گوتیرز برای اولین بار در چند دهه اخیر نسبت به افزایش فقر و گرسنگی هشدار داد

هفتاد و سه سال پیش در چنین روزی، مجمع عمومی سازمان ملل اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. اصول مندرج در این اعلامیه برای تحقق همه حقوق بشر از جمله حقوق مدنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای همه مردم ضروری است. بهبودی پس از یک بیماری همه گیر باید فرصتی برای ارتقای حقوق و آزادی های بشر و بازگرداندن اعتماد به نفس باشد.

گوترش در پایان تاکید کرد که سازمان ملل به تلاش برای عدالت، برابری، کرامت و حقوق بشر برای همه در همه زمان‌ها ادامه خواهد داد.

در همین حال، النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اعمال حقوق بشر گفت که تحریم های یکجانبه به همه به ویژه حقوق بشر زنان، کودکان و سایر گروه های آسیب پذیر آسیب می رساند. تحریم ها برای جمعیت کشورهای هدف مضر است.

وی افزود: می دانیم که تحریم های یک جانبه مانع از برخورداری مردم کشورهای تحریم شده از حقوق انسانی خود می شود و این تاثیر به ویژه برای گروه های آسیب پذیر شدید است. علاوه بر زنان و کودکان، این گروه ها شامل افراد بومی، افراد دارای معلولیت، پناهندگان، آوارگان داخلی، مهاجران، فقرا، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های جدی و سایر افرادی هستند که با چالش های خاص در جامعه مواجه هستند.

دوهان توضیح داد که پیچیدگی مقررات تحریمی، همراه با اجرای فراسرزمینی و مجازات های شدید، به تبعیت بیش از حد از تحریم های یکجانبه توسط نهادها به دلیل ترس از عواقب تخلفات غیرعمدی منجر شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد که تحریم‌ها اغلب شامل تحریم‌هایی برای سوخت و محرومیت از اجزای حیاتی نگهداری زیرساخت‌ها مانند غذا، آب، بهداشت، سلامت و برق می‌شوند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: تحریم‌ها دولت‌ها را از تامین سوخت، دارو و تجهیزات پزشکی باز می‌دارد و از دریافت مراقبت‌های پزشکی از جمله آزمایش‌ها و نظارت در دوران بارداری، زایمان و واکسیناسیون جلوگیری می‌کند. و برای رفتن به بیمارستان ها به دنبال کمک پزشکی باشید. .

دوهان از سازمان‌های حقوق بشری خواست به کمک‌های بشردوستانه به گروه‌های آسیب‌پذیر در کشورهای تحت تحریم ادامه دهند و از کشورهایی که تحریم‌های یکجانبه اعمال می‌کنند خواست تحریم‌ها را لغو یا کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید