گلایه مردم از افزایش قیمت مصالح ساختمانی؛ دلال ها باعث گرانی می شوند


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917311

در عین حال سیاست‌های جذب مردم به خانه‌های خود یکی از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم بود که در چند سال اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه قیمت مصالح ساختمانی در سیستان و بلوچستان بودیم که باعث افزایش قیمت شد. قیمت خانه و اجاره در سطح شهر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ، مسکن; یکی از مهم ترین نیازهای زندگی خانواده هاست که با توجه به افزایش قیمت زمین مصالح ساختمانی خانه دار شدن افراد را با مشکل مواجه می کند.


در شرایط اقتصادی کنونی جامعه که قیمت کالاهای اساسی متوقف شده و افزایش قیمت در همه زمینه ها مشهود است، مصالح ساختمانی نیز از گرانی ها فاصله چندانی ندارد و همین امر باعث می شود که دست اندرکاران ساخت و ساز به مبارزه برسند. اعتراض اکثریت مردم


روند قیمت انواع مصالح ساختمانی مورد نیاز اعم از زیرسازی و قاب، روبنا و تجهیزات و ادوات ساخت و ساز هر روز در حال افزایش است و این مشکل قطعا به روند ساخت لطمه خواهد زد.



گلایه شهروندان از چند برابر قیمت مصالح ساختمانی در بازار

یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر از کنار بازار مصالح فروشان در بازار بگذریم، می بینیم که برخی از فروشندگان به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی از فروش اجناس خودداری می کنند.


وی افزود: در چنین شرایطی خرید خانه برای نسل جوان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.


شهروند دیگری که از افزایش مصالح ساختمانی در یک سال گلایه داشت، گفت: قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالاست و هر روز در حال افزایش است و قیمت ها نسبت به سال گذشته تا سه برابر افزایش یافته است و این راه بازگشت – شکستن است. ابزاری است و باید به وضعیت مردم فکر کرد.


یکی از شهروندانی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اگر قیمت مصالح گران باشد، سازنده آپارتمان را گران می فروشد و مردم مصرف کننده با شرایط بسیار سختی روبرو هستند.


وعده دولت کنترل و تعدیل قیمت مصالح ساختمانی برای سازندگان مسکن برای افزایش تولید مسکن بود که تاکنون این وعده محقق نشده است.



محصولات فولادی در سیستان و بلوچستان از طریق واسطه ها خریداری می شود

علیرضا میر کارشناس مسئول بازرسی و خدمات نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کنترل قیمت مصالح ساختمانی در بازار گفت: قیمت نوسانات مصالح ساختمانی تأثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد و یکی از مهم ترین عوامل افزایش و رشد ساخت و ساز مسکن محسوب می شود.


وی با اشاره به نحوه خرید مصالح ساختمانی افزود: محصولات فولادی و سیمانی از طریق بورس عرضه می شود و قیمت بر اساس تقاضای دریافتی در بورس تعیین می شود و نمایندگی ها سیمان را از بورس خریداری می کنند و سود بر اساس خرید است. قیمت هزینه های حمل و نقل عمده فروشی و خرده فروشی و سپس ارسال را اضافه کنید.


کارشناس مسئول بازرسی و خدمات نظارتی اداره کل صامت استان با اشاره به خرید از واسطه ها، تصریح کرد: فروشندگان محصولات فولادی در سیستان و بلوچستان به دلیل نداشتن توان مالی نمی توانند مستقیما از بورس خرید کنند. از طریق واسطه ها در استان های اصفهان و تهران و یزد خرید و هزینه حمل و نقل و سود عمده فروشی و خرده فروشی را به قیمت خرید و تحویل اضافه می کنند.


وی با اشاره به اقدامات اداره کل صمت برای کنترل قیمت های بازار ادامه داد: گزارش قیمت روز از مراکز تامین مصالح ساختمانی; سیمان خاکستری، سیمان سفید، انواع گچ و محصولات فولادی; انواع تیرآهن، یراق آلات، نبشی، ناودانی و ورق ساخته می شود.



نظارت و پیگیری خرید کالا توسط نمایندگی های خرید و فروش از طریق کل سامانه معاملاتی

میر گفت: نظارت و پیگیری خرید کالا توسط عاملان خرید و فروش از طریق کل سامانه معاملات و جامعه انبار، انجام بازرسی و نظارت میدانی، رسیدگی به گزارش های ستاد خبری، حفظ طرح های نظارتی و تشکیل پرونده برای متخلفان تقسیم بندی. از مهمترین اقدامات این اداره کل است سکوت بر استان حاکم است.


وی اذعان داشت: محصولات سیمان و فولاد در سامانه جامع بازرگانی و انبار ثبت شده و تمامی واحدهای تولیدی سیمان موظف به فروش سیمان از طریق بورس هستند.


کارشناس مسئول بازرسی و خدمات نظارتی اداره کل صمت استان افزود: تمامی خریداران موظفند در سامانه جامع معاملات ثبت نام و کد نقش را دریافت کنند، سپس امکان خرید از بورس و حجم خرید وجود دارد. – فروش سیمان توسط اپراتورها در سامانه جامع تجارت سند انتقال مالکیت برای هر خرید و فروش ثبت و میزان موجودی کالای خریداری شده در سامانه جامع انبارها اعلام می شود.


وی ادامه داد: از جمله مصالح ساختمانی; انواع شن و ماسه؛ شسته، نخود و بادام، انواع سیمان خاکستری و سفید، انواع محصولات فولادی; تیرها، یراق آلات، نبشی، انواع آجر و گچ وجود دارد.


میر با اشاره به عوامل موثر بر قیمت مصالح ساختمانی گفت: هزینه های تولید، هزینه حمل و نقل، تغییرات فصلی که باعث افزایش، کاهش یا افزایش ساخت و ساز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید