فروش مواد معدنی خام حدود صفر / کاهش ساخت و ساز باعث رکود معادن مصالح ساختمانی می شود


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907048

گزارش دانا از نشست خبری معاونت معدن.

معاون وزیر صمت در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه واردات ماشین آلات جدید معدنی کاملا رایگان است، گفت: اما برای ماشین آلاتی که کمتر از 5 سال از آنها استفاده می شود قوانینی وجود دارد، گفت: فروش مواد اولیه معدنی امروز در کشور حدود صفر است و کاهش ساخت و ساز دلیل اصلی رکود معادن مصالح ساختمانی است. 70 درصد از معادن غیر فعال است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا محتشمی پور معاون وزیر معادن صامت امروز در نشست خبری تامین سوخت واحدهای معدنی به ویژه تامین کنندگان سیمان در کشور، گفت: در این زمینه دو موضوع وجود دارد که باید به آن توجه شود که آیا واقعا این نیاز سوخت وجود دارد یا خیر. برآورده شده یا خیر و همچنین تعداد مورد نیاز در بازار. وی گفت: سال گذشته وزارت نفت نیاز همه صنایع را مورد ارزیابی قرار داد و امسال بخشی از نیازهای شرکت نظارت و پخش از سوی واحدها تامین نشد و نحوه محاسبه قبوض سوخت یکی از این موارد بود. . همچنین قول هایی مبنی بر رفع این مشکلات و فراهم شدن شرایط مساعد برای شرکت های سیمانی دریافت کرده ایم.


قوانین واردات ماشین آلات ماینینگ چیست؟



وی تصریح کرد: مقررات واردات در داخل کشور را در زمینه معادن تسهیل کرده ایم و برآورد ما این است که دو هزار دستگاه معدن از طریق واردات تامین و مابقی از داخل تامین شود.

وی تصریح کرد: قرار است 15 هزار دستگاه معدن از چرخه تولید خارج شود و واردکننده محدودیتی برای واردات ماشین آلات جدید معدنی ندارد. اما در مورد ماشین آلات مستعمل محدودیت هایی داریم، واردات ماشین آلات کمتر از 5 سال که سابقه تولید داخلی ندارند برای تمامی معدنچیان آزاد است و واردات ماشین آلات بین 5 تا 10 سال تابع مقرراتی است که بر اساس آن سنجیده می شود. در مورد ظرفیت واحدها

بیشتر بخوانید:
علت کاهش اکتشافات در حوزه معدن کشور/ تفاهم نامه با سازمان منابع طبیعی منجر به افزایش مشکلات حوزه معدن شد.


همکاری سازندگان ماشین آلات معدنی کشور با سایر سازندگان معروف دنیا



وی گفت: در حال رایزنی با یکی از تولیدکنندگان دنیا برای تولید مشترک ماشین آلات سنگین معدنی هستیم و در خصوص صادرات مواد اولیه نیز گفت: کل صادرات مواد معدنی در کشور حتی به دو درصد هم نمی رسد. تولید.”

وی بیان کرد: سال گذشته 617 میلیون تن مواد معدنی در کشور تولید شد که بر اساس محاسبات انجام شده بیشترین میزان صادرات در این بخش 10 میلیون تن است و به طور کلی در بخش معدنی خام فروشی نداریم و سهم صادرات مواد معدنی بسیار کم است و عمده صادرات ما مربوط به مواد معدنی از جمله سنگ آهن هماتیت کم عیار است که کشور نیازی به آن ندارد و در مجموع سال گذشته 1.5 میلیون تن از این محصول صادر شده است.

معاون وزیر صامت تصریح کرد: برآورد ما از صادرات مواد معدنی بین 5.5 تا 10 میلیون تن است که از تولید 617 میلیون تن مواد معدنی خام فروشی محسوب نمی شود.


مجوز واردات 870 دستگاه معدن صادر شد



معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: سال گذشته در مجموع 870 مجوز واردات ماشین آلات معدنی صادر شد که بیشتر آنها به کشور وارد شد و امسال تعداد مجوزهای واردات صادر شده به 2000 دستگاه رسید ضمن اینکه از تولید داخلی حمایت می شود. ماشین آلات معدن این نیز یکی از مسائل مهم وزارت صمت است.


آخرین وضعیت معادن راکد



وی در خصوص استقرار معادن غیر فعال اظهار داشت: بررسی های لازم در خصوص دلایل غیرفعال شدن آنها انجام شده به طوری که تعدادی از آنها بیش از 5 هزار معدن وارد مزایده شده اند و به همین دلیل از 7 هزار معدن غیرفعال حدود 1200 معدن وارد شده است. در حراج فعلی

محتشمی پور در خصوص احیای معادن راکد گفت: برخی معادن ممکن است به دلیل اتمام ذخایر و برخی دیگر به دلیل بازار دچار رکود شوند. در مجموع بیش از 70 درصد معادن غیرفعال ما مربوط به مصالح ساختمانی است. زیرا فعالیت آنها به بازار مسکن در کشور بستگی دارد.

