباره میزان حق الزحمه و دریافتی داوران به افراد ارسال نکرده است. در صفحات اینترنتی و رسانه ها دیده ایم که گفته می شود مبلغ دریافتی فغانی و کمک های او ادی کی سی است. هنوز رقم خاصی در این زمینه اعلام نشده است.

وی افزود: داوری نزدیک به 27 سال از زمانی که در تیرماه 74 داور شدم، حتی اگر این رقم را در نظر بگیریم باید بگویم با توجه به تحریم های موجود، منصوری از سال 2018 یک ریال و دلار دریافت نکرده است. جام جهانی ما نمی توانیم به دلیل تحریم ها پولی دریافت نکنیم. به ما زنگ می زنند و می گویند از قطر یک چمدان با دلار آورده اید، اما اگر یورو یا دلار گرفتیم بدهکار هستیم.

کمک داور فوتبال بومی افزود: دریافت پاداش یا دستمزد شخصی است و هیچ منفعتی برای جامعه داوری ندارد. اگر می خواهند در مورد هزینه ها صحبت کنند باید با کل جامعه داوری این موضوع را در نظر بگیرند که در لیگ برتر میزان حق الزحمه آنها که بعد از سال ها نسبتا افزایش یافته است به حد معقولی برسد.

وی ادامه داد: با تشکر از اساتید عزیزی که ما را در رسیدن به جام جهانی یاری کردند. خانواده ام از هر نظر از من حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید