گونه مخرب سنبل آبی از تالاب خمام پاکسازی شد/ دعوت از تشکل های مردمی برای پاکسازی تالاب

سرپرست فرمانداری همام از روند پاکسازی سنبل آبی از تالاب شهرستان همام بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری موج گیلان

حسن ادمیتی، رئیس فرمانداری همام با همراهی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان و فرماندار چوکم و رئیس و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست خمام در بازدید از تالاب و وضعیت آن و روند پاکسازی. سنبل آبیبیان کرد: با توجه به پاکسازی های دوره ای در دهه گذشته و چندین بار در سال جاری، نیاز به اقدام فوری در زمینه پایش مستمر و جمع آوری گیاهان غیربومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب است.

سنبل آبی

ادمیت همچنین گفت: با توجه به اینکه در این ایام از سال و قبل از رشد فزاینده این گیاه نیاز به جمع آوری آن است، طی بازدید و هماهنگی های لازم مقرر شد برنامه پاکسازی و همکاری تشکل های مردمی انجام شود. با حمایت مسئولان

سنبل آبی

سرپرست فرمانداری شهر همام اضافه شد. برای از بین بردن این گیاه باید فعالیت های پاکسازی مستمر انجام شود تا از انتشار آن به سایر نقاط تالاب جلوگیری شود.

سنبل آبی

لازم به ذکر است سنبل آبی بومی آمریکای لاتین است و برای اولین بار یک دهه پیش در تالاب عینک رشت مشاهده شد که به دلیل ظرفیت تولیدمثلی بالا و مصرف زیاد آب که سطح تالاب را می پوشاند، اکوسیستم تالاب را اشغال می کند. و از رسیدن نور به او جلوگیری کرد. خورشید و اکسیژن برای موجودات باعث از بین رفتن گونه های بومی و مرگ اکوسیستم می شود.

سنبل آبی

آسیب به شناورها و تأسیسات، کشاورزی و اکوسیستم های طبیعی یکی از مضرات گیاه سنبل آبی است و برگ های آن باعث کندی عبور قایق ها می شود.

گیاه سنبل آبی مهاجم به عنوان یک گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده است و به دلیل گسترش و رشد زیاد این گیاه سطح آب را به شدت می پوشاند و از ورود نور و اکسیژن به آب جلوگیری می کند و به علت تولید رسوبات آلی باعث خشک شدن مناطق آبی شده و تهدیدی جدی برای تنوع زیستی محسوب می شود.



آیا این خبر مفید بود؟