وی درباره واگذاری معادن و مناطق معدنی به مردم و به عبارتی ارتقای فعالیت های معدنی گفت: پروژه مس جنجا در سیستان و بلوچستان یکی از این موارد است و به طور کلی ارتقای فعالیت های معدنی در دستور کار قرار دارد. وزارت امنیت؛ اما این مشکل نیاز به یک سری زیرساخت ها و هماهنگی دارد.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته محاسبه حقوق معادن دولتی به صورت کاغذی انجام می شد. اما امسال این سوال به صورت الکترونیکی در سامانه انجام می شود.

معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: بنابراین علاوه بر نظارت بر پرداخت حقوق معادن، تخلفات در معادن کاهش یافته و کیفیت اطلاعات افزایش یافته است که در تنظیم بودجه سال آینده موثر است.

وی با بیان اینکه از شرایط فعلی پرداخت دستمزد دولتی به معادن مطلع هستیم، گفت: پرونده دستمزد دولتی معادن در سال 1401 در حال حاضر به صورت معدن به معدن در حال بررسی و محاسبه است.


پیشرفت در نقشه برداری معادن هوایی



وی در ادامه نقشه برداری هوایی معادن را یکی از برنامه های آتی وزارت معادن برشمرد و افزود: اگرچه این کار سخت و زمان بر است، اما نظارت بر میزان خروجی معدن امکان عدم رعایت استانداردهای معدنی و معدنی را فراهم می کند. جنبه های ایمنی و زیست محیطی معادن نیز مهم است که امسال در چهار استان توسعه می یابد.

محتشمی پور گفت: ساماندهی حمل و نقل معادن، نظارت بر میزان برداشت و همچنین شناسایی بارهای غیرمجاز آسیب رسانده به جاده ها از دیگر برنامه هایی است که در سال آینده دنبال می شود.
بخشنامه جامع و جامعی برای بخش معدن تهیه شد

وی افزود: در بحث قوانین و مقررات سال گذشته اصلاح قانون معادن کلید خورد و وزارت حراست نیز در این راستا تعامل و همراهی مجلس را داشته است.

معاون امنیتی وزیر کشور خاطرنشان کرد: پس از بررسی دقیق تیم حقوقی وزارت حراست، پیشنهادات مربوطه به کمیسیون صنعت و معدن مجلس ارائه شده و اکنون موضوع در سطح آن کمیسیون جمع‌بندی شده و احتمالاً در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. سال های آینده یک یا دو ماه

وی ادامه داد: به موازات این موضوع اصلاح دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار دارد.

محتشمی پور افزود: در سال های اخیر شاهد انباشته شدن حجم زیادی از مصوبات و بخشنامه ها بوده ایم که کار را برای معدن داران، کارشناسان و فعالان معدنی سخت کرده است و در همین راستا ویرایش اول بخشنامه جامع و کاملی در این حوزه منتشر شده است. تیرماه امسال تهیه و منتشر شد.

وی ابراز امیدواری کرد که ویرایش دوم و ویرایش جدید این بخشنامه که شامل اصلاح برخی از مسائل و مشکلات بخشنامه اصلی است تا ابتدای زمستان امسال آماده شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به این ترتیب معدنچیان و کارشناسان معدنی تنها با دستورالعمل تصمیم گیری مواجه خواهند شد که منجر به شفافیت بیشتر شود.


رویکرد وزارت صمت حذف قیمت گذاری دستوری است



معاون معدنی وزارت امنیت در پاسخ به ایرنا درباره قیمت گذاری محصولات زنجیره ای فولادی و تعیین ضرایب، افزود: رویکرد وزارت حراست فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری است که البته برخی از فعالان این حوزه ها همچنان نیازمند هستند. ورود وزارتخانه، قیمت گذاری، ارائه جدول ضرایب و ابلاغ آن.

محتشمی پور تاکید کرد: معتقدیم بورس کالا شفافیت لازم را در قیمت گذاری محصولات این زنجیره خواهد داشت.

وی گفت: مهمترین آسیب قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر این بوده است که سود اصلی به انتهای زنجیره منتقل شده و شاهد سرمایه گذاری های فراوان در انتهای زنجیره بوده ایم.

معاون وزیر صامت ادامه داد: با وجود 60 میلیون تن ظرفیت در صنعت پایین دستی فولاد، سال گذشته مجموع تولید محصولات آن 20 میلیون تن بوده است. اما همچنان فشار بر وزارتخانه برای ساخت بلوک های جدید در پایین دست وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر بالای زنجیره فولاد در مورد قیمت گذاری محصولات به توافق برسد، وزارتخانه آن را می پذیرد اما در دستور قیمت گذاری ورودی نخواهیم داشت.

وی در خصوص اخذ حقوق معادن نیز گفت: بر اساس سامانه کاداستر از ابتدای امسال 30 همات (هزار میلیارد تومان) بابت حق معادن صادر و 14 همات وصول شده است.
محتشمی پور پیش بینی کرد که تا پایان امسال مجموع دستمزدهای دولت با احتساب حقوق و دستمزد سال جاری دولت به 34 همت برسد.

دیدگاهتان را بنویسید